Jump to content

Hur hanteras Hemvärnets kompetensspridning på övningar?

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen genomfört Hemvärnets introutbildning och skrivit under ett kontrakt för anställning på insatskompani. Nästa steg, om jag har fattat det rätt, är att delta på KFÖ/SÖF:er.

En tanke som bekymrat mig är dock vad jag skall kunna tillföra under de första övningstillfällena.

Många i HV har varit med länge, dessutom verkar det inte vara helt ovanligt med folk som har bakgrund som heltidsanställda med utlandsmissioner i bagaget. Själv har jag enbart genomfört värnplikten och befinner mig således på en betydligt lägre nivå.

Så min fråga är hur denna kompetensskillnad hanteras på övningar? Brukar det upprättas någon specifik tät för oss som är nya/under upplärning, eller är det bara att bita i det sura

äpplet och inse att man kommer framstå som en idiot under de första övningarna?

Edited by kriegsmaskin

Hur länge sedan var det du genomförde värnplikten, och vad för befattning hade du?

Det är inte alls säkert att du kommer framstå som särskilt idiotisk, även om man förstås är rostig i början så är det mycket mer än man tror som sitter i ryggmärgen och som kommer fram när man väl står där. Om du är osäker på hur du ska göra något så är det bara att fråga/anmäla detta. Det är (ska vara) högt i tak - förutom när det gäller säkerhet, där finns det inte utrymme för att klanta sig. Det viktigaste där är att ta det lugnt! Stressa inte med momenten vid patron ur bara för att de mer rutinerade gör det snabbare än du. Kolla säkringen tre gånger extra osv.

Vet inte om detta skiljer sig från bataljon till bataljon men vad jag sett så är det "bita i det sura äpplet" som gäller, du blir placerad i en existerande grupp, inte i någon "nybörjartät". Vet att vissa kör på att nya får en utsedd mentor (sannolikt stridsparskamraten i gruppen), andra gör inte det, varierar mellan förband. Vill du vara säker på hur det blir för dig bör du ställa frågan till din blivande kompanichef eller plutonchef.

Edited by AR123456789

Frågor ställs med fördel till närmaste chefen / plutonchef. Att ställa frågor får dig aldrig att framstå som idiot. Dom som inte ställer frågor när dom är osäkra är dom farliga.

Jag tror inte du behöver oroa dig, kom in i gruppen och lär dig av kamraterna. Lycka till!

On 12/31/2019 at 6:17 PM, AR123456789 said:

Hur länge sedan var det du genomförde värnplikten, och vad för befattning hade du?

Det är inte alls säkert att du kommer framstå som särskilt idiotisk, även om man förstås är rostig i början så är det mycket mer än man tror som sitter i ryggmärgen och som kommer fram när man väl står där. Om du är osäker på hur du ska göra något så är det bara att fråga/anmäla detta. Det är (ska vara) högt i tak - förutom när det gäller säkerhet, där finns det inte utrymme för att klanta sig. Det viktigaste där är att ta det lugnt! Stressa inte med momenten vid patron ur bara för att de mer rutinerade gör det snabbare än du. Kolla säkringen tre gånger extra osv.

Vet inte om detta skiljer sig från bataljon till bataljon men vad jag sett så är det "bita i det sura äpplet" som gäller, du blir placerad i en existerande grupp, inte i någon "nybörjartät". Vet att vissa kör på att nya får en utsedd mentor (sannolikt stridsparskamraten i gruppen), andra gör inte det, varierar mellan förband. Vill du vara säker på hur det blir för dig bör du ställa frågan till din blivande kompanichef eller plutonchef.

Tack för svar. Genomförde vpl under tidigt 00-tal som mekaniker. I.o.m. detta känner jag mig mest osäker inför stridsmomenten då strid aldrig varit min huvuduppgift. Skulle du rekommendera att nöta handböckerna som ligger uppe på Hemvärnets hemsida i .pdf-format?

https://www.hemvarnet.se/aktuellt/relaterade-dokument

Edited by kriegsmaskin

1 hour ago, kriegsmaskin said:

Tack för svar. Genomförde vpl under tidigt 00-tal som mekaniker. I.o.m. detta känner jag mig mest osäker inför stridsmomenten då strid aldrig varit min huvuduppgift. Skulle du rekommendera att nöta handböckerna som ligger uppe på Hemvärnets hemsida i .pdf-format?

https://www.hemvarnet.se/aktuellt/relaterade-dokument

Verkligen inte, slappna av, var ödmjuk och lär dig när tillfälle ges.