Jump to content

Is the U.S. Navy's Dream of a 355 Ship Fleet Dead?


vikingman

Recommended Posts

https://nationalinterest.org/blog/buzz/us-navys-dream-355-ship-fleet-dead-108576

It’s all but official. The U.S. Navy is giving up on its plan to grow its front-line fleet to 350 or 355 manned ships. Budget pressures have rendered the existing fleet plan unaffordable.
 

In the December 2019 memo, the Navy proposed to reduce the construction of Arleigh Burke-class destroyers between 2021 and 2025 from 13 ships to just nine. Over the same five-year span, the fleet would decommission early 13 of its 22 Ticonderoga-class cruisers. The moves would save more than $10 billion from an overall $100-billion, five-year shipbuilding scheme.

The net result of the construction slow-down and early retirements would be a reversal of the fleet’s slow expansion since the administration of former President Barack Obama. The Navy’s “battle force” would decline from 290 ships in 2019 to 287 in 2025.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vikingman said:

https://nationalinterest.org/blog/buzz/us-navys-dream-355-ship-fleet-dead-108576

It’s all but official. The U.S. Navy is giving up on its plan to grow its front-line fleet to 350 or 355 manned ships. Budget pressures have rendered the existing fleet plan unaffordable.
 

In the December 2019 memo, the Navy proposed to reduce the construction of Arleigh Burke-class destroyers between 2021 and 2025 from 13 ships to just nine. Over the same five-year span, the fleet would decommission early 13 of its 22 Ticonderoga-class cruisers. The moves would save more than $10 billion from an overall $100-billion, five-year shipbuilding scheme.

The net result of the construction slow-down and early retirements would be a reversal of the fleet’s slow expansion since the administration of former President Barack Obama. The Navy’s “battle force” would decline from 290 ships in 2019 to 287 in 2025.

 

Förmodligen till stor del ett resultat av det ganska ensidiga satsande på dyra Aegis kapabla robotjagare. Hade man tidigare satsat på en high/low mix och ersatt O H Perry klassen fregatter fartyg för fartyg (eller näst intill i varje fall) med en modern fregattyp så hade man sannolikt varit betydligt närmare målet. Royal Navy verkar ha förstått detta med sin type 26 frigate som "high-end" och type 31 GP frigate som "low-end" (som kostar ca 1/4 av vad type 26 kostar per fartyg). Sent omsider så håller dock US Navy nu på att anskaffa en "riktig" patrol frigate för ytstrid, ubåtsjakt och eskort det s k FFG(X) projektet.

 

LCS projektet verkar för övrigt ganska dödfött nu när man t o m ska ta de första fyra ur tjänst 2021 (då endast 7-13 år gamla). Kommer man igång med FFG(X) projektet så gissar jag att alla LCS fartyg kommer att vara tagna ur tjänst inom en 10 års period. Freedom varianten kommer förmodligen att överföras till andra vänskapliga mariner.

 

När det gäller hangarfartyg så har vi kanske börjat se ett embryo till high-low mix även där, i och med att man har börjat testa att operera ett mindre antal F-35 på landsättningsfartyg typ LHA och LHD.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tyler Rogoway hos The Drive försöker reda ut varför US Navy vill ta de fyra första Littoral Combat Ships ur tjänst redan 2021 efter bara 6-12 år i tjänst:

 

The Navy Now Wants To Retire The First Four Of Its Troublesome Littoral Combat Ships

 

Har svårt att se hur någon vänskaplig nation kan vilja överta dessa problemfyllda och kostsamma fartyg. Det blir nog skrotdöden efter några år i malpåsen. Först måste dock kongressen godkänna detta.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
9 hours ago, Perman said:

De tre sista dedicerade minröjningsfartygen baserade i USA tas ur tjänst. Återstår av Avenger klassen fyra fartyg baserade i Bahrain och fyra i Japan.


USA kan dessutom utföra minsvepning med helikoptern MH-53E Sea Dragon som de köpte 50 st av. Dock har helikoptervarianten dubbelt så mycket Class A mishaps med döda eller skadade som andra av flottans helikoptrar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vikingman said:


USA kan dessutom utföra minsvepning med helikoptern MH-53E Sea Dragon som de köpte 50 st av. Dock har helikoptervarianten dubbelt så mycket Class A mishaps med döda eller skadade som andra av flottans helikoptrar.

 

Jo man har naturligtvis minröjningskapacitet kvar bl a i form av 15 LCS fartyg med minröjningsmoduler och MH-53E helikoptrar, men frågan är väl om inte dessa enheter bör ses mer som komplement till dedicerade minjaktfartyg än som en ersättning. Jag tror att det i botten ligger att man ser en möjlighet att spara pengar på att inte ersätta Avenger klassen rakt av. Kan bli en dyrköpt erfarenhet.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

https://www.defenseone.com/technology/2020/02/acting-navy-secretary-we-need-more-355-ships-and-s-not-even-counting-robot-vessels/163420/  

 

Acting Navy Secretary: We Need More than 355 Ships, and That’s Not Even Counting Robot Vessels

 

You can’t get to a 355-ship Navy by substituting autonomous vessels for more expensive manned ships, Acting Navy Secretary Thomas Modly said this week. But Modly affirmed that autonomy was going to play a growing role in the Navy’s future and that the service needs to begin experimenting with integrating self-driving ships into the fleet as soon as possible. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

US Navy skrotar nu planerna på livstidsförlängning av robotjagarna av Arleigh Burke-klassen. Enligt den ursprungliga planen så skulle det ha gett ytterligare 10 år tjänst (från 35 år till 45 år). Man beräknar nu att mellan 2026 och 2034 kommer 27 robotjagare att tas ur tjänst.

 

Destroyers left behind: US Navy cancels plans to extend service lives of its workhorse DDGs

 

/Per

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

US Defense Department har publicerat en studie där man föreslår att antalet amerikanska tunga hangarfartyg ("fleet carriers") reduceras från dagens 11 till 9. Antalet kryssare och jagare fryses medan fregatter/LCS ska öka från dagens 20 till mellan 55 och 70. Dussintals obemannade farkoster och fartyg ska även anskaffas. Är detta rätt eller fel väg att gå för att möta det ökande hotet från den kinesiska marinen?

 

Defense Department study calls for cutting 2 of the US Navy’s aircraft carriers

 

Personligen tror jag inte att man kommer att nå 55 till 70 fregatter även om man skulle anta den här planen. Jag tror att man kommer att ta de nuvarande 20 LCS fartygen ur tjänst de kommande 10-15 åren, så i bästa fall kanske man kan nå 35 till 50 fregatter. Dessutom så kanske förmågan att bygga s. k. supercarriers i framtiden påverkas negativt om man drar ner kraftigt på byggandet av dessa? Däremot så tror jag att man borde ta upp idén med ett mindre och billigare hangarfartyg. Inte som ersättare för super hangarfartygen men som komplement och för eskort av konvojer och amfibieföretag. Gå ner på 10 super carriers och komplettera med 5-6 lätta hangarfartyg med F-35. Nu håller man ju på att introducera F-35 på landsättningsfartygen så det är väl lite att gå den vägen kanske.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2020 at 11:07 PM, Perman said:

Gå ner på 10 super carriers och komplettera med 5-6 lätta hangarfartyg med F-35. Nu håller man ju på att introducera F-35 på landsättningsfartygen så det är väl lite att gå den vägen kanske.

 

Blir det inte billigare och enklare att fortsätta med Wasp-klassen som de har 8 st av och bygga 5-6 st sådana till och modifiera dem genom att använda utrymmet för Marine Expeditionary Unit på fartygen till fler flygplan?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, vikingman said:

 

Blir det inte billigare och enklare att fortsätta med Wasp-klassen som de har 8 st av och bygga 5-6 st sådana till och modifiera dem genom att använda utrymmet för Marine Expeditionary Unit på fartygen till fler flygplan?

 

Det skulle ha kunnat vara en möjlig väg att gå, även om Wasp-klassen på 41.684 ton kanske är lite stor för det jag tänkt mig. Hade tänkt mig ett lätt hangarfartyg ungefär i storlek som det Sea Control concept på 13.736 ton som utvecklades i slutet av 60-talet, för att man ska få råd med och hinna bygga ett mindre antal. Det skulle även kunna exporteras till västvänliga länder. Faktum är att US Navy prövade ett s k Sea Control concept 1972-74 när man modifierade landsättningsfartyget USS Guam på 19.217 ton så att hon kunde ta ett antal AV-8A Harrier och Sea King ASW hkp. Kostnaden för ett Sea Control fartyg beräknades till 12% eller en åttondedel av kostnaden för en fleet carrier.

 

Även om Sea Control conceptet rann ut i sanden så användes blueprints från utvecklingen när man byggde det spanska lätta hangarfartyget Príncipe de Asturias på 16.700 ton på 80-talet (som sedan i sin tur inspirerade till det thailändska lätta hangarfartyget HTMS Chakri Naruebet). Även om man kan utnyttja serieeffekten och en färdig design så tror jag nog ändå att Wasp-klassen blir lite för stor, komplicerad, långsam och framför allt dyr i drift som ett tänkt mindre och enklare eskorthangarfartyg. Ett problem idag är naturligtvis att U S Navy numera saknar fartyg av fregattstorlek lämpliga för eskort av sådana lätta hangarfartyg, men man planerar nu äntligen att bygga en ny fregatt.

 

Sea Control Ship

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Amerikanska flottan och Military Sealift Command kommer att ta 48 fartyg ur tjänst under 2022-26. Dessa inkluderar bl a 1 atomdrivet hangarfartyg (återvinns), 11 robotkryssare av Ticonderoga-klassen (malpåse), 11 atomdrivna attackubåtar av Los Angeles-klassen (återvinns), 2 atomdrivna robotubåtar med kryssningsrobotar av Ohio-klassen (återvinns), 4 minröjningsfartyg av Avenger-klassen (skrotas) och 11 landstigningsfartyg med docka av Whidbey Island och Harpers Ferry klasserna (malpåse):

 

Navy Plans to Retire 48 Ships During 2022-2026

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Posted (edited)

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2021/04/12/joe-biden-wants-to-spend-big-on-us-navy-submarines/

US Navy bygger nya attackubåtar

Googleöversättning från engelska med vissa rättelser:

Det är inte svårt att förstå varför den tidigare administrationen ville ha så många ubåtar. Marinens attackbåtar är bland dess smygaste och mest kraftfulla fartyg - och en viktig fördel jämfört med fartygen från dess främsta rivaler inklusive Kina och Ryssland.

Till och med några få amerikanska ubåtar, som lurar i och runt Taiwansundet, kan till exempel sakta ner eller till och med stoppa en kinesisk invasion av Taiwan.

För att komma till 80 attackbåtar 2051, förväntade sig marinen att avveckla produktionen av den nuvarande ubåten i Virginia-klass på 2030-talet och byta till nya SSN (X).

Det är inte helt klart hur SSN (X) kan se ut, men det finns tips. Det kan vara bredare än Virginia är 34 fot diameter. Det kan till och med dela det 43 fot breda skrovet i den nya ubåten ballistisk-missil i Columbia-klass.

"Vi förväntar oss att det kommer att bli en större typ av ubåt, förmodligen i storleksklassen i Columbia, men det finns inte mycket mer att berätta än så," Rex Geveden, vd för Virginia-baserade BWX Technologies BWXT + 0,7%, berättade investerare i november.

SSN (X): s möjliga extra volym skulle kunna hjälpa den att bära fler torpeder och kryssningsmissiler än Virginia kan bära - och skulle också kunna tillåta att den inkluderar mer tystande teknik, vilket ökar dess smygkvaliteter.

En stor ny attackubåt kommer utan tvekan att bli dyr. Den senaste Block-V Virginia kostar 3,4 miljarder dollar per båt. Enligt U.S.Congressional Budget Office kunde en enda, teoretisk ”stor nyttolast ubåt” sätta tillbaka amerikanska skattebetalare så mycket som 7 miljarder dollar.

Det är därför inte konstigt att Trump Vita huset förväntade sig att attackbåtar skulle bli den överlägset största marina budgetposten för skeppsbyggnad och äter upp inte mindre än hälften av alla skeppskonstruktionsmedel under 2030- och 2040-talet trots attackunderstöd som bara representerar 15 procent av alla amerikanska krigsfartyg.

Något om SSN(X):

https://www.thedrive.com/the-war-zone/37441/navys-next-attack-submarine-will-be-wider-and-based-on-the-new-columbia-class-missile-boats

https://en.wikipedia.org/wiki/Virginia-class_submarine#SSN(X)/Improved_Virginia

Edited by vikingman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För budgetåret 2022 vill US Navy ta 15 fartyg ur tjänst medan 8 fartyg förväntas levereras (obemannade farkoster oräknade). Fartyg som de vill ta ur tjänst är 7 robotkryssare, 4 littoral combat ships (1 mer än tidigare aviserat), 1 landstigningsfartyg med docka, 2 atomdrivna attackubåtar och 1 oceangående bogserbåt. Full finansiering av huvudprogrammen fortsätter, även om jag tror att man dragit ner på takten när det gäller beställningar av robotjagare av DDG51 klassen. Som vanligt så kan kongressen sätta käppar i hjulet.

 

U.S. Navy Issues FY22 Shipbuilding And Decommissioning Totals To Congress

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

thedrive.com reder ut hur US Navy försöker att bli av med ytterligare fyra LCS fartyg:

 

This Is The Navy's Timeline For Ridding Itself Of Four More Littoral Combat Ships

(thedrive.com)

 

Jag fattar inte hur något land ska kunna vara intresserad av dessa LCS fartyg med tanke på de höga kostnaderna att operera dem och på de stora tekniska problem som varit med framdrivningsmaskineriet. 

 

Quote

Meanwhile, thought is also being given to whether the LCSs can also be used for the Expeditionary Advanced Base Operations (EABO) concept, currently being developed by the Navy and Marine Corps. In that scenario, the LCS would be used as something like a fast troop transport, moving small numbers of infantry around as part of an Indo-Pacific region island-hopping-type campaign.

 

Det vore väl den ultimata skymfen om LCS fartygen skulle sluta som snabba trupptransportfartyg, dvs. ungefär som den argentinska robotjagaren Hércules av br type 42 klass. 

 

ARA Hércules (B-52)

(en.wikipedia.org)

 

/Per

 

 

 

 

 

Skärmklipp USS Detroit and USS Gridley in Jan 2020 2021-07-14.PNG

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En andra robotjagare ser ut att läggas till budgetåret 2022 för US Navy samtidigt som ett nytt bärgningsfartyg stryks (dvs. 1 i stället för 2). Vad gäller de problemfyllda robotkryssarna av Ticonderoga klassen så ser det ut som att sju st kommer att tas ur tjänst under budgetåret pga. av problemen att livstidsförlänga dem. Detta kommer att ställa till problem eftersom robotjagarna saknar de ledningsresurser som robotkryssarna har. En ny klass av robotjagare av typ DDG(X) (med förhoppningsvis bättre ledningsresurser) är minst fem år bort. Under tiden tvingas man att fortsätta bygga robotjagare av Arleigh Burke klassen (nu flight III), som varit under byggnad sedan 1988 (flight I). 

 

HASC Seapower Mark Adds Second Destroyer, Paves Way For Cruiser Decommissionings 

 

/Per

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, IED said:

På vilket sätt är de problemfyllda? 

 

Dels har de planerade livstidsförlängningarna i flera omgångar av fartygen visat sig bli betydligt dyrare än vad man räknade med, och dels så har de tekniska problemen att få liv i åldrade skrov och system varit stora.  De 22 robotkryssarna med Mark-41 VLS är idag 27 - 35 år gamla.

 

Navy ‘Struggling’ to Modernize Aging Cruiser Fleet As Tight Budgets Push Pentagon to Shed Legacy Platforms

(news.usni.org)

 

/Per

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      US Navy kommer över de närmaste åren att ta de 13 patrullfartygen av Cyclone-klassen ur tjänst. 3 av dessa är stationerad vid Mayport, Florida för utbildning och Homeland Security, och de kommer att tas ur tjänst 31 mars 2021. Dessa tre tjänstgjorde i US Coast Guard 2004-11 och är bland de yngsta i klassen. Ytterligare 9 eller 10 fartyg är stationerade i Manama, Bahrain för patrullering i Persiska viken och för att hålla koll på hot från småbåtar när de eskorterar oljetankfartyg och annan kommersiell sjöfart.
       
      14 enheter av Cyclone-klassen togs ursprungligen i tjänst 1993-2000. Fartygen är på 336 ton med en toppfart på 35 knop och bygger på Vosper Thornycroft's robotbåtar av Province -klassen. I grundutförandet är de bl a bestyckade med två st 25 mm Mk38 Mod 2 kanoner (även benämnda Typhoon). De är designade för att kunna ta 8 SEAL ombord. Man fann dock snart att de var för stora för uppgiften, och de fick gradvis andra uppgifter. Klassnamnen USS Cyclone överfördes till US Coast Guard i Febr 2000 och sedan vidare till den filippinska marinen i mars 2004. Hon är hittills det enda fartyget i klassen som överförts utomlands.
       
      Som det ser ut just nu så kommer man att ersätta dem med LCS fartyg av Freedom- och Independence-klasserna samt mindre fartyg från US Coast Guard. Problemet är LCS fartygen är för stora, för djupgående och för dyra att operera för uppgiften. En nackdel som man kanske inte tänker på i första taget med LCS är också att de är ganska höga så att en attackerande attack- eller bombbåt snabbt skulle kunna komma innanför minsta skjutavstånd med 57 mm kanonen. Även radartäckningen kan påverkas av den höga höjden och ev. göra att man inte upptäcker småbåtar med stealth teknik. Kustbevakningsfartygen saknar å sin sida både fart och tyngre bestyckning för att ersätta PC fartygen i en tuffare miljö. Det som man möjligen kan hoppas på är att man nu under Biden regimen kommer att ta fram en lämpligare fartygstypen som ersätter PC fartygen. Patrullfartygen som nu kommer att tas ur tjänst med början om 2 månader kommer säkert att vara eftertraktade för överföring till vänskapliga länder som Grekland, Filippinerna och Vietnam. Kanske även till Chile, Taiwan och Irland.
       
      U.S. Navy Will Not Replace the Patrol Coastals with a New Boat of Similar Size and Type
      (navalnews.com)
       

      (foto Naval Analyses)
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Båttransport på land inleder utbildning i skärgårdsnavigering
      (forsvarsmakten/sv/aktuellt)
       
      Är det möjligen en Special Operations Craft - Riverine eller SOC-R som urlastas?
       
      Special Operations Craft – Riverine (SOC-R)
      (en.wikipedia.org)
       
      /Per
    • By vikingman
      USS Kidd, en jagare i Arleigh Burke-klassen har ca 50 fall av corona av en besättning på ca 300 man. Det första fallet evakuerades den 23 April. 
      Efter det har ytterliggare en besättningsman evakuerats. Jagaren beräknas nå hamn i San Diego, Kalifornien denna vecka.
       
      https://www.navytimes.com/news/your-navy/2020/04/27/destroyer-kidd-nears-50-coronavirus-cases-as-more-than-half-the-crew-awaits-testing/
    • By Perman
      Fartygskollision öst om Singapore: Tio saknas
       
      Tio sjömän saknas och fem är skadade. Enligt uppgifter på twitter så ska inte kollisionen ha inträffat i Malaccasundet, utan vid infarten till trafikseparationssystemet utanför den malaysiska kusten av Johor.
       
      Bägge de am robotjagare som varit inblandade i kollision de senaste två månaderna tillhör U S Navy's 7th Fleet och båda ska vara BMD  (Ballistic Missile Defense) kapabla.
       
      Skadan på jagaren ska vara vid eller omedelbart intill det aktra VLS magasinet:
       
      https://twitter.com/GeorgeWHerbert/status/899544519313575936
      (discussion on twitter)
       
      USS John S. McCain har nu tagit sig till marinbasen Changi i Singapore. Fartyget är döpt efter den nuvarande senatorns far och farfar. Hoppas på det bästa för dom saknade och skadade sjömännen.
       
      UPDATE: Skadan ska omfatta besättningsutrymme, maskinrum och kommunikationsrum.  USS John S. McCain arrives at Changi Naval Base
       
      /Per
    • By Perman
      US blocks frigate's return to Libya migrant mission
       
      "Sweden, which chairs the Libya sanctions committee, said the request was still being reviewed."
       
      /Per
×
×
  • Create New...