Jump to content
Sign in to follow this  
vikingman

Is the U.S. Navy's Dream of a 355 Ship Fleet Dead?

Recommended Posts

https://nationalinterest.org/blog/buzz/us-navys-dream-355-ship-fleet-dead-108576

It’s all but official. The U.S. Navy is giving up on its plan to grow its front-line fleet to 350 or 355 manned ships. Budget pressures have rendered the existing fleet plan unaffordable.
 

In the December 2019 memo, the Navy proposed to reduce the construction of Arleigh Burke-class destroyers between 2021 and 2025 from 13 ships to just nine. Over the same five-year span, the fleet would decommission early 13 of its 22 Ticonderoga-class cruisers. The moves would save more than $10 billion from an overall $100-billion, five-year shipbuilding scheme.

The net result of the construction slow-down and early retirements would be a reversal of the fleet’s slow expansion since the administration of former President Barack Obama. The Navy’s “battle force” would decline from 290 ships in 2019 to 287 in 2025.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, vikingman said:

https://nationalinterest.org/blog/buzz/us-navys-dream-355-ship-fleet-dead-108576

It’s all but official. The U.S. Navy is giving up on its plan to grow its front-line fleet to 350 or 355 manned ships. Budget pressures have rendered the existing fleet plan unaffordable.
 

In the December 2019 memo, the Navy proposed to reduce the construction of Arleigh Burke-class destroyers between 2021 and 2025 from 13 ships to just nine. Over the same five-year span, the fleet would decommission early 13 of its 22 Ticonderoga-class cruisers. The moves would save more than $10 billion from an overall $100-billion, five-year shipbuilding scheme.

The net result of the construction slow-down and early retirements would be a reversal of the fleet’s slow expansion since the administration of former President Barack Obama. The Navy’s “battle force” would decline from 290 ships in 2019 to 287 in 2025.

 

Förmodligen till stor del ett resultat av det ganska ensidiga satsande på dyra Aegis kapabla robotjagare. Hade man tidigare satsat på en high/low mix och ersatt O H Perry klassen fregatter fartyg för fartyg (eller näst intill i varje fall) med en modern fregattyp så hade man sannolikt varit betydligt närmare målet. Royal Navy verkar ha förstått detta med sin type 26 frigate som "high-end" och type 31 GP frigate som "low-end" (som kostar ca 1/4 av vad type 26 kostar per fartyg). Sent omsider så håller dock US Navy nu på att anskaffa en "riktig" patrol frigate för ytstrid, ubåtsjakt och eskort det s k FFG(X) projektet.

 

LCS projektet verkar för övrigt ganska dödfött nu när man t o m ska ta de första fyra ur tjänst 2021 (då endast 7-13 år gamla). Kommer man igång med FFG(X) projektet så gissar jag att alla LCS fartyg kommer att vara tagna ur tjänst inom en 10 års period. Freedom varianten kommer förmodligen att överföras till andra vänskapliga mariner.

 

När det gäller hangarfartyg så har vi kanske börjat se ett embryo till high-low mix även där, i och med att man har börjat testa att operera ett mindre antal F-35 på landsättningsfartyg typ LHA och LHD.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyler Rogoway hos The Drive försöker reda ut varför US Navy vill ta de fyra första Littoral Combat Ships ur tjänst redan 2021 efter bara 6-12 år i tjänst:

 

The Navy Now Wants To Retire The First Four Of Its Troublesome Littoral Combat Ships

 

Har svårt att se hur någon vänskaplig nation kan vilja överta dessa problemfyllda och kostsamma fartyg. Det blir nog skrotdöden efter några år i malpåsen. Först måste dock kongressen godkänna detta.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Fartygskollision öst om Singapore: Tio saknas
       
      Tio sjömän saknas och fem är skadade. Enligt uppgifter på twitter så ska inte kollisionen ha inträffat i Malaccasundet, utan vid infarten till trafikseparationssystemet utanför den malaysiska kusten av Johor.
       
      Bägge de am robotjagare som varit inblandade i kollision de senaste två månaderna tillhör U S Navy's 7th Fleet och båda ska vara BMD  (Ballistic Missile Defense) kapabla.
       
      Skadan på jagaren ska vara vid eller omedelbart intill det aktra VLS magasinet:
       
      https://twitter.com/GeorgeWHerbert/status/899544519313575936
      (discussion on twitter)
       
      USS John S. McCain har nu tagit sig till marinbasen Changi i Singapore. Fartyget är döpt efter den nuvarande senatorns far och farfar. Hoppas på det bästa för dom saknade och skadade sjömännen.
       
      UPDATE: Skadan ska omfatta besättningsutrymme, maskinrum och kommunikationsrum.  USS John S. McCain arrives at Changi Naval Base
       
      /Per
    • By Perman
      US blocks frigate's return to Libya migrant mission
       
      "Sweden, which chairs the Libya sanctions committee, said the request was still being reviewed."
       
      /Per
    • By Perman
      Det är inga små förändringar som BAE planerar för block 5 av den amerikanska Virginia-klassens atomubåtar. Dessa kommer att bli ca 27 meter längre, ha ett ökat deplacement med ca 2.500 ton och bära ytterligare 28 kryssningsrobotar. Det är ju nästan att man tror att det blivit ett tryckfel. Hur ska en 142 m lång ubåt kunna manövrera i trånga sund och farleder? Kräver nog ett minimidjup på kanske 70-75 m för att kunna operera någorlunda säkert. Inte för att de är avsedda för Östersjön, men bara som en jämförelse så har detta innanhav ett medeldjup på 56 meter. Dessa block 5 båtar borde f ö inte längre klassificeras som SSN (nuclear-powered general purpose attack submarine) utan SSGN (cruise missile submarine). De kommer enligt wiki att ersätta de fyra äldsta ubåtarna av Ohio-klassen under 2023-26, vilka genomgick en konvertering till SSGN under 2002-08.
       
      U.S. Navy Using BAE Systems Payload Tubes to Increase Virginia-class Strike Capability
       
      BAE Systems to produce 28 more payload tubes for the US Navy’s Block V Virginia-class attack submarines
       
      /Per
       
    • By Perman
      US Navy’s fifth Flight III Arleigh Burke destroyer named USS William Charette
       
      Arleigh Burke-class destroyer
       
      Amerikanska robotjagarna av Arleigh Burke klassen är den längsta serien av ytstridsfartyg i väst under efterkrigstiden och kan komma att omfatta över hundra fartyg. På alla fartyg finns utrymme för två CIWS pjäser av Vulcan Phalanx typ (en för om bryggan och en på aktra överbyggnaden), men fr o m DDG 85 så är inte den främre Phalanx pjäsen installerad. Nån som möjligen vet varför? Är det fråga om "fitted for but not with" eller är den främre platsen ämnad för senare installation av nåt annat system (laserenergivapen?)? Kanske är svaret så enkelt att det inte finns fler Phalanx pjäser tillgängliga just nu? Vad utnyttjas den platsen till idag?
       
      /Per
    • By vikingman
      http://gcaptain.com/first-zumwalt-class-stealth-destroyer-launched-in-maine/
       
      https://en.wikipedia.org/wiki/Zumwalt-class_destroyer
       

×
×
  • Create New...