Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Mönstrade nyligen och fick:

I-prov 8

Cykel 8

Isokai 7

Psykolog 4

Tjänstbarhet A

Fyran håller mig från andra tjänster än hemvärnet vilket jag inte egentligen är intresserad av då jag redan är sjukvårdsgruppchef där.

Då undrar jag vad som är smartast. Att vänta 1.5 år och mönstra och hoppas på bättre resultat, eller:

Att rycka in som bandvagnsförare, och sedan söka anställning (många annonser kräver bara GMU) med:

GMU

Sjukvårdsgruppchefsutbildning i hv

Sjukvårdarutbildning i hv

PB8

Bandvagn

Pistol 88

Och hoppas på att det räcker för att få anställning. Är det meriterande nog? Är jävligt lost här, alla mina planer har gått lite knäppt.

Tack så mycket för svar

Det går att bara göra 4 månader och sedan ta anställning. Jag gjorde det, flera andra jag känner har gjort det. Men, det är betydligt svårare, och man ses ner på en aning när man kommer till förbanden till att börja med. Vissa är väldigt kinkiga att man inte 9 månader som dom. Men faktumet är att om du gör 4 månader Skyttesoldat, så är du på en jämn grund om inte bättre än många andra som gör 9 månader mot tex tross och kör lastbil för en befattning i stridande förband.

I mitt fall som Skyttesoldat HV fick jag utbildning på P-skott, KSP58, AK4 och AK5.

Anledningen till att förbanden är skeptiska till "GMU-soldaterna" är att de i egentlig mening inte kan någonting. Det kan funka, om den enskilde soldaten har en bra attityd och förstår att det finns mer här i livet än att göra skyddsmask på och försvara stridsställning, men det har tyvärr inte varit ovanligt att nittonåringar dykt upp i skytteförband med inställningen att "de kan allt".

Det kan de inte. Det blir väldigt svårt att lära upp någon som redan tror sig fullärd. Om man är ödmjuk kan man jacka in rätt fort men det finns goda skäl att förvänta sig att en soldat är grundutbildad på riktigt när den landar in i ett förband som redan löser uppgift. Annars hamnar förbandet snart i samma snurra som de flesta HV-förband, man får öva enskild soldats färdigheter år efter år utan att komma någonvart.

Om man får en nittonåring som inte bara är begränsad till GMU utan även har attityden att den vet bättre än yrkessoldater med flera års erfarenhet kan det bli ganska otäck stämning ganska snart. Jag klandrar inte nittonåringen för det, nittonåringar är per definition dumma i huvudet och militär pedagogik är inte till för att låta personalen odla sin ödmjukhet, men jag har all förståelse för en förbandschef som vill att soldaterna fått utbilda sig mer än fyra månader innan de släpps in i verkligheten.

Så om du funderar på anställning trots avsaknad tillräcklig utbildning får du vara beredd på att yrkesförbanden inte bara är litet skeptiska utan även att de har grund för det. Utbildning i handhavande på en massa vapen är inte samma sak som utbildning i att fungera i ett stridande förband.