Jump to content

Att uppleva Macintosh

Fu Carlsson

Recommended Posts

Bah...ni är bara avundsjuka för att vi har ett snyggare gränssnitt som är enklare att använda. och att vi kör UNIX och inget annat krafs. Plus att vårat nya kommande operativ heter Panther vilket är ganska coolt, istället för Longhorn, men å andra sidan det som kommer ut från Microsoft kanske man bör ge namn efter en kossa :unsure:

Som mackanvändare sen 93 kan jag bara hålla med både ljud och filmfilen som det länkas till ovan.

Men när det gäller vilket OS som är bäst.. ja, det finns inga bra OS, men med Mac OS X kan man äntligen känna sig som en datanörd med mac.. jag menar.. man kan kolla på processoraktivitet, skriva in system-kritiska kommandon i terminalen och kommandot PING går att köra utan specialprogram i mac..

Men under de tio år jag pysslat med datorer har jag nog förbannat både Apple och MS lika många gånger..

Apropå spel.. kommer ni ihåg tiden då spelbutikerna hade typ 10 PC-spel och hundratals Amiga och C64-spel? När man lagrade spelen på kassetter?

/E

Som mackanvändare sen 93 kan jag bara hålla med både ljud och filmfilen som det länkas till ovan.

Men när det gäller vilket OS som är bäst.. ja, det finns inga bra OS, men med Mac OS X kan man äntligen känna sig som en datanörd med mac.. jag menar.. man kan kolla på processoraktivitet, skriva in system-kritiska kommandon i terminalen och kommandot PING går att köra utan specialprogram i mac..

Men under de tio år jag pysslat med datorer har jag nog förbannat både Apple och MS lika många gånger..

Apropå spel.. kommer ni ihåg tiden då spelbutikerna hade typ 10 PC-spel och hundratals Amiga och C64-spel? När man lagrade spelen på kassetter?

/E

Jag kommer ihåg när man fick en tidning från england där det fanns spel till sin VIC 20, man fick själv skriva av koden och lagra denpå ett kassetband med den medföljande kassetstationen. Det var inte alltid bättre förr :D

Bah...ni är bara avundsjuka för att vi har ett snyggare gränssnitt som är enklare att använda. och att vi kör UNIX och inget annat krafs. Plus att vårat nya kommande operativ heter Panther vilket är ganska coolt, istället för Longhorn, men å andra sidan det som kommer ut från Microsoft kanske man bör ge namn efter en kossa :}

Var det inte Strindberg som sade att det är synd om pc-användarna? ;)

En G5 med Panther.... snälla tomten! :D

Annars kan man ju roa sig med att jämföra Windows Media Player med QuickTime. Typ som Trabant och Jaguar.

Om man inte vill roa sig med att garva lite åt pc-tekniker som muttrar om att "nja, Macar funkar ju inte i nätverk." Nä, Unix är ju känt för just sina enorma begränsningar när det gäller nätverk. :ph34r:

Nä, nu är det dags för en promenad i solen med iPoden! :baskerKav:

Undrar just hur många Pc användare som kommenterar sig negativt om Mac och Apple som har använt en PowerMac med Mac OS X.

"An Apple a day, keeps Windows away!"

*räcker upp handen*

Mac OS X är inte lösningarna på alla problem.. Den kan fortfarande krasha, och gör det också. Främst är det nog Classic och Classic/Carbon-program man kan skylla på. När alla program är Cocoa, då kommer nog operativet kännas betydligt mera solitt. Det svåra med Mac OS X är nog att lära de vana Mac-användarna här på jobbet att tänka i nya banor.. "Vaddå, finns det ingen väljare.. hur kommer jag nu åt nätverket/skrivaren, nä, fy vad dåligt att det inte finns nån väljare.. Va, kan jag inte lägga grejjor i apple-menyn.. nää fy, vad dåligt"

Men för att citera en kille på Berzeliusskolans i Linköpings datasektion 1993, "-Windows (3.1) är det bästa operativsystem som finns"

/E

Hmmm jo en MAC e säkert bra och användarvänlig men jag vill kunna uppgradera min hårdvara i bland typ ny HD eller nytt ljud kort eller liknande. Hur gör man det på en MAC :huh::)

Man drar i flärpen som agerar lås på ena sidan, och öppnar "dörren", pluggar i sin nya ATA-hårddisk och startar upp datorn och formaterar med skivverktyg eller liknande.

Nätverkskort stoppar du företrädelsevis i nån av de tre PCI-kortplatserna, Grafikkort i AGP-platsen. Man KAN ju iofs sätta ett 1000mbit nätverkskort i AGP-platsen (har för mig att det finns såndana till Xserve).

/E

Nätverkskort i AGP-porten ... :huh:

Jag hade läst nåt test av Xserve där de noterade att man, för att ha två gigabit-kort inte kunde ha AGP-grafikkortet (Geforce-4) utan fick använda ett PCI-baserat gfx-kort.

Eftersom 1gbit-kortet inte kan sitta på en vanlig PCI-plats antar jag att det använder AGP-portens högre I/O.. Jag kan ha fel dock

Nya Xserve ger dig enastående I/O-anslutningsmöjligheter, med två FireWire 800-portar, två gigabit Ethernetportar (10/100/1000BASE-T RJ-45) – en på logikkortet och en på ett kort som sitter i PCI/AGP-kortplatsen – samt en snabbare systembuss än någonsin*. Du kan också använda Apples fiberkanals-PCI-kort på 2 Gbit med dubbla portar (kortet finns som tillval) för anslutning med hög bandbredd till Xserve RAID-system.

/E

Har en gammal Mac SE stående någonstans tillsammans med gamla Atari-burkar (1024STfm + Mega ST 2) som inte heller används, räknas det?

Det var jobbigt att byta till PC 1995 (P100, DOS 6.0 + Win 3.11) och plötsligt upptäcka att saker inte fungerade om man inte kunde en massa mystiska kommandon.

Macen hade smidiga knappar att använda när skiten hängde sig, på PC gick det bara att starta om och förlora allt man jobbat med.

Nu har jag vant mig vid PC och sist jag försökte använda en mac blev jag bara förbannad på hur krångligt det var. Detta berodde ju självklart på att jag inte var van vid Mac OS.

Hade programvaruutbudet varit samma till mac som till PC hade jag helt klart kört mac.

Nu väljer jag att istället vara konstant förbannad PC-användare.

Hur är det med handdatorer numer, försvann de efter Newton?

Om du menar Apple-handdatorer så är väl iPod det närmsta du kan komma en PDA med äppellogga. Annars lever och frodas handdatorerna från andra tillverkare som Palm, HP etc. :angry:

/E

Har en gammal Mac SE stående någonstans tillsammans med gamla Atari-burkar (1024STfm + Mega ST 2) som inte heller används, räknas det?

Det var jobbigt att byta till PC 1995 (P100, DOS 6.0 + Win 3.11) och plötsligt upptäcka att saker inte fungerade om man inte kunde en massa mystiska kommandon.

Macen hade smidiga knappar att använda när skiten hängde sig, på PC gick det bara att starta om och förlora allt man jobbat med.

Nu har jag vant mig vid PC och sist jag försökte använda en mac blev jag bara förbannad på hur krångligt det var. Detta berodde ju självklart på att jag inte var van vid Mac OS.

Hade programvaruutbudet varit samma till mac som till PC hade jag helt klart kört mac.

Hur är det med handdatorer numer, försvann de efter Newton?

Kan du ge ett exempel på ett pc progg som inte har en motsvarighet i macvärlden...?

Kan du ge ett exempel på ett pc progg som inte har en motsvarighet i macvärlden...?

Uttryckte mig nog lite fel, motsvarande program finns säkert i de flesta fall. Men jag är barnslig nog att fortfarande använda datorn till spel emellanåt, där finns ju inte samma utbud som till PC. Utan att kolla upp det är jag säker på att ICQ och liknande finns till mac också, men det tog ett tag innan det kom.

Tolka inte ovanstående fel bara, jag tycker egentligen bättre om mac men idag tycker jag det är enklare (INTE användargränssnittsmässigt alltså) att använda PC, då de flesta jag känner också gör det till exempel.

Uttryckte mig nog lite fel, motsvarande program finns säkert i de flesta fall. Men jag är barnslig nog att fortfarande använda datorn till spel emellanåt, där finns ju inte samma utbud som till PC. Utan att kolla upp det är jag säker på att ICQ och liknande finns till mac också, men det tog ett tag innan det kom.

Tolka inte ovanstående fel bara, jag tycker egentligen bättre om mac men idag tycker jag det är enklare (INTE användargränssnittsmässigt alltså) att använda PC, då de flesta jag känner också gör det till exempel.

Äsch jag hoppades att jag skulle få tillfälle att såga dina argument :angry: Men som inbiten macare kan jag inte neka till att spelutbudet är sämre till mac, även om det blivit mycket bätttre de senaste åren

Äsch jag hoppades att jag skulle få tillfälle att såga dina argument :) Men som inbiten macare kan jag inte neka till att spelutbudet är sämre till mac, även om det blivit mycket bätttre de senaste åren

Hur är spelutbudet till OSX? Som jag förstått det är det unixbaserat, och det brukar ju inte vara så spännande att göra spel till.

Äsch jag hoppades att jag skulle få tillfälle att såga dina argument :wub: Men som inbiten macare kan jag inte neka till att spelutbudet är sämre till mac, även om det blivit mycket bätttre de senaste åren

Hur är spelutbudet till OSX? Som jag förstått det är det unixbaserat, och det brukar ju inte vara så spännande att göra spel till.

För att vara macvärlden så är den hur bra som helst, de flesta nya spel portas till OS X, ofta så släpps dom samtidigt till OS X och Wintelvärlden :D

För att vara macvärlden så är den hur bra som helst, de flesta nya spel portas till OS X, ofta så släpps dom samtidigt till OS X och Wintelvärlden :}

ooh, det var inte illa :D Själv kör jag pc, men bara linux och där finns det väl inte så många spel direkt. Då och då portas något, men oftast är det inget jag tycker är bra. Jag har spenderat några timmar med RTCW: Enemy Territory som är gratis, det är nog det enda nativespel jag kört. Har testat att köra i wine också, men för det mesta funkar det inte direkt felfritt :wub:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...