Jump to content

Betyg?


Recommended Posts

Jag hade den tvivelaktiga äran att ingå i första årskullen som hade det nya betygssystemet vilket ledde till en del lustigheter. Bl.a. så fick några lärare för sig att de kunde inte dela ut några MVG eftersom det inte hade hunnit skrivits några betygskriterier för det ännu och de som delade ut MVG ändå ansåg att det skulle motsvara en 6:a i om man följde det gamla betygssystemet.

Själv hade jag 1-5 i grundskolan och IG-MVG på gymnasiet. Tyckte faktiskt bättre om det gamla systemet.

Vi hade inte heller några betygskriterier för MVG från skolverket, det var upp till respektive skola att sätta sådana.

Men den skiten är över sedan 5 år tillbaka så jag slipper ju bry mig.

 

Mer intressant är då högskolans/universitetets betygssystem. Det är U-VG men på vissa kurser bara U eller G. För att krångla till det ytterligare har högskolan U-5 (U och 3-5).

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mer intressant är då högskolans/universitetets betygssystem. Det är U-VG men på vissa kurser bara U eller G. För att krångla till det ytterligare har högskolan U-5 (U och 3-5).

Det finns även det märkliga U,3-6 på grundmattekursen på LTU. Vet inte om man kan få 6:a på hela kursen, eller om det bara är på delproven. Skulle tro att det är få människor som spikar varenda tenta i matte :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Vysotskij har väl bra kläm på det hela. Vill bara reiterera att 5.0 i snitt (eller vad fanken det blir på det nya systemet) knappast är en omöjlighet. 200 pers började med mig på Handels med det betyget i tidernas begynnelse (1987), däribland rätt många Tolkar.

 

Förresten, Vysotskij, är du intresserad av kompanirt på 'riktigt' så PMa mig (läste nyss inlägget borta på Propagandaministeriet).

Link to comment
Share on other sites

Jag hade den tvivelaktiga äran att ingå i första årskullen som hade det nya betygssystemet vilket ledde till en del lustigheter. Bl.a. så fick några lärare för sig att de kunde inte dela ut några MVG eftersom det inte hade hunnit skrivits några betygskriterier för det ännu och de som delade ut MVG ändå ansåg att det skulle motsvara en 6:a i om man följde det gamla betygssystemet.

Själv hade jag 1-5 i grundskolan och IG-MVG på gymnasiet. Tyckte faktiskt bättre om det gamla systemet.

Vi hade inte heller några betygskriterier för MVG från skolverket, det var upp till respektive skola att sätta sådana.

Men den skiten är över sedan 5 år tillbaka så jag slipper ju bry mig.

 

Mer intressant är då högskolans/universitetets betygssystem. Det är U-VG men på vissa kurser bara U eller G. För att krångla till det ytterligare har högskolan U-5 (U och 3-5).

Hade också 1-5 i grundskolan. Vad jag menade var Mvg ansågs vara högre än en 5:a enligt dessa lärare, typ 3=G, 4-5=VG och 6=Mvg

Link to comment
Share on other sites

Förstod det, enda anledningen till att jag citerade dig var att vi fortsatte på en ny sida.

Året innan dig, dvs de födda 77, hade de väl ett mellanting med målrelaterade betyg fast med skalan 1-5. Hörde nyligen att de vill göra om systemet igen.

Man blir bara förvirrad så det är nog bäst att hålla sig så långt bort som möjligt från den akademiska världen.

Link to comment
Share on other sites

Nej, men 700 glosor i veckan kontinuerligt under 40 veckor kan nog vara rätt maffigt om man säger så :baskerPa:

Det känns som om detta blev väldigt off topic tillslut...

Antalet glosor stegras efter hand, men 700 i veckan är jobbigt - det är ju inte det enda man skall lära sig om man säger så. Dessutom är det lätt långtråkigt.

 

Efter ett tag blir man ganska slängd på ordbildning, vilket underlättar inlärningen, men i början har man inte så värst mkt att hänga upp orden på och skapar sig rätt märkliga associationer.

Link to comment
Share on other sites

1100 var max på en vecka, fast det var mycket glosor från litteraturen (universitetskurs), på vilka kraven efterhand var något lägre. Lyckligtvis var det veckan vi hade besök på amfbat, där buntarna av gloslappar imponerade på rätt många...

 

300-400 i veckan var väl annars snittet på TolkS 95-96. Och det är, som Zimin säger, lite lättare än det verkar, tack vare ordbildningsförmåga och de underbara gloslapparna.

 

Det riktigt jobbiga tycker jag är/var att repetera alla gamla glosor - det man en gång lärt sig ska man kunna. Buntarna med repetionsglosor blev snabbt några decimeter tjocka. Men nu är vi väl rätt OT...?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Mer intressant är då högskolans/universitetets betygssystem. Det är U-VG men på vissa kurser bara U eller G. För att krångla till det ytterligare har högskolan U-5 (U och 3-5).

Det finns även det märkliga U,3-6 på grundmattekursen på LTU. Vet inte om man kan få 6:a på hela kursen, eller om det bara är på delproven. Skulle tro att det är få människor som spikar varenda tenta i matte :baskerFN:

Helt rätt.

 

Delproven kan ge upp till 6 men inte hela kursen då där det u,3-5 som gäller

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vysotskij, du kanske skulle kunna svara på min fråga?

 

Jag läste igenom kraven för tolkskolan, där det bland annat står att man ska ha läst minst två främmande språk, där ett ska vara b-språk.

 

Vad innebär främmande språk? Min gissning är att detta inte inkluderar engelska, men det kanske är så ändå?

Edited by Willsing Forfood
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Glosor har jag aldirg haft problem med..

Jag kommer ihåg om vi fick både engelska och tyska glosor på högstadiet. typ 30st, jag rabbla dem snabbt i huve, sen kasta jag lappen, tror det va sällan jag inte fick full pott, och då stavfel ;)

Link to comment
Share on other sites

Sifferbetygen går egentligen inte att jmf med nya bokstavssystemet då tankarna bakom systemen är olika, men ett kvalificerat försök:

 

MVG = 4 till 5

VG = 3 till 4

G = 2 till 3

U/IG = 1 till 2

X = samma, saknar grund för bedömning.

 

För övrigt anser jag nya systemet som bättre, då det finns tydligare målkrav än med gamla siffersystemet. Ja, jag har betygssatt i nya systemet.

 

Angående TolkS inbillar jag mig att om ryska fortfarande är det språk man lär sig vore ju språkstudier i ryska innan mönstringen inte helt fel, om man nu vill bli tolk.

 

PS. Någon annan gamling här som fått en 3:a med sju plus efter i slutbetyg, dvs en 3:a? :tveka:

Statistiker som lärare med normalfördelningskurvan i tankarna är intressant. Lärarna förr i tiden var tvungna att kraftfullt motivera varför de bröt mot kurvan vid betygssättning, dvs onda ögat från rektor som i sin tur skulle motivera uppåt. DS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Är det bara om man inte har godkänt som det kan bli problem när man ska mönstra. Jag hade inte jättebra betyg i grundskolan, men jag var godkänd i allt och en 5 vg tror jag. Det borde inte vara några problem om jag bara vill ha en vanlig tjänst va?

Alltså jag vill inte bli tolk utan snarare skytte eller jägare.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara om man inte har godkänt som det kan bli problem när man ska mönstra. Jag hade inte jättebra betyg i grundskolan, men jag var godkänd i allt och en 5 vg tror jag. Det borde inte vara några problem om jag bara vill ha en vanlig tjänst va?

Alltså jag vill inte bli tolk utan snarare skytte eller jägare.

 

Om det inte har ändrats de senaste åren borde det inte spela alltför stor roll så länge det inte handlar om någon mer teoretiskt krävande tjänst. Jag låg på en, ur det hänseendet, rätt vanlig tjänst, utan några större teoretiska krav. I min pluton var spridningen rätt stor, allt ifrån folk som gått natur eller liknande med bra betyg och/eller högskoleprovsresultat till personer som mer eller mindre skolkat sig igenom skolan eller gått väldigt praktiska utbildningar.

 

Detta gäller givetvis mönstring och värnplikt. Om man tänkt sig en vidare karriär i firman (SOU, men kanske framförallt OP) lär betygen vara av större vikt.

 

/Hjerg

Link to comment
Share on other sites

Är det bara om man inte har godkänt som det kan bli problem när man ska mönstra. Jag hade inte jättebra betyg i grundskolan, men jag var godkänd i allt och en 5 vg tror jag. Det borde inte vara några problem om jag bara vill ha en vanlig tjänst va?

Alltså jag vill inte bli tolk utan snarare skytte eller jägare.

 

Om det inte har ändrats de senaste åren borde det inte spela alltför stor roll så länge det inte handlar om någon mer teoretiskt krävande tjänst. Jag låg på en, ur det hänseendet, rätt vanlig tjänst, utan några större teoretiska krav. I min pluton var spridningen rätt stor, allt ifrån folk som gått natur eller liknande med bra betyg och/eller högskoleprovsresultat till personer som mer eller mindre skolkat sig igenom skolan eller gått väldigt praktiska utbildningar.

 

Detta gäller givetvis mönstring och värnplikt. Om man tänkt sig en vidare karriär i firman (SOU, men kanske framförallt OP) lär betygen vara av större vikt.

 

/Hjerg

även grundskolebetygen? för jag har mycket (!) bättre betyg nu på gymnasiet.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara om man inte har godkänt som det kan bli problem när man ska mönstra. Jag hade inte jättebra betyg i grundskolan, men jag var godkänd i allt och en 5 vg tror jag. Det borde inte vara några problem om jag bara vill ha en vanlig tjänst va?

Alltså jag vill inte bli tolk utan snarare skytte eller jägare.

 

Om det inte har ändrats de senaste åren borde det inte spela alltför stor roll så länge det inte handlar om någon mer teoretiskt krävande tjänst. Jag låg på en, ur det hänseendet, rätt vanlig tjänst, utan några större teoretiska krav. I min pluton var spridningen rätt stor, allt ifrån folk som gått natur eller liknande med bra betyg och/eller högskoleprovsresultat till personer som mer eller mindre skolkat sig igenom skolan eller gått väldigt praktiska utbildningar.

 

Detta gäller givetvis mönstring och värnplikt. Om man tänkt sig en vidare karriär i firman (SOU, men kanske framförallt OP) lär betygen vara av större vikt.

 

/Hjerg

även grundskolebetygen? för jag har mycket (!) bättre betyg nu på gymnasiet.

 

Mig veterligt (rätta mig om jag har fel) är grundskolebetygen helt irrelevanta när det gäller antagning till SOU/OP. Där är det gymnasiebetyg som är av intresse, i olika stor grad beroende på vald utbildning.

 

Vad gäller värnplikt har jag även där svårt att se hur grundskolebetyg skulle vara av intresse.

 

OT: Rent allmänt är väl grundskolebetyg irrelevanta för i stort sett allt annat än gymnasieantagning.

 

/Hjerg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...