Jump to content

"Det kanske har blivit lite mycket"

Vildmannen

Recommended Posts

"- Men syftet har varit att försvara mig och att sprida ut att jag har kapacitet att försvara mig."

:D

Jag som tycker att det kan räcka med en välfylld nyckelknippa om man blir tvungen att ta till vapen.

Kan någon identifiera prickskyttegeväret?

Jag kan det inte, men det är en Leupoldkikare och Harrisbenstöd. Av Motecarlokolven att dömma samt pipans utformning skulle jag gissa på att det är ett vanligt jaktgevär som man monterat en ljuddämpare på. Ser inte slutstyckshuvudet ordenligt nog för att våga göra en kvalificerad gissning på fabrikat...

Är det inte en Remington 700?

[bild]

Edit: Äsch... kan vara vad som helst. :alien:

Helt rätt, Adam Wilhelm. Det ser ut som en Remington 700, dock finns det ett antal vapen som är lika. Med tanke på att det var ett antal vapen från Tjeckien kanske cz 550 inte vore en helt dålig gissning.

Vem f*n behöver 5st helautomatiska vapen och handgranater för att försvara sig? Om jag vore så utsatt skulle jag nog ge upp.

Ser ut som en norsk/dansk G3

/Jake (som minns att stureplansmorden begicks med ett identiskt vapen)

Jaha, jag som tänkte vara lite lurig och syfta på att det årligen försvinner en massa AK4:or från Hemvärnet...

Jo, det vore ju ett lurigt påstående, eftersom det inte är sant.

Vid stureplansmorden användes en norsk AG3. Om jag inte är inte och hojar så har väl danskarna svarta kolvar/handskydd som oss, medan norrmännen har gröna? Men G3 är ju inte direkt ovanlig och med tanke på de gripnas förbindelser på Balkan kan puffrorna komma precis var som helst ifrån.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0306/25/...var2-40_368.jpg

ser inte det här ut som en Ak4 bara med ett kikarsikte?

Nope.

Den har grön kolv och grönt handskydd vilket gör den till en AG3

The Swede

Fast jag är lite fundersam på kikarfästet. Det ser lite hemsnickrat ut. Det ser ut som om någon tagit bort det bakre fasta riktmedlet och svetsat fast ringarna direkt på lådan. Som det sitter nu måste ju kornet vara ivägen!

Är det inte en Remington 700?

Edit: Äsch... kan vara vad som helst.

Det är en kort låda alltså troligen kaliber .308 Win

Eftersom den är ljuddämpad så är .308 än mer troligt eftersom det finns subsonicammo att köpa över disk.

Om det är en rem 700 så är kolven utbytt till en jävligt ful och opraktisk monte carlo.

Så mycket vett har iaf Remington att inte tillverka mc kolvar. (om man nu bortser från missfostret 7400)

Jag kan det inte, men det är en Leupoldkikare och Harrisbenstöd

Yepp, Leupold Vari-XIII 3,5-10*40 ser det ut som

Harris - stämmer det också.

Fast jag är lite fundersam på kikarfästet. Det ser lite hemsnickrat ut. Det ser ut som om någon tagit bort det bakre fasta riktmedlet och svetsat fast ringarna direkt på lådan. Som det sitter nu måste ju kornet vara ivägen!

Om kornet sitter kvar framför kikaren så gör det inget, det kommer inte att synas ändå.

Mp5 kan komma ifrån Kroatien, de jag har sett har vapennummer som börjar på ENxx, även en modell av Uzi har tillverkats i Kroatien.

Handgranutten är ju högts troligt en M75 alt. en M93, från Balkan.

Som det sitter nu måste ju kornet vara ivägen!

Om kornet sitter kvar framför kikaren så gör det inget, det kommer inte att synas ändå.

Att kornskyddsringen är kvar behöver inte heller betyda att det sitter ett korn i den.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0306/25/...var2-40_368.jpg

ser inte det här ut som en Ak4 bara med ett kikarsikte?

Nope.

Den har grön kolv och grönt handskydd vilket gör den till en AG3

The Swede

Jag är en MÖP men mitt specialområde är ju inte vapen (Vilket en MÖP:s specialområde bör vara, så därför slår jag mej i huvudet några gånger). Är det något annat än färgen som skiljer den svenska AK4:an och AG3:an?

:camo:

Som det sitter nu måste ju kornet vara ivägen!

Att kornskyddsringen är kvar behöver inte heller betyda att det sitter ett korn i den.

Nä, visst, men vart jag ville komma är att det ser hemsnickrat ut. Jag har aldrig sett en produkt av det här slaget för G3. Alla varianter av just G3 där ett OR sitter direkt på lådan saknar också det öppna främre riktmedlet.

Det finns ju helt enkelt ingen anledning att behålla det!

Eller har något sett något liknande?

Är det något annat än färgen som skiljer den svenska AK4:an och AG3:an?

Japp. Kolven är några cm kortare än den svenska. helt underbart. mycket lättare att gå i anläggning. Danskarna har för övrigt vissa vapen med träkolv respektive trähandskydd

Danskarna har för övrigt vissa vapen med träkolv respektive trähandskydd

De har jag enbart sett som dansk högvaktsbeväpning, då de också använder 5-skottsmag. Används träkolvade vapen verkligen reguljärt?

var nere i danmark med hemvärnet för ett par veckor sen på en fältskjuttävling. Då fick vissa ut med plast och vissa med trä.

Åfan! Där ser man! Miljöpartiet skulle ju älska det!

Mp5 kan komma ifrån Kroatien, de jag har sett har vapennummer som börjar på ENxx, även en modell av Uzi har tillverkats i Kroatien.

Om man förstorar upp bilden på MP5:an, verkar tillverkningsnummret vara 11713.

Modellbeteckningen sägs vara EN(?)MP5 K. MP5 K köper jag, men vad står EN för? Nifelhel, som har lite koll på polisiära vapenprotokoll(antar jag!? :angry: ), vet du? Menas det att det är 1 MP5 K?

Har någon förresten tänkt på att G3:an är inställd på automateld?

Om man förstorar upp bilden på MP5:an, verkar tillverkningsnummret vara 11713.

Modellbeteckningen sägs vara EN(?)MP5 K. MP5 K köper jag, men vad står EN för? Nifelhel, som har lite koll på polisiära vapenprotokoll(antar jag!? :) ), vet du? Menas det att det är 1 MP5 K?

Har någon förresten tänkt på att G3:an är inställd på automateld?

Enkelt svar på det faktiskt. Istället för att ha en halv miljard siffror som tillverknings-/id- nummer, så gör man så att man lägger till bokstäver ibland. Eller så kan det vara ett id som visar vilken fabrik det är som tillverkat den. :huh:

ASSAULTRIFLE och STURMGEWEHR

Låter det som vapen som man har i självförsvar?

Självförsvarsvapen är väl snarare en pistol eller en hederlig MG 42 med trebenslavett. Kan även tänka mig en 12.7 mm Kulspruta som självförsvarsvapen i min lägenhet. Men jag får väl nöja mig med en AK 4 som alla andra