Jump to content
Sign in to follow this  
Pete001

Ubåt A26 och fråga om hur duglig den är i verklig strid?

Recommended Posts

Jag är ingen expert på ubåtar eller sjöstrid, men jag tycker sverige borde starkt utöka sitt försvar till sjöss.

Mitt dröm senario är om sverige köpte ytterligare 2 st A26 med minst 24 kryssningmissiler var, eller varför  inte 48 var. Jag vet inte exakt hur många de kan bestyckas med.

Dessa två ubåtar kan sen operera i atlanten. Vid händelse av konflikt kan de på kort varsel med sin missiler hjälpa en försvarande svensk styrka mot främmande makt i hela sverige.

Det skulle göra det mer komplicerat för en anfallare.

 

Min fråga i detta forum som jag skulle vilja ha hjälp med är: Hur bra kommer 1 st av våra A26 ubåtar ensam att vara mot en anfallande sjöstyrka (dvs väldigt många fartyg med försvar osv) som kommer mote en hamn och landsätter i sverige?

Problemet är att alla säger de är så svåra att upptäcka, och jag vet de tog en fin bild av en USA krigsfartyg  på nära håll för att visa sin styrka. 

Problemet är att de faktiskt bara tog en bild. De öppna inte sina torped tuber och afyrade inte en torped.

För enligt vad jag kan (och rätta mig gärna om jag har fel). Så kan ett krigsfartyg lätt upptäcka en ubåten så fort den avfyrar sin torped. Och om denna torped är tråd styrd (som på A26 ) med liten räckvidd och relativt långsam. Så blir det lätt att hitta ubåten! Dvs A26 skjuter max en salva med alla sina torpedluckor (dvs 4 på A26). Sen är den upptäckt och måste troligen snabbt fly om den ens klarar det innan torpederna hunnit fram till målet. Gör matten ska du se hur länge de måste styra torpenden och samtidigt vara synliga för motståndaren.... det blir lång tid.

 

Så hur stridsduglig är vår nya A26 i verklig strid?

Jag är faktisk genuint orolig att det är en ubåt byggd för svenska industri/arbetskrafts skull och inte utvecklad för verklig strid och att försvara sverige.

I fredstid kan jag tänka mig att A26 har utomordentlig utrustning för spanning osv.... men vad skulle hända i verklig strid?

 

Någon här med erfarenhet som skulle kunna svara på detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är heller ingen expert men om det inte ens verkar finnas pengar att halvtidsmodernisera den tredje Gotlandsubåten Halland (som verkligen är en lågt hängande frukt) så lär det nog inte heller finnas pengar att beställa fler A26. Åtminstone inte innan 2025. A26 med kryssningsmissiler kanske är nåt för vissa andra länder som Polen, men risken är att ubåten Oceanic ER på över 3.000 ton och 80 meters längd blir för stor och för lång för att kunna operera med säkerhet i Östersjön med ett medeldjup på 56 meter. Vi kan inte bygga ubåtar anpassade för Atlanten. Alla svenska ubåtar måste kunna operera i Östersjön. Jag tror snarare att man skulle satsa på den mindre 1.000 tons varianten i stället och beställa fler av den. Hellre två av 1.000 tons varianten än en tredje A26.

 

Det är riktigt att A26 har färre torpedtuber än tidigare ubåtsklasser, och jag tror att det är en kombination av att ubåtstypen dels är anpassad för export och dels att den även är anpassad för ett ev. skymnings- eller krisläge. Det är nog för dyrt idag i det här landet att ta fram materielprojekt som är speciellt anpassade för just svenska förhållanden. Nu ska det dock kunna finnas liners/skenor/tuber i en framtida lösning som gör det möjligt att avfyra torpeder även från dykarslussen, men hur operativt eller planeringsmässigt relevant detta är vet jag inte. Det kanske stannar vid att vara ett rykte som med mingördlarna som svenska ubåtar en gång i tiden skulle kunna utrustas med? Hur bra A26 är mot en motståndare i ett skarpt läge får vi förhoppningsvis aldrig veta.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Pete001 said:

Jag är faktisk genuint orolig att det är en ubåt byggd för svenska industri/arbetskrafts skull och inte utvecklad för verklig strid och att försvara sverige

Så det är inte tvärtom så att du tycker den blir enormt farlig men försöker få oss att tvivla?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Jag tror helt enkelt att det svenska försvaret inte har prioriterats på rätt sätt under en längre tid.

Det gäller även hur material så som A26 har utvecklats. Det har utvecklats med huvudtanke på fred.

 

Men de ska faktiskt fungera i strid.... inte leksaks strid utan riktig stid med en kompetent och stor kraftig motståndare.

Jag tänker mig att oavsett vilken fienden är så är han starkare och fler till antalet. Då är A26 väldigt viktig som försvar... dvs kan nedkämpa, störa osv för att sen smyga undan och komma tillbaka igen och igen...... 

Men om A26 då inte kan nedkämpa utan att bli avslöjad och själv bli nedkämpad pga av sin bestyckning så har vi ett problem.

 

Men jag önskar gärna att någon här med mer kompetens i ämnet än jag kan förklara vad A26 faktiskt kan klara av.

Edited by Pete001

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det som gör att dina frågor inte kan ställas i den redan befintliga A26 tråden? Du kanske t o m kan hitta svar till viss del i den. Jag vet att just den eventuella skillnaden i stridsförmåga vad gäller A26 jämfört med tidigare ubåtsklasser har diskuterats där. Jag tror helt enkelt att A26 är ett bra exempel på att det inte är ekonomiskt möjligt längre att ta fram en ny ubåtstyp som är helt optimerad för enbart svenska behov. Vi måste hitta nya sätt att sprida och dela utvecklingskostnaden för att ta kunna fortsätta att ta fram nya ubåtstyper, annars är nog svensk ubåtsteknik tyvärr dödsdömd (det är den f ö redan enligt vissa experter). Hoppas att du inte missförstår mig. Jag menar inte att A26 skulle vara en dålig ubåt för svenska förhållanden. Den är nog en av de bättre AIP ubåtarna som finns på marknaden idag (vad gäller stealth kanske rentav den allra bästa just nu). Det är bara det att antalet torpedtuber har fått stå tillbaka lite för andra behov och andra scenarier (även vad gäller Visbykorvetten så har man f ö fått kompromissa på liknande sätt i viss mån). Tyvärr så finns det en ekonomisk verklighet också som vi här på forumet inte behöver bry oss om, men som de som ritar och tar fram nya ytfartygs- och ubåtstyper på Kockums har att ta hänsyn till. Om det är en tröst så ska A26 även finnas i en version utan sluss i bogen (och med fler torpedtuber) för ev. köpare/länder som inte är intresserade av denna funktion.

 

A26 - Nästa svenska ubåt

(moderatorn kanske kan flytta?)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      I nordvästra hörnet av Nordafrika pågår en alldeles egen kapprustning:
       
      Morocco Plans to Acquire First Submarine Ship
       
      Senaste medlemmen i ubåtsfamiljen är ju annars Thailand som har beställt en ubåt från Kina och planerar att köpa ytterligare två senare. Thailand opererade dock med fyra ubåtar under andra världskriget så det är inte en helt ny medlem. Marocko har dock aldrig haft några ubåtar så vitt jag vet.
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Argentine Navy launches search for missing submarine ARA San Juan
       
      UK offers help as Argentinian military submarine ARA San Juan goes missing at sea
       
      /Per
       
       
      UPDATE: P-3 Explorer Orion från NASA deltar bl a i sökandet:
      Argentina searches for missing navy submarine (kort videoklipp från CNN; även en P-8 Poseidon från US Navy ska delta fr.o.m. idag)
      Argentina missing navy submarine: Search stepped up (en jagare och två korvetter från argentinska marinen deltar i sökandet liksom en C-130 från flygvapnet)
       
      Argentinian submarine San Juan likely sunk with all hands (Submarine Matters är en erkänd och kunnig källa när det gäller ubåtsfrågor)
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Kreml schickt U-Boot durch die Ostsee
      (tysk artikel, google translate kraschade)
       
      I och med detta så har den ryska baltiska flottan 4 aktiva ubåtar och därmed förmodligen flest aktiva ubåtar i Östersjön (åtminstone för tillfället). Tyskarna har pappret sex operativa AIP ubåtar, men i praktiken är bara en eller två av dessa är aktiva (resten är under reparation/underhåll eller väntar på detta). Polska och svenska marinerna har tre aktiva ubåtar var (om man räknar med HMS Gotland som nyligen sjösattes efter HTM; HMS Uppland tillförs nästa år; de svenska ubåtarna är alla AIP ubåtar).
       
      EDIT: Kola Flotilla is 36 years of age
       
      Artikeln från ryska försvarsdepartementet antyder att det kan vara fråga om en tillfällig ombasering av Vladikavkaz. Även robotjagaren Severomorsk av Udaloy-klass befinner sig i Östersjön i samband med marinparaden 29 Juli i St Petersburg, och den nybyggda robotkorvetten Uragan (project 22800) som genomför provturer på Ladoga kommer likaså att delta.
       
      /Per
    • By griffon
      Ganska detaljerad genomgång av vad som skulle ha kunnat bli verklighet.

      Today, Sweden is known for its AIP (Air Independent Power) submarines. Yet Sweden was one of the first countries to pursue a nuclear powered submarine, starting development in 1957. This article summarizes the major features of the nuclear and AIP designs which were part of the journey to the conventionally powered A-11 Sjöormen Class.
       
      http://www.hisutton.com/Swedish_SSN.html
    • By Perman
      Det är inga små förändringar som BAE planerar för block 5 av den amerikanska Virginia-klassens atomubåtar. Dessa kommer att bli ca 27 meter längre, ha ett ökat deplacement med ca 2.500 ton och bära ytterligare 28 kryssningsrobotar. Det är ju nästan att man tror att det blivit ett tryckfel. Hur ska en 142 m lång ubåt kunna manövrera i trånga sund och farleder? Kräver nog ett minimidjup på kanske 70-75 m för att kunna operera någorlunda säkert. Inte för att de är avsedda för Östersjön, men bara som en jämförelse så har detta innanhav ett medeldjup på 56 meter. Dessa block 5 båtar borde f ö inte längre klassificeras som SSN (nuclear-powered general purpose attack submarine) utan SSGN (cruise missile submarine). De kommer enligt wiki att ersätta de fyra äldsta ubåtarna av Ohio-klassen under 2023-26, vilka genomgick en konvertering till SSGN under 2002-08.
       
      U.S. Navy Using BAE Systems Payload Tubes to Increase Virginia-class Strike Capability
       
      BAE Systems to produce 28 more payload tubes for the US Navy’s Block V Virginia-class attack submarines
       
      /Per
       
×
×
  • Create New...