Jump to content
Sign in to follow this  
fhaglund

Tillpassning hjälm 90

Recommended Posts

Finns det några anvisningar för hur man tillpassar hjälminredningen ordentligt? Den sitter fruktansvärt dåligt på mig. Vid liggande skytte skymmer den oundvikligen sikten, etc.

(Ja jag har sökt efter bästa förmåga, men ej funnit) 

37 minutes ago, fhaglund said:

Finns det några anvisningar för hur man tillpassar hjälminredningen ordentligt? Den sitter fruktansvärt dåligt på mig. Vid liggande skytte skymmer den oundvikligen sikten, etc.

(Ja jag har sökt efter bästa förmåga, men ej funnit) 

Titta i Flygvapenfrivilligas delade soldatreglemente, personlig materiel

Guide. Ta minsta möjliga hjälm. Gör inredningen så stor du bara kan. Många kan lugnt få på sig en small-hjälm som sitter betydligt bättre än en lite för stor mediumhjälm som dinglar på huvudet. 

22 minutes ago, employed said:

Guide. Ta minsta möjliga hjälm. Gör inredningen så stor du bara kan. Många kan lugnt få på sig en small-hjälm som sitter betydligt bättre än en lite för stor mediumhjälm som dinglar på huvudet. 

Smallhjälm? Vad är det en gammal man hör?

På min tid som det brukar heta, var smalhjälmarna fabeldjur man läste om i sagorna. Medium eller large var vad som fanns på förrådet, punkt slut.

Olika lösa rykten surrade runt smallhjälmarna. Det fanns inte hjälmdok till dom så dom delades inte ut, de hade bara köpts in i något hundratal exemplar och så vidare.. Det var liksom ingen idé att ens drömma helt enkelt.

Nu kunde jag utan något bekymmer ha en mediumhjälm, men hade nog förmodligen kunnat tränga på mig en small också. Större huvud än så verkar jag inte ha :eeh:

Edited by Rauta

:D

Man kanske behöver tur. Vet att förrådet där min polare hämtade ut sin precis hade tagit in ett antal, bedömt för de kvinnliga kollegorna som jobbade där. Han var dock inte den ända ska det nämnas om. När ryktet om att det fanns smallhjälmar inne så tog de slut rätt snabbt.Det där med hjälmdok stämmer dock. Han fick vänta ett år på sitt och körde med ett modifierat tills kom en leverans. 

4 minutes ago, employed said:

:D

Man kanske behöver tur. Vet att förrådet där min polare hämtade ut sin precis hade tagit in ett antal, bedömt för de kvinnliga kollegorna som jobbade där. Han var dock inte den ända ska det nämnas om. När ryktet om att det fanns smallhjälmar inne så tog de slut rätt snabbt.Det där med hjälmdok stämmer dock. Han fick vänta ett år på sitt och körde med ett modifierat tills kom en leverans. 

När i tiden var det här? Min plikttjänstgöring i gröna kalsonger skedde för snart 20 år sedan.

Jag tyckte att jag fick till min mediumhjälm rätt bra nu, men blir lockad att testa en small. Ska kontakta mitt närmsta förråd och kolla om de finns inne…

Edited by fhaglund