Jump to content
Sign in to follow this  
Nignignig01

Värnplikt som Stridsfordonsförare påLv6

Recommended Posts

Kommer att göra värnplikt som stridsfordonsförare på Lv6 till sommaren men har inga erfarenheter av försvaret sen innan. Hur  är Lv6, vad för fordon får man köra och hur upplevde ni som blev stridsfordonsförare utbildningen? 

Misstänker att du kommer bli förare på Pansarterrängbil 203.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By ekantrorjag
      Tjabba! 
      Mönstrade här om dagen och fick höra att jag ska bli fältarbetssoldat på P4, skaraborg med en utbildningstid på 11 månader. Har läst runt lite och sätt att arbetsuppgifterna kan variera rätt rejält. Läste att någon fältarbetssoldat var förare samt prickskytt på försvarsmaktens hemsida. Jag har alltså förstått att man kan få göra allt mellan att köra fordon till att bära ksp58 om jag inte missförstått det hela. Min fråga är då när får man reda på vad man mer exakt ska göra och vad kan man få göra?  
    • By Denys Zagreus
      Hallå kamrater,

Öppnar detta konto med en undran från en nyfiken, blivande rekryt. Fullgjorde min prövning under gårdagen och gjorde bra ifrån mig. Toppbetyg på i-test och hårsmån från full pott i styrka och kondition, god syn, hörsel och hjärta. Inget att klaga på. Mitt sköra ego tog sig däremot ett törn av psykologens bedömning på två blygsamma fyror. Lite snopet tyckte jag då jag fick känslan av att vi hade ett öppet och ärligt samtal utan några större kontroverser. Nåväl, fick höra på omvägar att det mycket väl kunde bero på att min motivation inte sträckte sig längre än till en tjänst i Hemvärnet och att värdet sattes därefter. Men magkänslan säger att det var något mer, men vad kan jag inte svära på. Om detta kan vi bara spekulera förstås.

När jag senare under dagen pratade med några informatörer så var de ivriga på att sporra mig till att söka någonting mer utmanande än Hemvärnet. Jag har förstått att det till viss del handlar om att de vill rekrytera kompetent folk till K- och T-tjänster. Samtidigt fanns det något lätt föraktande i deras beskrivning av hemvärnstjänsterna. Att det var där som de som var pliktiga men inte hade klarat testerna hamnade. Begåvningsreserven. Och jag då som betraktar mig själv som en man som inte backar för en utmaning blev förstås lite orolig. Här får jag faktiskt tacka den gode psykologens bedömning då mina alternativ begränsades. Jag hade nog inte kunnat motstå frestelsen att ta en mer avancerad tjänst om den skulle ha erbjudits, fast det hade ställt till det såväl karriärsmässigt, ekonomiskt och relationellt.

Det finns förstås inget att göra åt det nu och det är väl gott så. Jag fick ju faktiskt den tjänst jag hade i åtanke när jag klev in på rekryteringskontoret (nästan, ville stridssjukvård men de verkade vara slut eller en lämp.nivå över - högst oklart). Min fråga är vad ni andra anser om Hemvärnet? Då menar jag i första hand utbildningsmässigt som en del av värnplikten. Antingen har ni gjort den själva, känner någon eller kommit i kontakt med dem på annat sätt. Var skulle ni säga att kompetensnivån och motivationen ligger, generellt såväl som hos enskilda rekryter?

Phileo,
      Denys
    • By Teddy
      Hej!

Jag mönstrade förra veckan med målet att bli jägarsoldat men nådde inte dit på grund av att jag bara fick 5 på styrka och cykeln. Blev istället preliminärt antagen som beriden högvakt/skyttesoldat (GB) på Livgardet i Kungsängen. Anledningen till att jag ville göra värnplikt var för att det verkade roligt med "grön tjänst", framförallt friluftslivet och den fysiska utmaningen. Det enda som jag verkligen inte ville var beridna högvakten. Jag har ridit i stort sett hela livet så det är väll därför jag blev placerad där men jag har tröttnat på ridningen och hela poängen med värnplikten för mig var att komma iväg och göra något nytt och det känns som att jag bara hamnade i ett nytt stall. Jag fick alternativen vagnchef och mekaniker men dem verkade tråkigare. (vill inte sitta i en vagn och säga åt alla andra vad de ska göra, jag vill springa ut och vara med)

Jag är inte intresserad av exercis och högvakt, ceremonier och parader. Jag vill vara ute i en skog och "leka krig". Därför är jag väldigt orolig inför värnplikten och undrar hur mycket grön tjänst som ingår i min befattning? Hur stor del läggs på exercis, högvakt, ceremonier och parader? Hur mycket läggs på ridning? Hur utmanande är det fysiskt? Jag är rädd för att bli uttråkad om man bara ska stå utanför ett slott och jag vill inte gå runt som en turistattraktion på parader. Jag är också orolig inför ridutbildningen, jag har tävlat på elit nivå i både dressyr och hoppning och har eget stall så jag känner inte att jag behöver lägga två månader på att lära mig grunderna igen. Vad är det den delen går ut på, får man bara lära sig grunderna i ridning och hästskötsel eller ingår det något mer? Måste man göra den även om man redan kan rida? Hur stor del av utbildningen är som skyttesoldat? Kan man byta befattning?

Tacksam för svar!
    • Guest Nils Holgersson
      By Guest Nils Holgersson
      Jag läste på den här sidans lumpentips om saker man borde skaffa själv till värnplikten. Där stod bland annat att man skulle skaffa en egen kniv, typ morakniv. Det borde man väl ändå kunna få av försvaret! Får man inte, ursäkta uttrycket, en rambokniv som man dessutom kan fästa som bajonett?
    • By Maverick
      För något några år sedan fattades det beslut om att handräckningsvärnpliktiga skulle försvinna.
      Detta var ju en rätt stor omsvägning då man bara typ 4 år tidigare hade sagt upp civil anställda i bland annat förråd och ersatt dem med värnpliktiga som skulle krigsplaceras på Underhållsregementena,.

Det var lite liv om detta och det i vissa fakll hårddrogs så att det var tal om att killarna som satt på brandstationerna inom FV skulle ersättas med anställt folk...
      Likadant var det snack om att det skulle ersättas en del vpl tekniker som pysslade med underhåll med anställt folk...

Hur blev det till slut...
      Har halvtasjkig koll... Vet vad F17 gjort emd vakten...
      hur har det blivit med övriga förband och grå arbetskraft??
      Rätt eller fel med anställt folk på platser som kund upptagits av värnpliktiga??
  • Create New...