Jump to content

Vad krävs för att ändra inskrivingsbeslut?


Recommended Posts

Så igår fick jag reda på att min värnplikt hamnade på en befattning som jag verkligen verkligen verkligen inte vill vara på, på en plats där jag verkligen verkligen verkligen inte vill göra den. Det var mitt tredjehandsval av fyra alternativ från mönstringen, och jag förstår nu att jag skulle valt mina alternativ annorlunda under mötet med inskrivningshandläggaren. Jag trodde av någon anledning att risken att jag skulle få mitt tredjehandsval var i princip obefintlig så jag funderade inte mycket på det.

 

Därför har jag kollat på vad som krävs för att få byta befattning. Enligt denna länk:

https://www.rekryteringsmyndigheten.se/18ar/grundutbildning-med-varnplikt/ansoka-om-att-andra-inskrivningsbeslut/

Så krävs det ett "motiverat skäl" för att de ska ändra ens beslut. Att man inte är nöjd räcker inte, står det.

 

Så vad tror ni att ett "motiverat skäl" isåfall kan vara?

 

Jag har läst här på forumet att det är många som lyckats byta befattning hyfsat enkelt. De flesta sådana inlägg var iofs från förra perioden av värnplikt, alltså innan 2009, så det kanske har ändrats sedan dess. Det känns dock inte som att de borde ha blivit strängare sedan dess med tanke på att många fler blir inkallade nu. Så om man formulerar sig bra och är trevlig och medgörlig kanske de kan göra undantag från att man inte får byta bara för att man inte är nöjd?

 

Om det var oklart har jag alltså blivit obligatoriskt inkallad, jag har inte sökt frivilligt så att hoppa av är inget alternativ.

 

Vad tror ni? Alla råd uppskattas!

Link to comment
Share on other sites

Hade inte spelat någon roll om du var frivillig. Inskriven är inskriven.

 

Jag kan tänka mig att du har störst chans att "sikta uppåt", alltså att motivera med att du upplever dig överkvalificerad för tjänsten och är övertygad om att du kan göra bättre nytta inom ett annat område. Du kan ju även vara ärlig med det du skriver här, att du på grund av okunskap/naivitet inte förväntade dig ditt tredjehandsval och därför ber om en chans att se över dina alternativ.

 

Detta är förstås bara rena gissningar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chassi said:

Vad var dina alternativ 1-4?

Varför fick du inte de två första alternativen?

Vad är det som gör att du verkligen verkligen ja, verkligen inte vill göra nuvarande befattning?

1. Logistiksoldat, Amf1

2. Radiolänksoldat, LedR

3. Fordonsförare, LedR

4 (bortvalt). Samband/ledningssoldat, I19

 

Jag vet inte varför jag inte fick de två första alternativen, men jag antar att det var pga konkurrens och att de övriga konkurrerande hade bättre mönstringsresultat än mig. Jag gick ifrån mönstringen helt inställd på amfibielogistiksoldat, och har varit det fram till i fredags.

 

Anledningen till att jag inte vill bli fordonsförare är att jag helt enkelt är oerhört ointresserad av fordon. Jag har körkort (vilket var enda anledningen till att jag blev erbjuden befattningen), men det är eftersom jag bor på landet, jag är inte alls intresserad av bilar och skulle aldrig vilja köra på heltid. Det är helt enkelt verkligen inte något för mig. 

 

Anledningen till att jag inte vill vara på Ledningsregementet är eftersom Enköping är min hemstad. Jag tror att det är väldigt få som skulle vilja göra lumpen i sin hemstad. Jag är dessutom ganska trött på den staden och planerar att flytta därifrån kort efter att min GU är klar. Radiolänk var ju också i Enköping, men det var en befattning som jag tyckte lät riktigt intressant så det fick kompensera för att det var på just den platsen. Fordonsförare blir dock en för mig riktigt tråkig befattning på en för mig en riktigt tråkig plats. Jag skulle nog acceptera vad som helst annat på vilken annan plats som helst i landet.

 

Jag skulle helt klart valt sambandssoldat i Boden som tredjehandsval istället, men av nervositet och tidspress tyckte jag att Boden är ju skitlångt bort och tänkte inte på att det faktiskt bara är en natts tågresa.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter som anledning lika god som någon. Var ärlig och motivera så som du gör här men utan att på något sätt nedvärdera tjänsten du fått (i.e. skippa ordval som "tråkig"). Viktigt tänker jag är sista stycket, det vill säga att du kan presentera ett eller fler alternativ du kan tänka dig istället. Om du vill kan du posta ett utkast här så kan vi kanske hjälpa dig med formuleringar om så skulle behövas. :)

Link to comment
Share on other sites

On 11/24/2019 at 1:32 PM, Chassi said:

Alternativ 1 och 2 innehåller ju också en del fordon.

 

Fordonsförare är ju så mycket mer än att bara åka runt i en bil.

Absolut, speciellt logistik lär ju vara en hel del bil. Eftersom det dock var Amf1 är det både en miljö som jag gillar starkt och förmodligen en hel del båtåkande, som jag också tycker mycket om. Fordon åker man ju i alla befattningar, att ha det som huvudfokus känns dock inte som något för mig.

 

Jag förstår att min uppfattning av fordonsförare förmodligen bygger en hel del på mina fördomar. Jag är ändå övertygad om att jag inte kommer tycka om det, så jag tänkte börja skriva på brevet imorgon. Jag lägger upp det här när jag har en första version.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chassi said:

Jag är inte särskilt övertygad om just båt-åkandet.

Tänker du vara kvar i försvarsmakten efteråt?

 

Kanske inte, men det är inte relevant eftersom jag inte kommer hamna på den befattningen oavsett.

 

Jag tror inte att jag kommer vara kvar, åtminstone inte på heltid. Jag får se hur jag känner när det är klart. Chansen blir dock betydligt större om jag tycker om min GU, ett argument jag har med i mitt brev.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Chassi said:

Du ska ju såklart skriva att du tänker dig en karriär i försvarsmakten, även om du nu faktiskt kanske inte gör det.
 

Absolut, det ska jag göra.

On 11/24/2019 at 11:08 AM, Denys Zagreus said:

Jag tycker det låter som anledning lika god som någon. Var ärlig och motivera så som du gör här men utan att på något sätt nedvärdera tjänsten du fått (i.e. skippa ordval som "tråkig"). Viktigt tänker jag är sista stycket, det vill säga att du kan presentera ett eller fler alternativ du kan tänka dig istället. Om du vill kan du posta ett utkast här så kan vi kanske hjälpa dig med formuleringar om så skulle behövas. :)

Tänkte på det där med att föreslå andra alternativ jag kan tänka mig. Hur ska man veta vilka alternativ man uppnår kraven för? På befattningsguiden står det ju inte vilka mönstringssiffror man behöver. Och dessutom är det omöjligt att veta vilka befattningar som det finns platser på, uppenbarligen blir många fulla eftersom både mitt första och andrahandsval blev det.

 

Nu när jag vet att mina resultat var för dåliga för många befattningar vet jag inte riktigt vad jag vill, bara att jag inte vill köra bil (som huvuduppgift) och inte reparera bilarna. Det mesta annat kan jag nog tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Chassi said:

Som jag ser det har du alternativ 1, 2 och tre att spela med, huvudsakligen, så försök något utav dem.

Annars nöj dig med den tjänst du fått för den är värdefull och säkerligen mer givande än vad du tror.

 

Alternativ 1 och 2 har jag redan blivit utkonkurrerad på, annars skulle inte fått mitt tredjehandsval. Så jag får hoppas att det funkar att byta ändå. Någonstans måste det ju finnas plats för mig.

Link to comment
Share on other sites

Okej, nu har jag skrivit ett första utkast på min ansökan. Det blev rejält långt, men bättre att försöka för mycket än för lite tänker jag.

 

Spoiler

Hej,

 

I fredags morse fick jag fick mitt slutgiltiga besked om placering inför min värnplikt. Jag skulle dock vilja göra en ansökan om ändring av mitt inskrivningsbeslut.

 

Befattningen jag har fått är fordonsförare på Ledningsregementet. Detta var mitt tredjehandsval från mönstringen. Mina övriga alternativ var:

 

1.       Logistiksoldat, Amf1

2.       Radiolänksoldat, LedR

3.       Fordonsförare, LedR

4.       (bortvalt): Samband/ledningssoldat, I19

 

Den första anledningen till att jag skulle vilja få mitt beslut ändrat är för att mitt intresse för fordon är väldigt litet. Jag har varken någon talang eller fascination för det. Jag har körkort, men det beror på att jag bor på landet och att det därför krävdes för att kunna transportera mig själv. Även om jag självklart kan köra bil och inte har något emot själva körandet är det dock inget jag skulle vilja göra på heltid. Jag förstår att det finns tillfällen, speciellt under en militär grundutbildning, då man är tvungen att göra saker man tycker är tråkiga eller inte har ett intresse för, och att man ändå måste kunna göra dessa saker. Intresse är dock något som, vare sig man vill det eller inte, påverkar ens egen motivation, vilket i sin tur påverkar inlärningsförmågan. Jag är en person som lär mig snabbt, speciellt om jag själv är engagerad, och jag tror därför att Försvarsmakten skulle vinna mycket på att jag placerades någon annanstans eftersom de då får en både mer motiverad och kunnig soldat. Jag planerar även att utbilda mig vidare och/eller arbeta inom Försvarsmakten efter att min grundutbildning är avslutad. Jag har inte bestämt mig för på vilket område, men det blir förmodligen inte något direkt fordonsrelaterat. Därför skulle en annan befattning än fordonsförare vara positivt för mina framtida karriärmöjligheter, och förhoppningsvis får jag även upp ögonen för att arbeta med det jag istället utbildas inom. När det gäller fordon har jag försökt att bli intresserad av det tidigare i livet, det har inte lyckats. Jag tror tyvärr inte att jag skulle bli det av en fordonsförarutbildning.

 

Den andra anledningen till att jag vill få mitt beslut ändrat är att Enköping är min hemstad. Det är olika från person till person om det är en fördel eller nackdel att göra sin grundutbildning i sin hemstad. Jag är dock övertygad om att det för mig skulle vara positivt att vara på en plats där jag aldrig bott tidigare. Dels eftersom det skulle vara positivt för min personliga utveckling till en ännu mer självständig människa, då jag bott i Enköping i hela mitt liv, men också eftersom utbildningen blir fri från de distraktioner som kan uppkomma av att vara kvar i hemstaden. Som sagt har jag aldrig bott någon annanstans än i Enköping och jag tror därför att det är positivt, både för det militära och civila livet, att vara stationerad på en plats där man inte tidigare bott.

 

På min mönstring ville inskrivningshandläggaren placera mig i Enköping med argumentet att jag då skulle ha nära till mitt regemente i en eventuell framtida krigs- eller krissituation. Det är dock viktigt att tillägga är att jag med största sannolikhet kommer flytta från Enköping inom de närmsta åren efter att min grundutbildning är avslutad.

 

Som jag skrev ovan gav inskrivningshandläggaren mig fyra alternativ på min mönstring. I efterhand inser jag att jag istället borde ha placerat samband/ledningssoldat som tredjehandsalternativ. Där och då trodde jag att sannolikheten att jag skulle få mitt tredjehandsval var i princip obefintlig, och därför tänkte jag inte igenom mitt beslut. På grund av nervositet och tidspress trodde jag att en befattning i Boden skulle innebära att det mesta av ens permissioner skulle gå till resor, och tänkte inte på att det går att ta sig dit med till exempel nattåg. Därför satte jag fordonsförare som tredjehandsalternativ trots att jag även då, om jag tänkt efter ordentligt, hade förstått att det förmodligen inte är en befattning som passar mig.

Jag ber därför om en chans att reparera mitt misstag och få möjlighet att få en annan befattning på en annan plats. Jag är övertygad om att både jag och Försvarsmakten skulle vinna på det.

 

Några förslag på andra befattningar kan jag tyvärr inte ge då jag inte vet vad jag uppnår kraven för. Jag är dock öppen för det mesta, med undantag för fordonsförare och möjligen även mekaniker och liknande. Radiolänksoldat tyckte jag verkade riktigt intressant ifall det skulle finnas på någon annan plats. Även samband/ledningssoldat kan jag absolut tänka mig.

 

Med vänliga hälsningar
Namn

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...