Translator 2 Report post Posted November 21 Halloj! Jag är översättare och sitter just med en bok (Lee Child) där en f d marinkårssoldat i all vänlighet kallar en f d armésoldat för "dogface". Detta verkar vara ett vedertaget uttryck, ungefär som "jarhead" för just marinkårssoldat. Vet någon om det finns något motsvarande på svenska? Ett öknamn på någon inom just armén, alltså, gärna använt av medlemmar av andra försvarsgrenar. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Johan Martin 1 Report post Posted November 22 Skytteslusk Quote Share this post Link to post Share on other sites
Translator 2 Report post Posted November 22 Tack! Alltid trevligt att kunna slänga in någonting härligt helsvenskt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chassi 141 Report post Posted November 22 Stridis är något som dyker upp också. Quote Share this post Link to post Share on other sites
speculatores 129 Report post Posted November 23 On 11/22/2019 at 1:58 AM, Johan Martin said: Skytteslusk Skytteslusk är egentligen bara benämningen på en skyttesoldat. dvs Någon som har infanteristrid som huvudsyssla. Jag kan inte komma på någon benämning på soldaterna i armén som helhet. Jag tror den sortens benämningar framför allt uppstår när militären blir ett yrke och en livsstil. Quote Share this post Link to post Share on other sites