Jump to content
612 Andersson

Kontraktsuppfyllnad och engagemang inom HV

Recommended Posts

Nu måste jag fråga övriga här närvarande hemvärnare om vad ni anser om dålig kontraktsuppfyllnad.

Nu har ju den "nya" övningsverksamheten i form av KFÖ för hemvärnet snurrat på i cirka 12-13 år för att ge soldater och befäl en möjlighet att kraftsamla till ett övningstillfälle per år, men lika fullt är det många som inte orkar eller ids dyka upp med konstiga svepskäl som grund. Dessa skall ju då avrustas och avslutas efter tre år men det verkar ju vara mer en rekommendation...

Vårt kompani är inte så vasst på att uppfylla detta så min pluton (och även grannplutonen) får dras med halvt manskap och jag har sagt ifrån. Får dock inte agera i detta själv då kompaniledningen lägger sig i.

Hur ser det ut på era enheter, tar ledningen tag i de som inte infinner sig över tid, eller har ni skuggsoldater som nyttjar kronans materiel till egna fritidsaktiviteter i stället för att komma in och öva?

Hur brukar ni lösa det?

Sköts ju i regel automatiskt på utbildningsgrupperna, problemet med KFÖ-systemet är väl egentligen att du nu generellt bara har ett tillfälle på dig varje år att uppfylla ditt kontrakt, tidigare kunde ju detta göras genom att deltaga i ett flertal kortare övningsperioder per år, som dessutom oftast genomfördes på helger.
Dessutom så har den "sociala" aspekten och gemytligheten med hemvärnet som folkrörelse försvunnit till stor del iom det nya tänkte.

Har du inte deltagit i KFÖ verksamheten under 3 år/gånger så kommer du inte få något nytt avtal till det 4e året utan ombeds återlämna och avsluta, här har ju förbanden en puck att jobba med avseende att försöka behålla de som har dålig uppfyllnad och "få igång" dem igen, å andra sidan är det lätt att tänka så "att är man intresserad så är man med".

Det finns ju utrymme att missa någon/några KFÖer, detta eftersom folk har ett liv vid sidan om också, jobb, fru, barn, hälsoproblem med mera som kan påverka möjligheterna.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att ledningen ska ta tag i personer, om det är att sparka ut dem så tycker jag att du har en skev inställning, är det att de ska jobba för att inspirera och återkoppla till dem så tycker jag att det är rätt inställning.

Kanske har ni andra problem på kompaniet/plutonen som påverkar folks vilja och intresse att deltaga eller så är de helt enkelt bara lata och ointresserade, jag vet inte.

Något som cirkulerar och som jag har för mig har skickats in motioner för är att man ska kunna ha ett högt deltagande på tex hemortsövningar och att detta ska kunna räcka för att uppfylla avtalen eller iaf göra så att man inte per automatik blir utsparkade, med vissa förbehåll naturligtvis.

Tack för svaret...

Och det jag menade att ledningen skall ta tag i det är att jobba för att få dem aktiva igen. Dom är ju redan i systemet och har ju materiel ute så det är ju smartare att aktivera än avskriva.

Jag skulle vilja att det finns reservplutoner som man kan föra över ej aktiva i, temporärt, så att dom inte måste ur systemet utan kan få vila till sig för att sedan kunna återkomma.

Alternativet om man vill ta ett uppehåll är ju att bli "vilande", det finns tre kategorier, Aktiva, Vilande eller Avrustade/Avslutande.

Samtidigt så fyller soldaterna en stor uppgift i att komma med förslag på aktiviteter och bidra till att övningar blir roliga, cheferna kan göra mycket men de kan inte göra allt och måste ju naturligtvis prioritera, cheferna är ju också fritidssoldater.

Sedan är det ju också det faktum att systemet är som det är och det har "ledningen" inte mycket att säga till om.

Tror inte på att flytta om inaktiva personer till någon slags slask/reserv, det kommer inte öka sannolikheten att de bestämmer sig för att bli aktiva igen. Ja, det är jobbigt att grupper och plutoner har en massa vakanser och att man ofta tvingas agera sammansatt, men det är ingen bra lösning att peta de som är (förhoppningsvis tillfälligt) inaktiva från sina ordinarie grupper/plutoner. Det är dessutom förmodligen tämligen realistiskt och nyttigt att vänja sig vid att agera i sammansatta plutoner eller t om grupper, då det i skarpt läge, mobilisering osv kommer vara ett hejdundrande kaos ändå.

Relaterat till kontraktsuppfyllnad - bristen på flexibilitet vad gäller möjlighet till kontraktsuppfyllnad är ett problem. Visst, vi har rätt att ta tjänstledigt från arbetet för övningarna, men det förutsätter att kallelsen kommer i god tid (minst 6 mån innan) och det har verkligen inte alltid varit fallet i åtminstone min bataljon. Det kan också handla om att folk blir sjuka eller skadade innan eller under övningen och tvingas stanna hemma eller avbryta och uppfyller därför inte kontraktet. Nu finns det viss möjlighet att göra KFÖ/SÖF på annat förband men det är inget man kan räkna med att få göra.

Känns inte så rimligt att en soldat som under ett år gör säg 4 KU + en 5 dagars kurs + hela KFÖ och sen tvingas bryta pga sjukdom efter halva sin SÖF, ska betraktas som nån som inte uppfyller kontraktet. Förstår att inte alla KU kan ses som likvärdiga med ett "riktigt" övningsdygn men det borde iaf finnas möjlighet för förbanden att räkna åtminstone vissa KU som övningsdygn.

Har också sett att man ibland låtit skyddsvaktsutbildning räknas till övningsdygn i vissa fall. Det bör utökas till att gälla generellt enligt mig. Utbildningar mot ens specifika befattning (dvs förarutb för förare, vapenutb för respektive system, chefskurser för chefer osv) bör också kunna räknas in som övningsdygn.

• Like 1