Jump to content
Sign in to follow this  
27Kilo

Ledighet från civil arbetsgivare GSS/K

Recommended Posts

Jag har min bakgrund i frivilligrörelsen varpå huvuddelen av min verksamhet i det gröna är under en ideell förening. Ledighet för den verksamheten har givits lite till och från. Avtalsdygnen för hemvärnet har det aldrig varit något knussel med men nu när jag fått erbjudande om en kortare anställning i försvarsmakten slår min nya chef hälarna i backen.

Det gäller ett GSS/K avtal i mindre omfattning (kortare än en månad) som jag vill ha ledigt för. Chefen hävdar att det är en frivillig bisyssla (eftersom att det inte är avtalsdygn mot HV) medan jag anser att Lag (2012:332) om vissa försvarsmaktsanställningar gäller. Mitt fackförbund har hittills inte varit till hjälp och "ska återkomma, [facket] har aldrig hört talas om GSS tidigare". Arbetsgivaren är en kommun om det har någon betydelse i frågan.

Någon bättre vetande här på forumet som kan klargöra detta?

Jag läser lag (2012:332) om vissa försvarsmaktsanställningar så att du inte har rätt till ledighet. Det finns två grunder i 28 § respektive 30 §. Den första (28 §) handlar om möjligheten att prova på kontinuerlig anställning och den andra (30 §) handlar om tidvis tjänstgöring. Anställningsavtal enligt den lagen ska omfatta mellan sex och åtta år och det är inte en sådan anställning som verkar vara aktuellt för dig.

Du har väl i regel rätt att vara tjänstledig för att "testa" nya yrken, förutsatt att begäran sker inom rimlig tid innan du anställs i det nya yrket, sedan finns det väl en uppsägningstid på ditt nuvarande jobb som hindrar dig från att gå på dagen?

Men, man kan inte testa samma jobb flera gånger och hänvisa till lagen, du har aldrig varit anställd i försvarsmakten tidigare?

20 hours ago, 01/B3 said:

/.../

9§ nämner visserligen tiden 6-8 år, men det direkt följande stycket i 9§ fastslår följande:
"Första stycket hindrar inte avtal som omfattar kortare tid än sex år i de fall som anges i 10, 11 eller 12 §"

Exempelvis för vikariat, specialkompetens i internationell insats, eller provanställning.

14 hours ago, Chassi said:

/.../
Men, man kan inte testa samma jobb flera gånger och hänvisa till lagen, du har aldrig varit anställd i försvarsmakten tidigare?

Aldrig anställd i försvarsmakten. Enbart avtalsdygn i HV och några dagar som figurant/skademarkör.

För övrigt har mitt fackförbund nu hört av sig. Efter samtal på lokalavdelningen och rådgivning från deras jurister har dom inte kunnat se några hinder för min ledighet.