Jump to content
Pederb&

Skillnad mellan Gruppchefskurs 1 och Gruppchefskurs X

Recommended Posts

Hej,

Kan någon säga vad är skillnaden mellan dom 2 olika Gruppchef Kurserna 1 och  X

Ettan är väl något alla kan/borde gå. Den är mer fokuserad på kännedom om hur en order ser ut och soldatkunskaper + att man (när jag gick) går igenom lite juridik osv. 

Skulle tippa på att x är avsedd för de som inte är stridande, alltså för gruppchefer för t.ex. de som tillhör en frivilligorganisation. Men det är en ren spekulation då det står så här på HvSS om kursen:

"Avsedd för dig som är eller skall placeras i befattning som X-gruppchef/stf inom Hemvärnet eller frivilligorganisationer."

• Like 1

om X = kurs två och tre, så är kurs två för dom som är eller ska in i befattning som chef/steff och tre för dom som ska vara chef/steff i en understöddsgrupp (GRG)

Svårt att tänka mig att x skulle vara både 2 och 3 då kurs x är tio dagar lång. Vilket alla tre grpch kurser är, 1, 2 och 3 var för sig.

GrpC kurs 1 och 2 är för alla och trean är för understöd.

Jag tolkade frågan så som att det undrades vad skillnaden är mellan kurs ett, kurs två och kurs tre.

Och att X är kurs två och kurs tre... Jag är fullt medveten om att dessa inte är en och samma kurs men verkar det så i mitt svar så förtydligar jag det nu. Om X faktiskt är namnet på en kurs så har jag helt missförstått och då ber jag om ursäkt om jag rör till det.

Ettan kan alla söka. För tvåan så ska du vara i befattning eller på väg in i befattning som chef/steff, den ska alltså inte vara sökbar för alla. Tvåan ger också behörighet att söka plutonchefsettan (som i sin tur är "allmän") liksom att plutonchefstvåan är för dom ska in i eller är i befattning som chef och den i sin tur ger behörighet att söka kompchefettan.

"Ettorna" är "allmäna" och sökbara för alla som är "ett steg under" i befattning. Så att man har kännedom om nivån över.

Ja, X är namnet på en kurs,

Avsedd för dig som är eller skall placeras i befattning som X-gruppchef/stf inom Hemvärnet eller frivilligorganisationer.

Edited by Pederb&