Jump to content

FM Afghanistanbloggen: En dag med polisrådgivaren


Recommended Posts

1-polisradgivaren-tillsammans-med-sin-moTillsammans med min motpart chefen för Counter Narcoticsavdelningen i Mazar-e Sharif

Mitt namn är Jimmy och jag tjänstgör som polisrådgivare inom TAAC-N. Idag så ska ni få följa med när jag ska ut och träffa chefen för Counter Narcotics avdelningen inne i Mazar-e Sharif.

Mötet idag är förlagt på eftermiddagen så det hinns både med ett besök på gymmet och att gå förbi kontoret för att se om det har hänt något under natten som kan vara av intresse att läsa in sig på innan man ger sig av till mötet.
Runt lunchtid så är det dags att ta på sig sin utrustning och ta sig bort till den tyska forceprotection plutonen som står för transporten och skyddet under dagen.

6-dingon-ett-av-de-fordon-som-anvands-na¨Dingon¨ ett av de fordon som används när vi behöver ta oss in till Mazar-e Sharif.

Eftersom kontoret för Counter Narcotics avdelningen ligger mitt inne i Mazar-e Sharif centrum så är det marktransport som gäller för att ta sig ut dit.

Efter en kort genomgång tillsammans med mina guardian angels (livvakter) så är det dags att göra sig klar för att åka ut till rådgivningsplatsen. Färden går tvärs igenom staden och man får möjlighet att se hur invånarna i Mazar-e Sharif lever, något som hade varit omöjligt om man enbart åkt helikopter ut till sina rådgivningsplatser.

Väl på plats så är det bara invänta att min tolk ska anlända för att sen sätta igång med dagens möte.
Dagens möte börjar som vanligt med lite småprat om hur det är med våra familjer för att sen gå in på hur avdelningens arbete har gått sen vi sist sågs.

2-lyssnar-pa-vad-som-har-hant-inom-proviLyssnar på vad som har hänt inom provinsen innan det är dags för det som står på agendan för dagens rådgivning.

Därefter så bjuds det på en rykande het kopp te och samtal om hur vi kanske kan utveckla avdelningens metoder för att bli mer effektiva. Arbetet som avdelningen utför är en mycket viktig del i kampen mot heroinproduktionen och smugglingen inom Afghanistan samt att försöka minska narkotikamissbruket inom provinsen.

3-ett-kart-aterseende-med-en-gammal-motpEtt kärt återseende med en gammal motpart som har fått rollen som biträdande chef för avdelningen efter en tids frånvaro.

När dagens möte är över så får jag höra av chefen att en av mina gamla motparter är tillbaka igen på avdelningen som biträdande chef så det blir ett glatt återseende innan det är dags att åka tillbaka mot Camp Marmal.

7-tva-stycken-glada-guardian-angels-efteTvå glada Guardian Angels efter ett väl utfört uppdrag.

Väl tillbaka på Camp Marmal så blir det en kort genomgång med chefen för force protection plutonen för att sen ta sig tillbaka till kontoret och skriva rapport om dagens rådgivning.

4-slut-pa-radgivningen-och-det-ar-dags-a 5-mina-guardian-angels-fran-den-tyska-fo 8-vyn-innifran-dingon-ar-allt-annat-an-d

 

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...