Jump to content
Sign in to follow this  
Teddy

Värnplikt-beridna högvakten/skyttesoldat

Recommended Posts

Hej!

Jag mönstrade förra veckan med målet att bli jägarsoldat men nådde inte dit på grund av att jag bara fick 5 på styrka och cykeln. Blev istället preliminärt antagen som beriden högvakt/skyttesoldat (GB) på Livgardet i Kungsängen. Anledningen till att jag ville göra värnplikt var för att det verkade roligt med "grön tjänst", framförallt friluftslivet och den fysiska utmaningen. Det enda som jag verkligen inte ville var beridna högvakten. Jag har ridit i stort sett hela livet så det är väll därför jag blev placerad där men jag har tröttnat på ridningen och hela poängen med värnplikten för mig var att komma iväg och göra något nytt och det känns som att jag bara hamnade i ett nytt stall. Jag fick alternativen vagnchef och mekaniker men dem verkade tråkigare. (vill inte sitta i en vagn och säga åt alla andra vad de ska göra, jag vill springa ut och vara med)

Jag är inte intresserad av exercis och högvakt, ceremonier och parader. Jag vill vara ute i en skog och "leka krig". Därför är jag väldigt orolig inför värnplikten och undrar hur mycket grön tjänst som ingår i min befattning? Hur stor del läggs på exercis, högvakt, ceremonier och parader? Hur mycket läggs på ridning? Hur utmanande är det fysiskt? Jag är rädd för att bli uttråkad om man bara ska stå utanför ett slott och jag vill inte gå runt som en turistattraktion på parader. Jag är också orolig inför ridutbildningen, jag har tävlat på elit nivå i både dressyr och hoppning och har eget stall så jag känner inte att jag behöver lägga två månader på att lära mig grunderna igen. Vad är det den delen går ut på, får man bara lära sig grunderna i ridning och hästskötsel eller ingår det något mer? Måste man göra den även om man redan kan rida? Hur stor del av utbildningen är som skyttesoldat? Kan man byta befattning?

Tacksam för svar!

Det inledande skedet av din värnplikt är grundläggande soldatutbildning. Är du chefsuttagen genomför du sedan en gruppchefsskola. Majoriteten av din tjänstgöring från årsskiftet (du rycker in i juli misstänker jag) fram till MUCK ägnas dock åt statscermoniell tjänst dvs parad och en mindre del på ex fortsatt stridsutbildning. Dvs delen som skyttesoldat för dig/er är markant mindre om man jämför med någon som är uttagen som just skyttesoldat. 

Ridutbildningen är obligatorisk oavsett tidigare kunskaper men du kommer såklart ha det lättare än dina kamrater. Man lär sig ridning och viss hästskötsel från grunden och såklart även att rida för själva högvakten. Utbildningen är nog mer utmanande psykiskt än fysiskt. 

Byta befattning går men då bara till en befattning med motsvarande eller lägre mönstringsvärden. Dina testresultat hos TRM är låsta under 18 månader vill jag minnas och du kan alltså inte ansöka om att få göra om testerna. 

Efter din värnplikt kan du dock söka andra tjänster. Mitt förslag är att antingen försöka byta tjänst eller acceptera den nuvarande och sedan genomföra den med så hög svansföring som möjligt syftandes till att få höga betyg vid muck och möjlighet till bra referenser för sökande av ny tjänst efter värnplikten. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• Guest Nils Holgersson
      By Guest Nils Holgersson
      Jag läste på den här sidans lumpentips om saker man borde skaffa själv till värnplikten. Där stod bland annat att man skulle skaffa en egen kniv, typ morakniv. Det borde man väl ändå kunna få av försvaret! Får man inte, ursäkta uttrycket, en rambokniv som man dessutom kan fästa som bajonett?
    • By Maverick
      För något några år sedan fattades det beslut om att handräckningsvärnpliktiga skulle försvinna.
      Detta var ju en rätt stor omsvägning då man bara typ 4 år tidigare hade sagt upp civil anställda i bland annat förråd och ersatt dem med värnpliktiga som skulle krigsplaceras på Underhållsregementena,.

Det var lite liv om detta och det i vissa fakll hårddrogs så att det var tal om att killarna som satt på brandstationerna inom FV skulle ersättas med anställt folk...
      Likadant var det snack om att det skulle ersättas en del vpl tekniker som pysslade med underhåll med anställt folk...

Hur blev det till slut...
      Har halvtasjkig koll... Vet vad F17 gjort emd vakten...
      hur har det blivit med övriga förband och grå arbetskraft??
      Rätt eller fel med anställt folk på platser som kund upptagits av värnpliktiga??
    • By sincic_80
      Är det någon som vet varför Carl Bildt ryckte in på LV3 först vid 24 års ålder, 1973?
    • By Haberget
      Pliktutredning pågår och ska vara klar i vår. Men redan nu går regeringen ut med att de vill att värnplikten ska vara vilande i fredstid. Värnplikten ska inte slopas helt utan ska snabbt kunna införas igen vid orostider.

Vad detta innebär för rekrytering till officerskåren och US kan man enbart spekulera i. Att betänka är också Hemvärnet.
    • By Fenri
      Jag kommer nu att be om något som vissa skulle tycka var rena kätteriet.

En kompis till mig fyller snart 30 år och i våra små psyken anser vi att medaljer efter militärtjänstgöring är extremt hedervärda. Och med vår höga ålder i beaktande har ju ingen av oss fått den numera utdelade värnpliktsmedaljen.
      Jag vet att man kan beställa den i efterhand men en medalj ska bli utdelad och inte köpas på internet.
      Jag har i egenskap av högre befäl (graden ovanför) tänkt förläna honom denna medalj.
      Jag har beställt medaljen via Edmunds ordensatelje, men nu är det ju så att det ska följa med ett diplom...

Min fråga är som följer:
      Finns det någon vänlig själ här på forumet som kan göra mig den tjänsten att scanna in ett befintligt diplom och maila det till mig?
      Jag skulle kunna komponera en egen kakafoni av färger och riksvapen men det känns som att det här ska göras rätt eller inte alls.

Detta kommer att ske helt i privat regi och jag anser att jag, som högre befäl, helt har den rätten trots att ingen av oss fortfarande är aktiv inom det militära.

Med förhoppningar
      Sg Andreas Eriksson
  • Create New...