Jump to content
Sign in to follow this  
daed_

Info mönstring/ubt jägarsoldat

Recommended Posts

Tjenare, jag har fyllt 18 idag och kan nu ansöka om prövning till grundutbildning. Jag har stort intresse för Jägare men undrar vad skillnaden är mellan AJB och K3, samt undrar jag när det är bäst att ansöka om prövningen?

Finns det en gränns på hur många som blir antagen till utbildningen, och i så fall ska jag ansöka så snart som möjligt? Jag försöker ju förbereda mig så mycket som möjligt, så extra tid inför prövningen hade ju uppskattats, men är orolig om den extra tiden skulle försämra mina chanser.

Ungefär hur lång tid brukar det vara mellan datumet ansökan skickas och prövningen?

AJB har ett större fokus på klassisk jägartjänst med spaning och strid på djupet (bakom fiendens linjer) i mindre grupper.

På K3 finns det flera olika Jägartjänster. Har du tex fokus på 31.Bataljon så är det större fokus på infanteristrid. 32. Bataljon har mer fokus mot underrättelseinhämtning (spaning) på högre i nivå. Just gör man enbart värnplikt på K3 med rätt stor inriktning mot 31.a men detta kan ändras de kommande åren. 

Alla utbildningar är inte öppna året runt utan har sina fönster där man fyller upp för kommande kullar. Vissa utbildningar  fylls riktigt fort och andra inte. Amf1 brukar tex inte ha problem att fylla sina platser på någon vecka medans andra tar längre tid. Har du tur så är båda utbildningarna öppna. Har du otur så är ingen av dem det. 

Vad du än väljer så kommer du att få pröva din fysiska och psykiska gränser.