Jump to content
Sign in to follow this  
Dennon

Dricksflaska 90

Recommended Posts

Tjena! Jag undrar vart Dricksflaska 90 ska vara? Går det att hänga den i bältet? Och Vad är den långa grejen som hänger  ifrån locket. 

Mvh 

Dennon

Edited by Dennon

Om det är plastfärpen du menar så är det lock för ventilen som sitter där. I ventilen så kan du fästa slang från skyddsmasken så du kan dricka med den påtagen.

Har man ingen camelback/source/motsvarande så skulle jag rekomendera att ha flaskan åtkomligt så du lätt kan ta ner och upp den själv. 

Jag säger åt mina soldater (för så är jag lärd) att du dricker inte ur flaskan. Det vattnet är till för att fylla annat vätskesystem, att ge till hund, sårvård, matlagning, osv. Och då kan flaskan sitta där den är minst ivägen. Jag brukar ha den på ryggsäcken. (i hällorna på sidan)

Ryggsäcken är ett bra alternativ även om man bara har flaskan och är ute på inte så ansträngande strapats. Enkelt att be någon ta ur den ur fodralet om man inte kan ta av sig väskan. Enkelt att ta av väskan och dricka vid ett stopp.

Så tänker jag :)

Själv bär jag den alltid på mig, då jag vill ha vatten tillgängligt. Antingen direkt i bältet, genom att använda karbinhakefästet som sitter fast på flaskan, eller i stridsutrustningen, då i fodralet.

Vattenflaskans funktion behöver också ses i relation till hur du använder vätskesystemet. En variant är att använda vätskesystemet tillsammans med stridsutrustningen, medan vattenflaskan sitter i fodral på stridssäcken. 

Tänk på hygienen. Om du dricker ur flaskan så kommer bakterier att så småningom att samlas, speciellt runt korken. Motverka detta genom att diska flaskan eller låta den torka ut då och då. Och häll inget annat än vatten i den. Gillar du att blanda sportdryck och annat, skaffa en 0,5 L nalgeneflaska eller liknande för ändamålet.