Jump to content
Sign in to follow this  
RSS-Bot

FM Malibloggen: En dag med… en vapenmekaniker

Recommended Posts

20191005-jimcro01-mali10-vapenmek-dsc149Kulsprutor, automatkarbiner och fordon av olika slag är alla i behov av lite kärlek och omvårdnad för att fungera bra. Alla i Malistyrkan har ansvar för att det egna vapnet går att använda och samma sak gäller för fordon, där förarna håller koll och ser till att få fel fixade. Blir det för krångligt att laga vapen eller fordon så finns det hjälp att få.

Skåningen Tobias är 25 år och jobbar som hjulfordons- och vapenmekaniker på Mali 10. Som vapenmekaniker reparerar Tobias trasiga vapen, gör säkerhetskontroller och ser till att hela kontingentens vapen är funktionsdugliga.

Förutom att ta hand om vapen så jobbar Tobias tillsammans med de andra mekanikerna i repgruppen mad att laga och serva fordon, där mest tid går åt till terrängbil 16. Till vardags är Tobias stridsfordonsmekaniker på P7 och i Mali är han ingen nybörjare. Under Mali 05 jobbade han som signal- och vapenmekaniker. Såhär kan Tobias dag se ut.

20191005-jimcro01-mali10-vapenmek-pano-1

Tobias jobbar som vapenmekaniker på Mali10.

07:00 Dagarna då vi utför rutintjänst börjar oftast runt sju då jag går upp och äter frukost.

08:00 Morgonmöte. Vi går igenom dagens uppgifter och blir tilldelade reparationsobjekt att fixa under dagen.

Vapenreparationer kan delas upp i två delar. Avhjälpande underhåll, när ett vapen inte fungerar och måste repareras. Dessa arbeten bokas ofta inte in, utan kollegan kommer till verkstan så fort hjälp behövs. Förebyggande underhåll, när ett vapen kontrolleras enligt olika instruktioner. Dessa arbeten bokas in, och sker ofta i stora omgångar med många vapen.

Oftast jobbar jag och de två andra vapenmekanikerna mest med andra arbetsuppgifter. Vapen går sällan sönder här, vilket gör att vi kan lägga mer tid på reparation av terrängbil 16 och vår sambandsutrustning.