Jump to content

• Similar Content

• By Pederb&
      Hej, tänkte söka packgruppchefs utbildning och undrar om någon här är packgruppchef och kan ge mej lite riktning och input?
    • By Mikael F
      Hej.

Jag är på väg in i hemvärnet som förare. Jag undrar om förarna av bandvagn 206 någonsins är ut med stridande pluton, eller dom bara står vid fordonet eller sitter i den,? När det gäller Tgb 30/40 har jag förstått är ute med gruppen.

Mikael

• By k9-gavleborg
      Vi hör många rykten om en standardiserad båt för Hemvärnet.
      En PB8 på sjön.

Där samma typ av båt finns på varje båtkompani och båtpluton.
      Inte som idag där båtarna på båtplutonerna kan variera helt och hållet på vad Försvarsmakten kan hyra in lokalt.

Är det någon som sitter på fakta om dessa båtar??
    • By Torgny Rönnqvist
      Hej! 
      Har en fråga när det gäller stridssväst 2000. 
      Har varit med i hv snart 25 år, och när jag började så var det bara sjukvårdväska 8 och skyddsmaskväsks. 
      Sedan kom ju stridsbälte som vi sjukvårdare fick ta ut. Och samtidigt så skulle sjukvårdaren ha hemma patientäcke, bårmatta och sjukvårdväska hemma. Sedan kom ju sv2000 och då skulle de tre saker tillbaka till gruppförådet. 
      Är ju inte heller beväpnad så jag undrar vad har jag för användning av stridsvästen i dagsläge?
    • By The Doc
      Första inlägget för min del.

Ok here goes, har varit aktiv i HV i tre år nu och är på en insatskompani som nyttjar BV206. Med tanke på att HV tränas ganska offensivt i viss mån (min egen uppfattning) så känns ett fordon som ej kan stå emot finkalibrigt lite väl kort. Som transport medel etc har jag inget emot BV206 ska tilläggas.

Det nyare BV typ 309/410 med en 12,7 tung kulspruta eller granatspruta vore ju en våt dröm, men är det befogat? Samt är det realistiskt?
      vad säger ni kamrater ?
  • Create New...