Perman Posted September 13, 2019 Report Share Posted September 13, 2019 E-2D advanced Hawkeye har fått ny radar, "theatre missile defence capabilities", "multi-sensor integration" och en Northrop Grumman Navigation Systems tactical glass cockpit, och kommer att ersätta alla 75 existerande E-2C. Japan har även beställt 11 exemplar. Nån som kan säga om det är fråga om äldre plan som byggs om och moderniseras eller om det är helt nybyggda plan (eller möjligen en kombination?)? First Advanced Hawkeye upgraded with aerial refueling capability joins fleet Navy Training Squadron Receives First E-2D Hawkeye With New Aerial Refueling Capability /Per 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted November 11, 2019 Report Share Posted November 11, 2019 (edited) On 9/13/2019 at 12:40 PM, Perman said: E-2D advanced Hawkeye har fått ny radar, "theatre missile defence capabilities", "multi-sensor integration" och en Northrop Grumman Navigation Systems tactical glass cockpit, och kommer att ersätta alla 75 existerande E-2C. Japan har även beställt 11 exemplar. Nån som kan säga om det är fråga om äldre plan som byggs om och moderniseras eller om det är helt nybyggda plan (eller möjligen en kombination?)? First Advanced Hawkeye upgraded with aerial refueling capability joins fleet Navy Training Squadron Receives First E-2D Hawkeye With New Aerial Refueling Capability /Per Dom är nog bara uppgraderade med ny cockpitinstrumentering, och nya motorer m.m. enligt vad jag kan gissa mig till efter att ha läst på Wikipedia om flygplanstypen och dess olika modeller. Edited November 11, 2019 by Rauta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted November 12, 2019 Report Share Posted November 12, 2019 (edited) 2 hours ago, Rauta said: Dom är nog bara uppgraderade med ny cockpitinstrumentering, och nya motorer m.m. enligt vad jag kan gissa mig till efter att ha läst på Wikipedia om flygplanstypen och dess olika modeller. Att de har fått möjlighet att lufttankas är väl inte så bara. Det betyder ju att planen kan stanna uppe mycket längre. Från The Drive:s artikel: Aerial refueling capability will allow the E-2Ds to fly further from the carrier itself with less risk, giving the strike group's operations ever great reach, and will simply allow them to remain on station longer. A typical Advanced Hawkeye mission now lasts around four hours, two and a half of which are on station. With aerial refueling, the Navy plans to extend total mission time to seven hours, five of which will be on station. Edited November 12, 2019 by vikingman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted November 12, 2019 Report Share Posted November 12, 2019 (edited) 21 hours ago, vikingman said: Att de har fått möjlighet att lufttankas är väl inte så bara. Det betyder ju att planen kan stanna uppe mycket längre. Från The Drive:s artikel: Aerial refueling capability will allow the E-2Ds to fly further from the carrier itself with less risk, giving the strike group's operations ever great reach, and will simply allow them to remain on station longer. A typical Advanced Hawkeye mission now lasts around four hours, two and a half of which are on station. With aerial refueling, the Navy plans to extend total mission time to seven hours, five of which will be on station. Ja, det är nog en stor vinst. Men viktigast av allt är nog ny radarkapacitet. Vet heller inte hur det står till med nattlandningskapaciteten hos E-2 flottan? Har för mig att syskonflygplanen C-2A Greyhund inte längre landas nattetid i mörker ombord på hangarfartygen. Kanske är det något man sett över med den nya E-2D+? Edited November 12, 2019 by Rauta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.