Jump to content
Sign in to follow this  
NorrlandsGute

Fundering kring RM

Recommended Posts

Goddagens! 

Jag har säkert ställt denna fråga en gång tidigare och om så är fallet så tas nog denna tråd bort.

Men till frågeställningen!

Kan RM se vad man har haft i belastningsregistret trots att gamla brott har försvunnit? Har en fortkörningsböter som försvinner om ca 2 år ur registret...

Vet att denna fråga kommer dyka upp vid psykologen och när den inte finns där längre och OM psykologen inte kan se den på aäkerhetsprövningen, skall man utesluta att svara på detta då och säga nej? För mig blir detta fel och vill ärligt svara men också förklara att man tog lärdom av det, man är bara människa och alla gör fel ibland.

jag hade fortfarande denna i registret när jag mönstrade i januari i år och tror att detta var det som gjorde att jag inte fick en tjänst, i allafall ”spiken i kistan” bland annat.

Nästa fråga gäller betyg...

Jag gick ut ur gymnasiet med 16 IG...

Det gillade psykologen inte alls om som ledde till obekväma frågor. 

Men nu läser jag upp allt på komvux och har nu under ett år läst upp 9 kurser med goda betyg (minst VG). Hur ser psykologen på att man läst upp på komvux? Hur hade ni formulerat ett svar om detta till psykologen?

JAg skulle ju starkt påstå att dina dåliga betyg ligger dig mer till last än din fortkörningsbot.
Fortkörningsboten bör kunna finnas kvar i registret men "faller" ju efter några år ut och ska inte ligga till grund för avslag, om det nu inte är så att du kör för fort och får böter ofta.

Så pass... men jag läser som sagt upp betygen nu för att gottgöra det jag inte lyckades med på gymnasiet så jag hoppas att det är godtagbart att mönstra en gång till med examen fast från komvux.

totalt har jag 4st fortkörningsböter men det är 3 år sedan sist. De andra tre drog jag på mig samma år när jag var 18 år :(

har pratat med bekanta som jobbar som poliser och de säger att så fort dom gallras så skall de inte finnas med i något system alls bortsätt från grova brott som lett till tingsrätt eller domstol, de kommer finnas kvar.

Min fortkörningsbot försvinner ungefär samtidigt som nästa gång jag får mönstra och hoppas då på en placering.

Hur menar du? Även om jag fixar allt detta så kommer det inte spela någon roll?

Trots att jag kommer fixa full examen från komvux och att ordningsboten är gallrad och borta från registret?

RM kan väl inte se mer i belastningsregistret än vad jag själv kan genom att beställa ett utdrag?

värt att notera kanske är att det är 9 år sedan jag var 18 år och fick 3 fortkörningsböter, den sista är 3 år sedan.

Edited by NorrlandsGute

Ja även om allt ser bra ut nu så har du ju en historik som ser lite sämre ut, men du ska ju såklart göra vad du kan för att få komma in.
Ta vilken tjänst du än kan få, det viktiga är att få komma in i firman.

Ja det kan jag förstå och olyckligtvis är det också något jag inte kan förändra något med.

nu kommer jag med en av de äldsta bortförklaringarna men man var ung (18 år) och dum och hade inte ett fullt utvecklat konsekvenstänk... med de gamla dåliga betygen sen gymnasietiden beror mycket på att jag var fruktansvärt omotiverad. 

Nu har man förstått vikten i betygen och att hålla sig i skinnet. Alla människor gör fel någon gång i livet och bara man lär sig av konsekvenserna så tycker jag inte man ska bli klassad som en ”dålig individ”, om man kan säga så.

Jag hoppas dock på att en gymnasie-examen via komvux  kommer höja chanserna något + ett ”tomt” register än att söka med 16 IG och en fortkörning. Jag kan själv tänka mig nu, när man börjar bli lite mer bildad att det är nog inte enbart det man har varit med om och gjort som sätter ribban utan mer hur man agerar och hanterar upplevelserna och händelserna. Också hur man formulerar sig vid psykologen, sist var jag väldigt nervös då jag visste att mina förutsättningar med betyg och register inte var de bästa. Sen betedde jag mig väldigt nervös med att inte klara av ögonkontakt en längre stund med psykolog och skaka med benet under stolen m.m.

Nästa gång kommer jag nog vara mer förberedd då jag vet vad som komma skall.

Andra tips och råd mottages givetvis också med öppen famn.

Har också en till fundering, jag hittade en samtalsmall inom säkerhetssamtalet psykologen går igenom. Varav dom tar upp ekonomi, jag vet en av mina bekanta som under mönsteingstillfället inte heller gick vidare och av mallen att döma så kan det bero på att han satt hos kronofogden? Kan sådant fälla en hos kronis? Jag var en snabb vända hos dom under gymnasietiden men inte längre, detta är 9 år sedan och pricken hos dom är borta sedan 6 år tillbaka.

nästa fundering är hur mycket vägen referenser upp hos RM? Jag har en nära vän som är högt uppsatt inom Polisen samt jobbat inom en väldigt krävande polisiär verksamhet, denne sa att jag kunde få använda hen som referens till nästa mönstring men frågan är hur mycket man tjänar på det?

När jag mönstrade och gjorde prövning mot Karlberg frågade de inte efter referenser och det fanns inget tillfälle under samtalet att prata om det heller på ett naturligt sätt. I övrigt tycker jag att du ska vara ärlig med misstag du gjort tidigare i livet men trycka på de förbättringar du gjort. Jag har vänner som jobbar med rekrytering (inte för TRM) som säger att en sak som alltid får varningsklockor att ringa är när någon har förberett perfekta svar till alla frågor och inte visar någon personlighet i samtalet. Tror att det kan vara något för dig att ta till dig. Det är bra att vara förberedd men psykologen har hållit tusentals sådana samtal, de kommer märka om du har kommit på alla dina svar i förväg.

You got me! xP 

jag kan nog med ärlighet säga att en hel del av svaren var inarbetad enbart för att inte hamna i en klämd situation, vilket gick i baklås i slutändan. F.ö så svarade jag sanningsenligt och så här i efterhand när man tänker till så hade man kunnat formulera sig lite annorlunda.

ang referens så var det bara något kan har ett svagt minne av att man kunde lämna tillsammans i mappen med sitt CV, betyg m.m men är det inte av vikt kan man lik väl skita i det.

Jag tror även att jag svävade ut en hel del i mina svar och vissa frågor svarade jag inte helt självsäkert på speciellt när det kom till följdfrågorna. Lite svårt att sitta relativt ledigt och ha en god ögonkontakt med någon som har svart bälte i att ha ett neutralt ansiktsuttryck...

vad anser ni är bäst att ge psykologen relativt låna och välutvecklade svar eller korta och sakliga svar?

ska man visa ”självsäkerhet” med att svara samma sekund frågan ställs eller ska man visa att man tänker till lite och vänta ca 2 sek innan man svarar?