Jump to content

FM Malibloggen: ”Mycket mer än en medalj”


RSS-Bot

Recommended Posts

Johan jobbar som stridsledare vid staben.
Här är hans personliga bidrag till Malibloggen dagen efter medaljeringen av Mali 10.

”Igår fick många av oss på Mali 10 sin FN-medalj.
För mig var det också en dröm och ett mål som gick i uppfyllelse.
Drömmen började när jag gick i nian. Vi åkte på något som jag skulle kunna kalla en jobbmässa på ett gymnasium i Jönköping. Dit kom några personer från olika yrken och berättade hur det var att jobba med just deras yrke. Jag gick och lyssnade på bland annat två informatörer från Försvarsmakten. Där berättade den ena att han varit på en utlandsinsats. Vilken minns jag inte men jag blev helt fascinerad av det han berättade och tänkte att ’det vill jag göra någon gång!’.

Några år senare var det dags att mönstra. I samband med detta så satt jag ganska ofta och läste på Försvarsmaktens webbplats och försökte hitta så mycket information jag bara kunde för att förbereda mig. Då hittade jag en sida om internationella insatser och något som hette LA05. Där läste jag att LA05 var ett pansarskyttekompani i Liberia under FN.
’Jag skulle ju bli pansarskyttegruppchef. Det ska jag göra när jag har genomfört min värnplikt, jag ska också åka till Liberia som FN-soldat!’ tänkte mitt 18-åriga jag.

Insatsen i Liberia lades ner innan min värnplikt var klar. Men min karriär i Försvarsmakten började och fortsatte med flera andra utlandstjänster. Dock har jag väntat i många år, hoppats och längtat tills den dagen då Sverige igen skulle delta i en FN-insats.
Så för fem år sedan så åkte den första kontingenten ner till Mali och byggde upp Camp Nobel. I fem år hoppades på att jag skulle få möjligheten att få åka ner. Och nu är jag här, en vanlig kille från Småland, som en av de sista på Camp Nobel innan den packas ihop.

medaljering-andersen-72.jpg

Johan, medaljerad av FN – en dröm har gått i uppfyllelse.