Jump to content

Försvarsmakten: För framtida tillväxt


Recommended Posts

Öppet hus för Försvarsmaktens viktigaste målgrupp. Närmare 1 500 potentiella medarbetare har under två dagar besökt Bodens garnison för att få information om deras skyldigheter och karriärmöjligheter.

Eleverna som i dagarna besöker Bodens garnison tillhör en ny generation. En generation där begreppen mönstring och grundutbildning med värnplikt åter börjar bli påtagliga efter att värnpliktssystemet legat i malpåse under åren 2010 till 2018. Ungdomarna, som läser andra året på gymnasiet, kommer alla att få hem ett mönstringsunderlag under läsåret. Därefter måste en del av dem mönstra för att sedan kunna få ett avgörande framtidsbesked som innebär både skyldigheter och oväntade möjligheter.

Ett brett utbud intresserar

Att få vara på plats och ta in Försvarsmaktens breda utbud bland Norrlandsförbanden i miniformat uppskattades därför av många elever.
– Jag känner mig mer intresserad nu när jag har fått komma hit, säger Ebba Westring, 17 år från Furuhedsskolan i Kalix.

Även klasskamraten Kajsa Persson tycker att det som tidigare kändes luddigt nu istället har blivit mer konkret.
– Det kände vi så fort bussen körde in på området, säger hon.

Båda har fått en mer positiv syn på att genomföra en militär grundutbildning med värnplikt.
– Det vore en bra merit att ha på CV:t. Nu vill jag verkligen ge det en ärlig chans, säger Kajsa Persson.

Ebba Westring håller med.
– Det vore kul att komma in som tjej. Det behövs tror jag, säger hon.

Ett annat gäng elever från Kalix fastnade vid Försvarsmaktens rekryteringstrailer.
 – Jag skulle lätt kunna tänka mig det här. Det verkar sjukt intressant, säger Wilma Andersson.

–Jag med. Jag tror man skulle växa som människa, säger klasskamraten Tilda Jakobsson som är nyfiken på att bli jägarsoldat eller hundförare.

För flera är det den första kontakten de hittills har haft med Försvarsmakten.
–Allt var helt nytt. Det bästa var att få prova hålla i olika vapen, säger Davood Jafari från Jokkmokk.

Han och klasskompisen Tepphithak Seekaew är nyfikna på att tjänstgöra i en teknisk tjänst.
–Jag vill bli civilingenjör så det vore en bra grund att stå på, säger han.

Skyldigheter och möjligheter

Skolornas dagar är ett drömtillfälle för förbanden att informera om sin verksamhet. Årets värd är Norrbottens regemente, men även Artilleriregementet, Norrbottens flygflottilj och Helikopterflottiljen är på plats. Dessutom är Rekryteringsmyndigheten, TRM, med för att informera om elevernas skyldigheter och möjligheter.

– Det är perfekt att ha den här informationen för dem nu. Många har varit hyfsat pålästa och nyfikna på värnplikten. En del har nu syskon som har börjat med värnplikten och det börjar ge ringar på vattnet, säger Joakim Lundström, inskrivningshandläggare på TRM.

En framtida tillväxt står runt hörnet för Försvarsmakten. Prognosen är att antalet värnpliktiga ska öka från 4000 till 5000 år 2020. Målbilden är att ska utbilda upp emot 8000 år 2025.
– De som är här i dag kommer kunna rycka in först 2021, säger Joakim Lundström.

Ansvarig för Skolarnas dagar, major Carl-Göran Pakkala, är nöjd med dagen.
–Framförallt har eleverna visat större intresse än vad jag trodde. Det är en glädje att se att det både är tjejer och killar här.

Fler kvinnor

Försvarsmakten siktar på att ha 30 procent kvinnor. I dagsläget ligger siffran på 17 procent.
– Så det finns en del att jobba på. Därför är det jättebra att se att det är hälften tjejer i målgruppen som är här i dag, fortsätter Carl-Göran Pakkala.

Trots att värnplikten har återinförts har inte informationen hunnit sätta sig. Skolornas dagar är viktiga för att förbereda dem om deras skyldigheter och möjligheten att önska en inriktning inför sin grundutbildning.
– Det är en hel generation som egentligen är borta från detta med grundutbildning och värnplikt. Det har inte landat hos alla. Framförallt är det många tjejer som inte vet att det gäller även dem. Så det är bra att vi kan nå ut med informationen under de här två dagarna, avslutar Carl-Göran Pakkala.

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...