Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Australiska Adelaide-klassen

Recommended Posts

spacer.png

 

Av de sex fregatterna av den australiska Adelaide-klassen (eg. mod am O H Perry-kl) så återstår nu endast HMAS Melbourne i tjänst. Hon och systerfartyget HMAS Newcastle var en tilläggsbeställning och kom i tjänst 1992-93, vilket är ungefär tio år senare än de fyra första fartygen i klassen. Hon tillhör också de fyra fartyg av klassen som genomgick den s k FFG Upgrade Project 2005-09, varvid Mk 13 lavettaget modifierades för SM-2 MR och Harpoon (2011 uppgraderades sedan lavettaget för att kunna använda SM-2 MR Block IIIA robotar). Dessutom installerades ett Mk 41 VLS system med 8 st Evolved Sea Sparrow robotar framför Mk 13 lavettaget på fördäck, och torpeder, robotar, CIWS, ledningssystem och sensorer uppgraderades till den senaste versionen. Fartygen kan även härbärgera och operera 2 st medeltunga helikoptrar av Sea Hawk storlek, vilket är mer än vad de flesta andra fregatter i samma storlek kan. Man kan säga att man med fartygstypen har prioriterat helikopterkapacitet framför sonar kapacitet. Därmed får man väl anse att dessa fartyg fortfarande är förhållandevis moderna och kapabla ubåtsjaktfregatter med bra luftförsvarskapacitet, och åtminstone Melbourne och Newcastle borde kunna göra god tjänst i många år till.Frågan är bara vart fartygen kommer att hamna.

 

Adelaide-class frigate

 

Jag har sett upprepade uppgifter de senaste åren om att Melbourne och Newcastle kommer att säljas till den polska marinen och ersätta de två existerande OH Perry klass fregatterna (som är äldre och inte genomgått motsv. uppgradering), men det verkar som om förhandlingarna inte har lett till något resultat. I stället så har nu den grekiska regeringen uttryckt intresse för dessa två fartyg till det australiska försvarsdepartementet ( Greece shows interest in buying RAN FFGs ). Som om detta inte skulle räcka så var även den chilenska marinen beredd att slutföra förhandlingar i maj 2019 om att köpa dessa två fartyg ( Chile Ready to Finalise Frigate Acquisitions ). Så den stora frågan är nu alltså vilket land som slutligen kommer att överta dessa fartyg. Chile med en bättre ekonomi än Grekland och vana sedan lång tid att kunna inköpa förhållandevis moderna och kapabla utländska örlogsfartyg borde ligga bra till. Man behöver bara nämna de fyra brittiska County jagarna och de tre Duke fregatterna (för att inte tala om våra egna fartyg Göta Lejon och Älvsborg), men frågan är om inte Grekland och Polen behöver dessa australiska fartyg mer än vad Chile gör. Time will tell som man brukar säga på engelska.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den sista fregatten av australisk Adelaide-klass (f d am. O H Perry-klass) har nu tagits ur tjänst:

 

Australia’s final Adelaide-class frigate bows out of service

 

RAN decommissions final Adelaide-class frigate

 

Återstår att se vem eller vilka som drar vinstlotten när det gäller de sista två fartygen (som borde vara de enda som är riktigt intressanta med tanke på fartygens ålder). Både Grekland och Polen behöver förnya sina fregattbestånd, men ser man till hela fartygsbeståndet i respektive marin så är nog utan tvekan polska marinen den som behöver dessa fartyg mest. Chilenska marinen torde dock vara den som är duktigast på inköp av fartyg och dessutom är kapabel att betala för sig (dock så var väl kanske inte inköpet av kryssaren Göta Lejon det allra bästa med tanke på hennes kylsystem och dess känslighet för saltvatten ;-)  )

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det verkar som om den chilenska marinen har dragit det längsta strået när det gäller dessa två fartyg. Tydligen så var det flera mariner som var intresserade, men med den chilenska marinens erfarenhet av fartygsköp så var det nog nästan givet vem som skulle få dem.

 

SeaWaves Magazine på twitter

 

De två fregatterna av mod Adelaide-klass kommer alltså att ersätta de två chilenska lv-fregatterna av Jacob Van Heemskerck-klass och överta namnen som dessa har. Bägge klasserna är bestyckade med ett Mk 13 lavettage för RIM-66 Standard MR samt 8 st Sea Sparrow luftvärnsrobotar, men den skillnaden att Adelaide-klassen har den modernare Evolved Sea Sparrow (ESSM) i ett VLS lavettage. Medan de f d holländska fartygen endast har en 30 mm Goalkeeper CIWS som artilleri så är de senare bestyckade med såväl en 76 mm Oto Melara pjäs som en 20 mm Phalanx Block 1B CIWS. Hur man kommer att lösa frågan om Harpoon bestyckningen återstår att se. Visserligen kan man avfyra Harpoon med Mk 13 lavettaget som på Adelaide-kl, men jag gissar att den chilenska marinen vill ha ett antal däcksmonterade lavettage dessutom som redundans (om det nu är möjligt). Ytterligare en fördel med de australiska fartygen är att de kan ta två st hkp av Seahawk storlek i hangaren, vilket jag tror haft stor betydelse för den chilenska marinen. De australiska fartygen är faktiskt bara 6-7 år yngre, men har alltså genomgått en omfattande modernisering.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Australiska försvarsstrateger är upprörda över försäljningen av de bägge fartygen till Chile. Man tycker att de borde behållits eller åtminstone sålts/skänkts till en vänskaplig granne i Sydostasien.

 

Defence strategists lament sale of ‘most capable ships in RAN history’

 

Grekland och tydligen också Vietnam var även intresserade av dem.

 

/Per

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, Perman said:

Australiska försvarsstrateger är upprörda över försäljningen av de bägge fartygen till Chile. Man tycker att de borde behållits eller åtminstone sålts/skänkts till en vänskaplig granne i Sydostasien.

 

Defence strategists lament sale of ‘most capable ships in RAN history’

 

Grekland och tydligen också Vietnam var även intresserade av dem.

 

/Per


Det var en betallänk så det gick inte att läsa artikeln utan att betala.

Så det är 100% att fartygen säljs till Chile nu? Någon försäljningssumma angiven?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, vikingman said:


Det var en betallänk så det gick inte att läsa artikeln utan att betala.

Så det är 100% att fartygen säljs till Chile nu? Någon försäljningssumma angiven?

 

Ok det var ingen betallänk för mig när jag öppnade den första gången, men nu ser jag att det är det. Synd. Ja det verkar vara klart att de säljs till Chile. Har även läst att chilensk marinpersonal nu får utbildning. Enligt Janes 360 så har det chilenska parlamentet inkluderat 3,7 miljoner USD i budgeten för att även täcka utbildning och associerade kostnader. Vet dock inte om kostnaden för själva fartygen även ingår. I så fall verkar det väldigt billigt. Med SM-2MR och ESSM så kommer fartygen att ha en helt annat kapacitet vad gäller luftvärnsskydd än vad de två f d holländska lv-fregatterna har haft som de ersätter. Enda frågetecknet som sagt är väl hur chilenarna löser frågan om Harpoon. Tror inte att de nöjer sig med att bara kunna avfyra en Harpoon i taget från Mk 13 lavettaget. Dessutom så kan man ju inte avfyra SM2-MR samtidigt heller i så fall. Under operation Praying Mantis 1988 när US Navy bl a sänkte en iransk robotbåt så slog lv-robotarna av typ Standard SM1-MR ut det iranska fartyget långt innan Harpoon roboten som också avfyrades nått fram.

 

Chilean parliament confirms decision to procure Australian frigates

 

Återstår väl för den chilenska marinen att hitta en ersättare för flaggskeppet Almirante Williams (br type 22 batch 2 frigate) i närtid och om några år även för de två f d holländska fregatterna av Karel Doorman klass så är fregattflottan up to date. Fartygen som behöver ersättas kommer med all sannolikhet att ersättas av brittiska type 23 fregatter när dessa utgår och i sin tur ersätts av type 26 i RN. De tre f d brittiska type 23 fregatterna som redan finns håller ju på att uppdateras till samma standard som Royal Navy's type 23 fregatter med bl a Sea Ceptor i stället för VL Sea Wolf.

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Perman said:

Australiska försvarsstrateger är upprörda över försäljningen av de bägge fartygen till Chile. Man tycker att de borde behållits eller åtminstone sålts/skänkts till en vänskaplig granne i Sydostasien.

 

Vad är orsaken till att Australien inte hade dessa fartyg i tjänst så länge?
Nedslitna? Omoderna? För dyrt att modernisera eller annat?

Varför såldes inte de fyra första fartygen till andra länders flottor?

HMAS Adelaide skrotad efter 28 år och blev sedan dykvrak
HMAS Canberra skrotad efter 24 år och blev sedan dykvrak
HMAS Sydney skrotad efter 32 år
HMAS Darwin skrotad efter 33 år
HMAS Melbourne tagen ur tjänst efter 27 år trolig köpare Chile
HMAS Newcastle tagen ur tjänst efter 26 år trolig köpare Chile

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj det var många frågor. :-) Vet inte vad det är med OH Perry klassens fregatter, men det verkar vara rätt ofta som det strular när dessa ska överföras till andra mariner. Pakistan skulle ju få flera enheter men det slutade med ett enda fartyg. Att U S Navy tog bort Mk 13 lavettaget på sina fartyg 2004-05 gjorde väl inte att de blev mer attraktiva. Andra länder verkar dock behållit Mk 13 på sina fartyg.

 

Vad gäller australiska Adelaide klassen så togs de första två fartygen ur tjänst för att kompensera för den dyra uppgraderingen på de övriga fyra. Att klassen har behållits i tjänst så länge har väl delvis att göra med att nya Hobart klassens robotjagare inte kunnat tas i tjänst förrän nu 2017-2020 (ursprungligen skulle de ha tagits i tjänst 2014-16). Polen var ju länge i överläggning med australiensarna om att överta två av dessa fartyg, men det ledde inte till något. Australien har väl heller ingen direkt historia att överföra större stridsfartyg, utan det har tidigare uteslutande varit fråga om patrullbåtar. Att de två äldsta fartygen Sydney och Darwin inte blev dykvrak också skulle jag tro har att göra med miljöaspekter och de protester som varit med två första fartygen i klassen. Varför de inte såldes vet jag inte men de var ju ändå rätt gamla trots moderniseringen. De sista fyra enheterna som genomgick FFG Upgrade är de fartyg av den här klassen som med råge genomgått den mest omfattande moderniseringen av alla O H Perry klass fartyg runt om i världen, så att de inte moderniserats stämmer inte. Skillnaden med de två sista som nu sålts till Chile är som sagt att de är tio år yngre än de andra två som också moderniserades.

 

/Per

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By griffon
      Riskreducering inför de som ska börja byggas?
      http://theleadsouthaustralia.com.au/industries/defence/australia-set-to-build-its-first-research-submarine/
    • By Perman
      Holländska Damen Shipyards Group har nu utvalts som huvudentreprenör att med Blohm + Voss och Thales som partners bygga fyra fregatter av MKS 180 typ till den tyska marinen. Fartygen får en längd av 155 meter, ett deplacement på 9.000 ton och en räckvidd på 4.000 NM vid 18 kn. Om man ska tro navyrecognition.com inget lv-robotsystem med medellång räckvidd, men enligt tyska wiki så får MKS 180 ESSM. Något större än Baden-Württemberg klassen och med tyngre bestyckning men med bara en NH-90 hkp. MKS 180 får ett "Flex deck" där man kan ta med alla olika uppdragsmoduler utan att behöva uppsöka en hamn. Fyra fartyg byggs i en första serie, men ytterligare två fartyg kan tillkomma senare enligt navaltoday.com.
       
      German Navy selects Damen/Blohm + Voss for construction MKS180 frigates
       
      Damen, German partners to build Germany’s New MKS 180 ships
       
      Damen Wins German Navy’s MKS 180 Multi-Purpose Combat Ship Tender
       
      Fartygen blir större än förväntat, men det har nog att göra med att de ska kunna operera länge utan hamnstöd. Är nog inte tänkta för Östersjön i första hand. Till skillnad mot F125 som mer är byggt för lågintensivt krig utomlands (modern motsv till mellankrigstidens "colonial cruiser") så är MKS 180 byggt för alla tänkbara scenarior. Även om det inte står så tror jag att dessa fartyg kommer att ersätta de fyra fregatterna av Brandenburg klassen byggda 1992-96.
       
      /Per
       
       
       
       
       
       
    • By Psilander
      Fregatte 125
       
      Detta är tyskarnas nya fregatt projekt F125, som kommer ut ungefär samtidigt som YSNY. F125 är specialbyggd för "littorial warfare" notera Monaech dvs sjöversionen av 155mm Panzerhaubitz, rb15 blir troligtvis sjömålsroboten, man kikar även på MLRS.
    • By Perman
      De fyra holländska lv-fregatterna av De Zeven Provincien-klass ska ersättas:
       
      Naval Analyses på twitter
       
      Fartygen ska innan detta sker även få en förmodad sista ombyggnad och modernisering. Bl a så ska Harpoon systemet och den 50 år gamla 127 mm Oto Melara kanonen ersättas (som enl vissa uppgifter knappt fungerar), och ESSM systemet ska uppgraderas:
       
      Modernization
       
      Thales SMART-L MM Radar Installed on HNLMS De Zeven Provinciën Frigate
       
      Undrar vilken marin som kan få dessa fartyg när de ersätts? De kommer gissningsvis att vara ca 29-33 år gamla när de ersätts och torde då fortfarande ha några år kvar. Gissar på att chilenska och grekiska marinerna ligger bra till för detta.
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Tankbåt og fregatt kolliderte ved Stureterminalen
       
      Videoklipp från evakueringen på twitter
       
      Fartyget har fått mycket svåra skador med en lång reva på styrbordssidan, och trots att man initialt meddelade att det inte fanns någon risk att hon sjönk så säger man nu att risken är uppenbar att fartyget sjunker.
       
      EDIT: Nu säger nrk.no att även bogserbåten Tenax har varit inblandad i kollisionen och att norska haverikommissionen är inkopplad. Fregatten tappade manöverförmågan och drev upp på land. Enligt brandkåren så ökar slagsidan hela tiden. Helikopterdäcket är nu delvis under vatten. En tank med helikopterbränsle s. k. marin diesel har sprungit läck och detta har spridit sig norrut utmed kusten. NRK sänder live: Tankskip og fregatt kolliderte
       
      Fartyget krängde kraftigt över mot styrbord nyss. Kan ha glidit av grundet eller också var det ett bogseringsförsök. Slagsidan nu minst 45 grader. Tydligen försöker man dra henne upp på land. Minst två oljefält nedstängda pga. av oljeutsläppet. 8 man uppges vara skadade.
       
      Tankskip og fregatt kolliderte ved Øygarden – krigsskipet mistet styringen (aftenposten.no med videoklipp när hon kränger över)
       
      Det senaste nu är att man inspekterat skrovet under vattnet och hon ligger fast på 3 punkter (dock inte stabilt). Bärgningsmateriel är på väg till haveristen (inkl. pontonkran kanske?). Just nu försöker man säkra fartyget med vajrar från land till överbyggnaden och skrovet. Oljetankfartyget Sola TS körde i knappt 8 knop, uppger Bergens Tidende. Det är oklart vilken hastighet den robotbestyckade fregatten hade.
      /Per
       
      AKTUELL STATUS OCH SAMMANSTÄLLNING FRÅN NRK
      Alla artiklar rörande KNM Helge Ingstad
      https://www.nrk.no/nyheter/fregatten-knm-_helge-ingstad_-1.14284192
       
×
×
  • Create New...