Jump to content


  • Similar Content

    • By griffon
      Riskreducering inför de som ska börja byggas?
      http://theleadsouthaustralia.com.au/industries/defence/australia-set-to-build-its-first-research-submarine/
    • By Perman
      Holländska Damen Shipyards Group har nu utvalts som huvudentreprenör att med Blohm + Voss och Thales som partners bygga fyra fregatter av MKS 180 typ till den tyska marinen. Fartygen får en längd av 155 meter, ett deplacement på 9.000 ton och en räckvidd på 4.000 NM vid 18 kn. Om man ska tro navyrecognition.com inget lv-robotsystem med medellång räckvidd, men enligt tyska wiki så får MKS 180 ESSM. Något större än Baden-Württemberg klassen och med tyngre bestyckning men med bara en NH-90 hkp. MKS 180 får ett "Flex deck" där man kan ta med alla olika uppdragsmoduler utan att behöva uppsöka en hamn. Fyra fartyg byggs i en första serie, men ytterligare två fartyg kan tillkomma senare enligt navaltoday.com.
       
      German Navy selects Damen/Blohm + Voss for construction MKS180 frigates
       
      Damen, German partners to build Germany’s New MKS 180 ships
       
      Damen Wins German Navy’s MKS 180 Multi-Purpose Combat Ship Tender
       
      Fartygen blir större än förväntat, men det har nog att göra med att de ska kunna operera länge utan hamnstöd. Är nog inte tänkta för Östersjön i första hand. Till skillnad mot F125 som mer är byggt för lågintensivt krig utomlands (modern motsv till mellankrigstidens "colonial cruiser") så är MKS 180 byggt för alla tänkbara scenarior. Även om det inte står så tror jag att dessa fartyg kommer att ersätta de fyra fregatterna av Brandenburg klassen byggda 1992-96.
       
      /Per
       
       
       
       
       
       
    • By Psilander
      Fregatte 125
       
      Detta är tyskarnas nya fregatt projekt F125, som kommer ut ungefär samtidigt som YSNY. F125 är specialbyggd för "littorial warfare" notera Monaech dvs sjöversionen av 155mm Panzerhaubitz, rb15 blir troligtvis sjömålsroboten, man kikar även på MLRS.
    • By Perman
      De fyra holländska lv-fregatterna av De Zeven Provincien-klass ska ersättas:
       
      Naval Analyses på twitter
       
      Fartygen ska innan detta sker även få en förmodad sista ombyggnad och modernisering. Bl a så ska Harpoon systemet och den 50 år gamla 127 mm Oto Melara kanonen ersättas (som enl vissa uppgifter knappt fungerar), och ESSM systemet ska uppgraderas:
       
      Modernization
       
      Thales SMART-L MM Radar Installed on HNLMS De Zeven Provinciën Frigate
       
      Undrar vilken marin som kan få dessa fartyg när de ersätts? De kommer gissningsvis att vara ca 29-33 år gamla när de ersätts och torde då fortfarande ha några år kvar. Gissar på att chilenska och grekiska marinerna ligger bra till för detta.
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Tankbåt og fregatt kolliderte ved Stureterminalen
       
      Videoklipp från evakueringen på twitter
       
      Fartyget har fått mycket svåra skador med en lång reva på styrbordssidan, och trots att man initialt meddelade att det inte fanns någon risk att hon sjönk så säger man nu att risken är uppenbar att fartyget sjunker.
       
      EDIT: Nu säger nrk.no att även bogserbåten Tenax har varit inblandad i kollisionen och att norska haverikommissionen är inkopplad. Fregatten tappade manöverförmågan och drev upp på land. Enligt brandkåren så ökar slagsidan hela tiden. Helikopterdäcket är nu delvis under vatten. En tank med helikopterbränsle s. k. marin diesel har sprungit läck och detta har spridit sig norrut utmed kusten. NRK sänder live: Tankskip og fregatt kolliderte
       
      Fartyget krängde kraftigt över mot styrbord nyss. Kan ha glidit av grundet eller också var det ett bogseringsförsök. Slagsidan nu minst 45 grader. Tydligen försöker man dra henne upp på land. Minst två oljefält nedstängda pga. av oljeutsläppet. 8 man uppges vara skadade.
       
      Tankskip og fregatt kolliderte ved Øygarden – krigsskipet mistet styringen (aftenposten.no med videoklipp när hon kränger över)
       
      Det senaste nu är att man inspekterat skrovet under vattnet och hon ligger fast på 3 punkter (dock inte stabilt). Bärgningsmateriel är på väg till haveristen (inkl. pontonkran kanske?). Just nu försöker man säkra fartyget med vajrar från land till överbyggnaden och skrovet. Oljetankfartyget Sola TS körde i knappt 8 knop, uppger Bergens Tidende. Det är oklart vilken hastighet den robotbestyckade fregatten hade.
      /Per
       
      AKTUELL STATUS OCH SAMMANSTÄLLNING FRÅN NRK
      Alla artiklar rörande KNM Helge Ingstad
      https://www.nrk.no/nyheter/fregatten-knm-_helge-ingstad_-1.14284192
       
×
×
  • Create New...