Jump to content

Försvarsmakten: Över 300 hemvärnssoldater på skyttemästerskap i Eksjö


Recommended Posts

Lördag och söndag den 10-11 augusti avgjordes svenskt mästerskap i Ak 4 och riksmästerskap i pistol för hemvärnssoldater i Eksjö. Drygt 300 deltagare ur hemvärnsförband från hela landet deltog i tävlingarna. – Vi har haft en bra tävlingshelg och alla inblandade i genomförandet har gjort ett bra jobb och sett till att allt har fungerat utan problem, sa regementschefen Michael Ginér.

Tävlingen genomfördes på uppdrag av rikshemvärnschefen och anordnades i år av Göta Ingenjörregemente, Ing 2, tillsammans med Svenska Skyttesportförbundet och Svenska Pistolskytteförbundet. På plats för att följa tävlingarna och dela ut pris fanns ställföreträdande rikshemvärnschefen, Roger Nilsson.
– Det har varit ett fantastiskt arrangemang och skytteförbunden har gjort ett jättebra arbete med under de olika tävlingsmomenten.

Under lördagen genomfördes fältskytte för Ak 4-skyttarna och på schemat för pistolskyttarna stod militär snabbmatch. Robert Lindgren från Västerbottensbataljonen deltog i SM Ak 4 och tyckte att det varit ett bra flyt i arrangemanget och att banan i fältskjutning höll en bra SM-nivå.
– Det har varit en jättebra tävling med bra lagd bana som också var svår, vilket det ska vara på ett SM. Vi har haft gott om tid, men de gjorde det lite svårare med längre avstånd till målen.

Under söndagen fortsatte tävlingarna där Ak 4-skyttarna tävlade på skjutbana och pistolskyttarna genomförde fältskytte. Karin Gilbertson från Medelpadsbataljonen var med för första gången och deltog under helgen i pistoltävlingen.
– Jag är nybörjare, men det har varit jätteroligt och jag har lärt mig mycket. Mina medtävlande har gett mig bra tips och jag kan tänka mig att vara med nästa år också.

När tävlingarna var klara inledde Hemvärnets musikkår i Eksjö prisceremonin med att spela Hemvärnets marsch innan Roger Nilsson talade till tävlingsdeltagarna. I talet tackade han hemvärnssoldaterna för deras engagemang och att de under helgen varit med och höjt sina färdigheter.

Ing 2 tackar alla deltagare, funktionärer och sportförbunden för ett gott samarbete och väl genomförda tävlingar!

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...