Jump to content
Sign in to follow this  
RSS-Bot

FM Malibloggen: En dag med… en terminalsoldat

Recommended Posts

Vad en spaningssoldat ägnar sig åt hörs på namnet, men vad gör Mali 10:s terminalsoldater?
Atle och Sofie vet svaret.

ach-natlastning-72.jpg

Terminalsoldater – en slags spindlar i logistiknätet. I bakgrunden, en septiktank.

06.22  – Vad vi gör? Det ska du få se idag, säger Atle medan han äter frukost.
Just idag har han lite ont i ryggen efter att ha sprungit ett millopp dagen innan, det av holländarna arrangerade Maliton.
– Jag brukar få ont i ryggen just efter löpning, så det var väntat men ovälkommet, säger Atle.
Kollegan Sofie börjar istället dagen med yoga.

ach-atlefrukost-72.jpg

Atle vid frukosten – liksom alla måltider på Camp Midgård så serveras den på plast.

07:33 Det är tredje vändan i Mali för Atle – “Mali 07, 08 och nu 10” – och han är en av få som tjänstgjort över tid i både Bamako och Timbuktu. Han kan därmed ärligt värdera skillnaderna mellan de två tjänstgöringsplatserna.
– Träningsmöjligheterna är mycket bättre i Timbuktu, liksom möjligheterna att lära känna fler människor. Men maten och rörelsefriheten är bättre här, säger han medan han packar in kroppsskyddet i bilen.
Terminalsoldaterna tjänstgör tre månader i taget utan leave, vilket är en förklaring till Atles tre vändor till Mali.
– Jag började i Försvarsmakten på Livgardet. Trivdes jättebra där men när den bataljonen jag tillhörde skulle läggas ned, så blev det logistik på LSS, Luftstridsskolan istället. Först hade jag vissa fördomar mot logistik, men jag har blivit klokare, säger Atle.

ach-moyamednat-72.jpg

Sofie kollar kvalitén på lastnäten.

07.44 Han och Sofie sätter sig i bilen, lämnar Camp Midgård med destination Bamakos flygplats och APOD:en (AirPort Of Debarkation). Det är en 15 kilometers bilresa som kan ta allt mellan 20 minuter och uppåt, beroende på hur den smått sinnessjuka trafiken ser ut och vad som inträffat i den.
– Igår såg vi fyra trafikolyckor. En fotgängare som blivit påkörd av en bil och tre mopedister som gått omkull, säger Sofie.
Fågelvägen är det bara en dryg kilometer mellan Camp Midgård och APOD:en, för de ligger på varsin sida om landningsbanan. Tidigare gick det att använda en snabbare resväg, som gick precis runt landningsbanan. Historien förtäljer dock att en högre officer från ett land långt bort tyckte att det var ännu smidigare att gena ÖVER landningsbanan, varvid han precis lyckades missa att bli träffad av ett större flygplan. Sedan dess är det inte tillåtet att köra den näst närmaste vägen…

ach-atlepaletter-72.jpg

Atle och paletter.

ach-paletter-72.jpg

Det är en bit till närmaste Royal Air Force-enhet...

10.01 Terminalsoldat på svenska, ACH på engelska. ACH är förkortningen för Air Cargo Handler, vilket ger en bättre ledtråd vad Atle och Sofie tillbringar arbetsdagarna med: enkelt uttryckt hanterar, paketerar och levererar det som inte själva går av eller på flygplan – allt från ammunition till ökenkängor.
Det mesta lastas på paletter, ett slags standardiserade lastplattor som lasten säkras på med hjälp av nät och sedan fraktas på en C-130 Herkules, en C-17 Globemaster eller något annat militärt transportflygplan.
Atle och Sofie har tillbringat de senaste dagarna med att reda ut vems paletter som är vems.
– I och med att de ser likadana ut, så har svenska, belgiska och nederländska paletter blandats. Vi har rett ut det, tvättat av dem och sorterat ut de defekta. En palett kostar någonstans mellan 10 och 20 000 kronor, säger Atle.
Paletter bör förvaras inomhus, då de inte är vädertåliga: skalet är av aluminium men kärnan en träplatta. Så har inte skett och de maliska skyfallen har fått göra sitt. Duon ser därför till att lasta upp dem på en hjullastare, låta vattnet som trängt in i paletterna rinna ut och sedan ställa in dem i en väderskyddad container.
Medan Sofie kör hjullastaren och sedan gaffeltrucken, kontrollerar Atle palettmåtten kontra containerns mått. Och de får precis plats.
– Fyra centimeter tillgodo, säger Atle med ett leende.

ach-atledirigerar-72.jpg

Fyra centimeter – massor med plats för mer gods.

13.44  Sofie och Atle lastar över lastnät från nederländska plastpallar till svenska träpallar. Det nederländska styrkebidraget till Minusma är på väg hem. Den sista juli ska de vara borta och just nu pågår nedmonteringen av både deras del av Camp Midgård och den delade APOD:en på flygplatsen. En rad saker vill de därför bli av med, till exempel lastnät.
– Det är ganska märkligt, för det handlar om lastnät för miljoner. Men eftersom vi så småningom ska avveckla hela Camp Nobel i Timbuktu så kommer vi behöva många lastnät, säger Atle.
Och lastnäten är precis som paletterna standardiserade, så de kommer fungera fint med svenska paletter.

ach-atlemoyalastar-72.jpg

Atle och Sofie lastar oljefat.

15.03 – Om det är kul att få köra alla stora maskiner här, som hjullastare? Gissa!
Sofies leende ger svaret.
Hon arbetade länge i detaljhandeln och var chef för två skobutiker.
– Jobbet var allt och jag körde på i 180, men när jag råkade ut för en knäskada började jag fundera på vad jag egentligen ville. Jag drömde om att mönstra när jag var 18, men jag vågade inte då.
16 år senare vågade Sofie, mönstrade och blev antagen till GULSS med inriktning mot Karlberg.
– Men jag insåg att jag måste jobba från grunden först, inte bli chef direkt. När terminalsoldatstjänsten förklarades så kände jag att “det här vill jag jobba med”. Så jag muckade i juni förra året. Sedan dess har det gått i ett. Jag stortrivs, säger hon.

ach-moyaatlekor-72.jpg

Hjullastare – vardagsfordon för terminalsoldater.

ach-svensktnederlandsksamarbete-72.jpg

Svenskt-nederländskt samarbete på APOD:en.

15.48 – Man har ju sett en hel del konstigt transporteras. Till exempel den där septiktanken som står därborta. Innan stod den i Timbuktu något år. Nu ska den hem till Sverige, säger Atle.

16.16 Atle och Sofie tjänstgör som terminalsoldater i tre månader på Mali 10, för att sedan ersättas av kollegor från LSS. Så vad ska de göra när de åker hem i mitten av augusti?
– Jag ska vara ledig i fem dagar. Sedan börjar jag specialistofficersutbildningen på Logistikskolan i Skövde, säger Atle.
– Jag ska vara ledig ett tag och sedan kommer jag tillbaka till Mali vecka 43 till vecka 3 nästa år. Sedan blir det minst en tremånadersrunda till med Mali 11, säger Sofie.

Läsa hela inlägget här >>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...