Jump to content

Vilket förband?

Recommended Posts

Verkar onekligen mysko! Kan det vara vapen i från den utländska vapen samlingen eftersom det syns tre sorters olika vapen på bild(P88, AK5 och MP5), och vanliga yoff eller vpl(ej troligt).

Någon annan som har en kommentar, förslag etc?

Visst skulle det kunna vara ett utav vapnen ifrån den utländska samligen. Men det ser ju inte direkt ut som om soldaten med MP5:an bara sitter på skjutbanan och lär känna vapnet.

Skitsvårt att säga. Kollar man på killen med ak5:an så ser det ut som om han har något märke på sin vänster axel. Tror inte SSG har några fastsydda märken på sin uniform eller?

Så jag tippar att det är något annat men vad det kan vara...

Sedan är det ju lustigt att alla inte har mp5:or, om det nu skulle vara något specialförband.

Nä, jag kan inte ge någon klarhet i det hela…

EOD

Max, sluta att titta blint på vilka förband som har MP5 och tänk lite på varför man som YO/RO/VPL skulle ha nytta av att veta hur ett vapen fungerar. Gissningen på K4 baserade jag på deras omfattande sammarbete med förband som använder MP5. För egen nyfikenhets skull varför är det så viktigt att veta vilka som använder MP5.

Såvitt jag vet så har de inte haft det hittills men det kanske finns någon annan här inne som är bättre lämpad att svara på det. Men det kan ju iofs vara en övning med utländska vapen. Men Flyg Bassäk har ju fått en mer offensiv inriktning de senaste åren efter vad ja har förstått skillnaden i krig att Fbj patrullerar ännu längre ut från baserna än vad  Fbs gör alltså borde väl de få en lika gedigen vapen utbildning!

Rätta mig gärna om jag har fel!

Varför jag är nyfiken på att veta vilka förband som använder MP5 beror helt enkelt på att jag bara vill veta, inget speciellt alltså.

Jag visste inte att något svenskt förband (förutom SSG) använde MP5 för än jag såg den här bilden.

ett tag så va det lite snack om att de som nu har kpist skulle få mp5 (bla. stab i hemvärnet), men de har nog sumpat den idén, h&k jobbar på ett nytt litet vapen med 4,5mm skott eller nåt i den stilen, som de funderar på att ersätta kpisten med... jag vet dock inget... än

Skillnad mellan flygbassäk och flygbasjägare:

Flygbasjägarna är i första hand ett spanings- och underrättelseförband.

Flygbassäk är ett spanings- och anfallsförband.

Utbildningen skiljer sig inte allt för mycket, och inte heller utrustningen. En stor skillnad dock är att FBS har hundar, vilket inte FBJ har.

Se det hela som en fotbollsplan. FBJ är forwards, som befinner sig längst bort i från målet, som ska skyddas. FBS är centers som stoppar anfallarna ifall FBJ misslyckas. Skulle anfallarna komma förbi FBS återstår bara målvakten, som i det här fallet är bevakningssoldater.

Det är så jag har uppfattat det.

Lite länkar om säkerhetsförbanden i Flygvapnet:

http://home.swipnet.se/~w-66794/

http://hem.passagen.se/jestju/