Jump to content
Sign in to follow this  
NorrlandsGute

Idealet

Recommended Posts

Hellojsan alla!

Tänkte starta en liten diskussion nu på en sådan grå och tråkig dag, iallfall här på Gotland.

jag var och mönstrade i våras av fri vilja då intresset alltid funnits men att jag ville skaffa livs- och arbetserfarenhet. Dock fick jag ej göra GU på grund av en gammal fortkörning som ännu ej hade försvunnit ur belastningsregistret.

helt mitt fel som ej hade koll på det men bara försöka igen om 24 månader (räknat från januari).

Men tanken här ni tiden efter har varit hur ideal individen hos försvarsmakten och kanske lite mer fördjupande på olika förband ser ut?

Bland det första man får höra av psykologen är att man skall kollas av mott en ”mall”, men hur ser då idealet ut i deras ögon?

Jag har en hel del bekanta som inte alls kan förstå att jag ej gick vidare då min personlighet särskilt viljan att hjälpa, fruktansvärt ihärdig, väldigt engagerad och viljan att alltid bli bättre fanns i deras motivering.

men deras åsikt skall ses subjektiv då det inte var dem jag pratade med på RM.

Men vad är era tankar om idealet?

Om det nu bara hängde på en fortkörningsböter/belastningsregistret så är det väl inte så konstigt att du inte gick vidare. Då hänger det väl inte på dina egenskaper och förmågor. Bara att hålla igång träningen och söka igen.

Men...

Med tanke på hur lite tid TRM har att faktiskt bedöma en individs lämplighet så gör dom ett väldigt bra jobb. Skulle det gå att göra ännu mer noggrant/bättre? Absolut, men det skulle isf kosta både betydligt mer tid och pengar. Det finns dessutom en ganska god erfarenhetsbank av att med relativ stor säkerhet bedöma vilka egenskaper/förutsättningar en människa ska ha för att klara av en viss tjänst och huruvuda den personen som testas förväntas nå upp till denna nivå eller inte.

I dagsläget tas nånstans runt 5% av resp årskull ut till att göra grundutbildning. Det är alltså betydligt fler som inte gör grundutbildning än vice versa. I det militära lär man sig tidigt vikten av att omfallsplanera dvs ha en reservplan. Ha det du också! Mycket händer i livet och det kanske slutar med att du inte gör militär grundutbildning. Häng inte upp hela tillvaron på det utan att samtidigt bygga upp en backup plan.

Du hade säkert kunna gå vidare, om du inte haft fortkörningsboten i bagaget.

Jag vill nämligen påstå att rekryteringsmyndighetens ideal och önskemål från försvarsmakten är att antagna rekryter inte ska ha kvarvarande domar i belastningsregistret.