Jump to content
Sign in to follow this  
vikingman

Den moderna Japanska flottans expansion

Recommended Posts

Hittade ingen tråd om den moderna japanska flottans utveckling så jag startade denna. 190703

Japans helikopterhangarfartyg.

https://japantoday.com/category/politics/warship-shows-japan's-determination-to-expand-military-role?

Spara artikeln om ni vill kunna läsa den i framtiden då de försvinner om ett tag på Japan Today.

Japan is preparing to reconfigure the Izumo to accommodate U.S. stealth fighters, including F-35Bs, after announcing it would purchase 42 of its own. The aircraft are designed to operate with short takeoffs and vertical landings, such as on carriers.

Izumo har ett systerfartyg som heter Kaga.

På Wikipedia står det att Izumo och Kaga bara kan härbärgera 14 större flygplan vardera. Undrar om fartygsdäcken behöver byggas om då F-35B:s avgasstråle är väldigt varm. Har läst

att USA:s mindre helikopterhangarfartyg inte skulle klara värmen från F-35B.

I artikeln nämns att USA önskar att Japan tar större ansvar för sitt försvar. Japan har övat med Filippinernas flotta.

• Like 1

3 hours ago, vikingman said:

Undrar om fartygsdäcken behöver byggas om då F-35B:s avgasstråle är väldigt varm. Har läst

att USA:s mindre helikopterhangarfartyg inte skulle klara värmen från F-35B

Man behöver faktiskt inte hovra (om det nu heter så med flygplan) när man landar, utan det går att göra det med långsam fart framåt och då blir problemet mycket mindre. I vilket fall så är de nyare i senaste LHA-klassen redan från början gjorda för att varken V-22 eller F-35b ska skada dem.

• Like 1

De har tydligen redan från början konstruerats för att bära flygplan och endast små modifikationer krävs (källa).

Modifications on the Izumo-class, among other things, would require the installation of a ski-jump. Contrary to earlier reports, (…) [the] flight deck has already been coated with paint that can withstand the exhaust heat generated during F-35B landings and takeoffs. Additionally, the aircraft elevators, connecting the flight deck with the hangar, were reportedly specifically designed to accommodate the F-35B.

Edited by SNix

1 hour ago, SNix said:

De har tydligen redan från början konstruerats för att bära flygplan och endast små modifikationer krävs (källa).

Jag förmodar dock att detta inte gäller den mindre Hyūga-klassen, även om V-22 Ospreys opererade från JS Hyūga 2013.

/Per

1 hour ago, Perman said:

Jag förmodar dock att detta inte gäller den mindre Hyūga-klassen, även om V-22 Ospreys opererade från JS Hyūga 2013.

/Per

Det känns som ett ganska rimligt antagande. Hyuga skulle ersätta Shirane-klassen, som varit verksam sedan tidigt 80-tal, men bara tre år efter att man tagit den första i bruk påbörjades byggandet av Izumo-klassen (som även den ska ersätta Shirane). Uppenbarligen saknades någon förmåga som man önskade och möjligheten att bära stridsflyg passar nog rätt bra in i den kategorin med tanke på grannarna, geografin och spänningarna i regionen.

Edited by SNix

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Brunte
      Jag gjorde lumpen i flottan under 90-talet och slogs plötsligt av en tanke. De flesta av oss som ingick i fartygsbesättningar hade en ganska specifik teknisk tjänst, och antalet teoretiskt tillgängliga fartyg var kanske i runda slängar det dubbla mot de som var aktiva. Vad hade egentligen hänt med alla utbildade fartygsbesättningar om det blivit krig? Det måste ju lätt ha funnits 5-10 gånger så många utbildade sjömän som man kunde använda på de fartyg som fanns även om man körde med dubbla besättningar. Dessutom har jag svårt att tänka mig att man inte skulle försöka fylla fartygen med yoff i så stor utsträckning som möjligt om det verkligen smällde. Någon som faktiskt vet vad planen var för alla övertaliga sjömän?
    • By Pal
      Upphittade bilder.

http://imgur.com/a/ZBniy
    • By Bosse Fors
      Ny Teknik
      Tusenkonstnärsubåt, hm...
      Det nämns att tyska ubåtar kostar mer än dubbelt så mycket, kan det verkligen stämma, att dom är något större kan väl inte inverka på priset så mycket?

/B. (Som inget vet om ubåtar)
    • By Perman
      En modern variant av den gamla robotkorvetten av Nanutjka-klass som förutom sjömål även kan bekämpa mål på land med sina kryssningsmissiler av Kalibr typ. Dock saknas såväl lv-robotar som ubåtsjaktkapacitet (förutom kortdistans lv-robotar av CIWS typ på de senare fartygen i serien).

RFS Mytishchi med skrovnr 251 är första fartyget av den nya Karakurt-klassen, och de två första fartygen skiljer sig från seriefartygen genom att de har en 100 mm AK-190 allmålskanon på fördäck (i stället för en 76 mm AK-176MA på senare fartyg) och 1 st AK-630M-2 Duet CIWS (i stället för Panthir CIWS på senare fartyg).

Personligen tycker jag inte att det är helt korrekt att benämna ett fartyg som saknar ubåtsjaktkapacitet för korvett, men i brist på nåt bättre så får det väl duga. Ytterligare 8 robotkorvetter är i olika stadier av byggnad och 9 till är beställda. Totalt 4 st i serien är avsedda för den baltiska flottan. Sedan tidigare finns 7 äldre robotkorvetter av Tarantul-klass och 2 st av Buyan-M-klass i den baltiska flottan.

Russia commissions lead Karakurt-class corvette Mytishchi
      Project 22800 Mytishchi Commissioned at Baltiysk

Karakurt-class corvette

/Per
    • By JakobS
      Vad tror vi om konceptet med en ny serie robotbåtar för marinen?
      Jag själv är otroligt mycket för en ny serie med mindre enheter (dock inte sagt att jag inte önskar stora enheter, det måste vara en bra balans).

Exempelvis så finns detta koncept på 46 meter, med 40mm eller 57mm i fören, 2 x 30mm på sidorna, 4 x sjömålsrobot samt amerikanska RIM-116 eller franska Mistral i aktern. Visserligen inte optimerad för ubåtsjakt, men helt perfekt för att hålla skärgården.

Vad tycker forumets samlade expertis? Det vore oerhört kul att höra!

• Create New...