Jump to content

Den moderna Japanska flottans expansion


vikingman

Recommended Posts

Hittade ingen tråd om den moderna japanska flottans utveckling så jag startade denna. 190703

 

Japans helikopterhangarfartyg.

 

https://japantoday.com/category/politics/warship-shows-japan's-determination-to-expand-military-role?

 

Spara artikeln om ni vill kunna läsa den i framtiden då de försvinner om ett tag på Japan Today.

 

Japan is preparing to reconfigure the Izumo to accommodate U.S. stealth fighters, including F-35Bs, after announcing it would purchase 42 of its own. The aircraft are designed to operate with short takeoffs and vertical landings, such as on carriers.

 

Izumo har ett systerfartyg som heter Kaga.

På Wikipedia står det att Izumo och Kaga bara kan härbärgera 14 större flygplan vardera. Undrar om fartygsdäcken behöver byggas om då F-35B:s avgasstråle är väldigt varm. Har läst

att USA:s mindre helikopterhangarfartyg inte skulle klara värmen från F-35B.

 

I artikeln nämns att USA önskar att Japan tar större ansvar för sitt försvar. Japan har övat med Filippinernas flotta.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vikingman said:

Undrar om fartygsdäcken behöver byggas om då F-35B:s avgasstråle är väldigt varm. Har läst

att USA:s mindre helikopterhangarfartyg inte skulle klara värmen från F-35B

Man behöver faktiskt inte hovra (om det nu heter så med flygplan) när man landar, utan det går att göra det med långsam fart framåt och då blir problemet mycket mindre. I vilket fall så är de nyare i senaste LHA-klassen redan från början gjorda för att varken V-22 eller F-35b ska skada dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De har tydligen redan från början konstruerats för att bära flygplan och endast små modifikationer krävs (källa).

 

Quote

Modifications on the Izumo-class, among other things, would require the installation of a ski-jump. Contrary to earlier reports, (…) [the] flight deck has already been coated with paint that can withstand the exhaust heat generated during F-35B landings and takeoffs. Additionally, the aircraft elevators, connecting the flight deck with the hangar, were reportedly specifically designed to accommodate the F-35B.

 

Edited by SNix
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SNix said:

De har tydligen redan från början konstruerats för att bära flygplan och endast små modifikationer krävs (källa).

 

 

Jag förmodar dock att detta inte gäller den mindre Hyūga-klassen, även om V-22 Ospreys opererade från JS Hyūga 2013.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perman said:

 

Jag förmodar dock att detta inte gäller den mindre Hyūga-klassen, även om V-22 Ospreys opererade från JS Hyūga 2013.

 

/Per

 

Det känns som ett ganska rimligt antagande. Hyuga skulle ersätta Shirane-klassen, som varit verksam sedan tidigt 80-tal, men bara tre år efter att man tagit den första i bruk påbörjades byggandet av Izumo-klassen (som även den ska ersätta Shirane). Uppenbarligen saknades någon förmåga som man önskade och möjligheten att bära stridsflyg passar nog rätt bra in i den kategorin med tanke på grannarna, geografin och spänningarna i regionen.

Edited by SNix
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

HI Sutton går igenom japanska självförsvarsstyrkornornas ubåtsvapen och dess utveckling under efterkrigstiden. Intressant att man inte började kalla dem ubåtar förrän i början av 60-talet, och att den första moderna klassen med Albacore skrovform, Uzushio klassen,  kom 1971. Dvs. några år efter att vi byggt Sjöormen klassen, men ungefär samtidigt som holländska Zwaardvis klassen. Anmärkningsvärt nog så infördes dock X-roder så sent som 2009 med Soryu klassen dvs. ca 50 år efter den svenska Sjöormen klassen. Även AIP tillsatsmaskineri kom med Soryu klassen.

 

Till skillnad från Sverige så har man i Japan i regel byggt fler och fler ubåtar för varje ny ubåtsklass. En annan skillnad är också den förhållandevis korta tjänstgöringsperioden för japanska ubåtar, som tidigare legat på ca 16 år. De senaste åren har man pga. den kinesiska marinens utbyggnad velat utöka antalet operativa ubåtar, och det har man gjort delvis genom att bygga fler och delvis genom att hålla ubåtarna i tjänst ca 20 år eller mer. Idag kan man nog lugnt säga att de har hunnit ifatt och kanske t o m gått om i vissa avseenden. De senaste japanska ubåtsklasserna är otvivelaktigt bland de modernaste dieselelektriska ubåtarna i världen. Att Australien inte valde att köpa Soryu klassen får man nog se som ett misstag. Den senaste Taigei klassen är exteriört väldigt lik den tidigare Soryu klassen, något som möjligen indikerar att man nu har hittat den närmast perfekta designen. Japan är dock hittills det enda landet som fullt ut satsat på Lithium-Ion batterier för ubåtar, och endast tiden kan utvisa om det är riktigt beslut eller inte. 

 

Japanese Postwar Submarines

(youtube.com)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Japan planerar bygga två fartyg för ballistiskt missilförsvar (interkontinentala robotar). De kan bli ca 190 m långa. 25 m breda, 12000 ton deplacement, 240 besättningsmedlemmar, 128 VLS celler (SM-6/SM-3 Block IIA/Tomahawk) -Typ 12 anti-ship missil. Antimissilsystemet kommer att baseras på Aegis Ballistic Missile Defense System.

Fartygen kommer bli mer mångsidiga än tidigare förslag då det japanska försvarsministeriet säger att fartygen även kommer att inkludera den nya och mycket mer kapabla versionen av typ 12 anti-fartygsmissilen som nu är under utveckling. Slutligen, från och med räkenskapsåret 2032, planeras fartygen att ha ett högeffekts laservapen, främst för användning mot fientliga drönare, medan den USA-tillverkade Tomahawk-kryssningsmissilen då bör vara i tjänst hos Japan och tillgänglig för landattack och långväga maritima mål.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/japans-missile-defense-ships-will-now-be-multi-role-cruiser-like

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De skulle väl även få ubåtsjaktkapacitet har jag för mig att jag läst? M a o så nära robotkryssare man kan komma. Dock är de väl inte planerade att ingå i ledarfartyg i sjöstridsförband utan användas mer som flytande rörligt antimissilförsvar med bra egenskydd.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Japanska försvarsdepartementet har nu säkrat ett kontrakt på 2,5 miljarder USD för att bygga två Aegis jagare på 12.000 ton. Dessa kommer att ersätta planen på landbaserad Aegis och skulle ursprungligen ha ersatts av två flytande Aegis plattformar utan någon ubåtsjaktförmåga. Nu blir det två fullfjädrade Aegis jagare/kryssare i stället alltså, vilket jag alltid tyckt skulle vara mer vettigt. De två fartygen benämns Aegis System Equipped Vessels (ASEV) och kommer att bli 190 m långa och 25 m breda. De kommer att bestyckas med SPY-7 Aegis, Mk 45 kanon, SM-3 Block IIA och SM-6, och type 12 SSM. Kostnaden per fartyg kommer att bli ca 1,7 gånger den för de allra senaste Arleigh Burke Flight III på 9.500 ton.

 

Japan MoD Secures $2.5 Billion To Build Two ASEV For FY2024

(navalnews.com)

 

image.png.302e13fea9ee2c1734c7025035ffb3a6.png

(The Aegis system equipped vessel (image). The image shows an ASEV intercepting various targets: A sea skimming cruise missile, two hypersonic glide vehicles (or ballistic missiles’ reentry vehicles) and a swarm of UAVs. (Image credit: Japanese Ministry of Defense)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det första helikopter hangarfartyget JS Kaga av Izumo-klass har nu påbörjat provturer efter modifiering för att kunna operera F-35. Bogsektionen av dess flygdäck har modifierats från en trapetsform till en kvadratisk form, liknande den som finns på den amerikanska flottans amfibiefartyg av Wasp-klass och America-klass. Modifieringen är dock inte avslutad utan fartyget ska även modifieras inombords med början budgetåret 2026. Systerfartyget JS Izumo påbörjar sin modifiering i april 2024. 

 

Quote

The JMSDF plans to finish modifying its two Izumo-class helicopter carriers – JS Izumo and JS Kaga – into aircraft carriers capable of enabling Lockheed Martin F-35B fighter aircraft operations during fiscal year 2027.

 

Quote

The 248 m-long Izumo-class vessels, which displaces 26,000 tons at full load, is the largest Japanese military ship built since the Second World War and can carry up to 14 helicopters.

 

Japan Puts Helicopter Carrier Kaga On Sea Trials After Major Modifications To Operate The F-35B Fighter Jets

(navalnews.com)

 

Man kan notera att fartygen inte verkar ha några manuellt riktade automatkanoner eller kulprutor för närförsvar, och inte heller några fjärrmanövrerade vapenstationer. Endast 2 st Phalanx och 2 st SeaRAM. Både Phalanx och SeaRAM kan dock användas mot ytmål. Planer finns att am. marinkåren först opererar med sina STOVL F-35 från fartygen för att öva besättningarna. 

 

image.thumb.png.09368f2a442cb51f107c8b526eda2cc9.png

[JS Kaga at sea trials (JMSDF photo)]

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Japan Completes First Stage Of JS Kaga Modification To Operate F-35B

According to the JMSDF, the modifications to its two Izumo-class helicopter carriers – JS Izumo (DDH 183) and JS Kaga (DDH 184) –are underway in two main stages to coincide with the vessels’ periodic refit and overhaul programs, which take place every five years.

The JMSDF expects both ships to complete all of the upgrades to become a light aircraft carrier operating F-35B fighters around fiscal year 2027.

As for Kaga, Japan Marine United (JMU) started refit work on at the company’s Kure shipyard in Hiroshima in March 2022. Its initial modifications include the modifications of the bow section of its flight deck into a square shape from a trapezoid, similar to that found on the US Navy’s Wasp-class and America-class amphibious assault ships. The first-stage modifications also include reinforcing the flight deck to support additional weight, placing additional guidance lights, drawing the yellow lines on the flight deck necessary for launching and landing F-35Bs, and fitting the ship with heat-resistant deck spots for vertical landings.

The second and final modifications, which are expected to be made during Kaga‘s next overhaul starting from the end of fiscal year 2026, include changes to the ship’s interior compartments and crew waiting areas.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/04/japan-completes-first-stage-of-js-kaga-modification-to-operate-f-35b/

GKYpmwJasAA9_UN-1536x1024.jpeg.thumb.webp.e8cadecd601b8876f719b21c630efb60.webp

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Quote

 

Saturnax 

@Saturnax1

·

5h

#SubWednesday #Submarines

@jmsdf_pao_eng

Japan Navy's ninjas Oyashio-class & Sōryū-class diesel-electric/AIP attack submarines. Photo by

@hidehidezzy

 

image.thumb.png.f8d52c771af0315db77a67f44d3a9638.png

 

 

/Per

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...