Jump to content

Den moderna Japanska flottans expansion


vikingman

Recommended Posts

Hittade ingen tråd om den moderna japanska flottans utveckling så jag startade denna. 190703

 

Japans helikopterhangarfartyg.

 

https://japantoday.com/category/politics/warship-shows-japan's-determination-to-expand-military-role?

 

Spara artikeln om ni vill kunna läsa den i framtiden då de försvinner om ett tag på Japan Today.

 

Japan is preparing to reconfigure the Izumo to accommodate U.S. stealth fighters, including F-35Bs, after announcing it would purchase 42 of its own. The aircraft are designed to operate with short takeoffs and vertical landings, such as on carriers.

 

Izumo har ett systerfartyg som heter Kaga.

På Wikipedia står det att Izumo och Kaga bara kan härbärgera 14 större flygplan vardera. Undrar om fartygsdäcken behöver byggas om då F-35B:s avgasstråle är väldigt varm. Har läst

att USA:s mindre helikopterhangarfartyg inte skulle klara värmen från F-35B.

 

I artikeln nämns att USA önskar att Japan tar större ansvar för sitt försvar. Japan har övat med Filippinernas flotta.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vikingman said:

Undrar om fartygsdäcken behöver byggas om då F-35B:s avgasstråle är väldigt varm. Har läst

att USA:s mindre helikopterhangarfartyg inte skulle klara värmen från F-35B

Man behöver faktiskt inte hovra (om det nu heter så med flygplan) när man landar, utan det går att göra det med långsam fart framåt och då blir problemet mycket mindre. I vilket fall så är de nyare i senaste LHA-klassen redan från början gjorda för att varken V-22 eller F-35b ska skada dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De har tydligen redan från början konstruerats för att bära flygplan och endast små modifikationer krävs (källa).

 

Quote

Modifications on the Izumo-class, among other things, would require the installation of a ski-jump. Contrary to earlier reports, (…) [the] flight deck has already been coated with paint that can withstand the exhaust heat generated during F-35B landings and takeoffs. Additionally, the aircraft elevators, connecting the flight deck with the hangar, were reportedly specifically designed to accommodate the F-35B.

 

Edited by SNix
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SNix said:

De har tydligen redan från början konstruerats för att bära flygplan och endast små modifikationer krävs (källa).

 

 

Jag förmodar dock att detta inte gäller den mindre Hyūga-klassen, även om V-22 Ospreys opererade från JS Hyūga 2013.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perman said:

 

Jag förmodar dock att detta inte gäller den mindre Hyūga-klassen, även om V-22 Ospreys opererade från JS Hyūga 2013.

 

/Per

 

Det känns som ett ganska rimligt antagande. Hyuga skulle ersätta Shirane-klassen, som varit verksam sedan tidigt 80-tal, men bara tre år efter att man tagit den första i bruk påbörjades byggandet av Izumo-klassen (som även den ska ersätta Shirane). Uppenbarligen saknades någon förmåga som man önskade och möjligheten att bära stridsflyg passar nog rätt bra in i den kategorin med tanke på grannarna, geografin och spänningarna i regionen.

Edited by SNix
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

HI Sutton går igenom japanska självförsvarsstyrkornornas ubåtsvapen och dess utveckling under efterkrigstiden. Intressant att man inte började kalla dem ubåtar förrän i början av 60-talet, och att den första moderna klassen med Albacore skrovform, Uzushio klassen,  kom 1971. Dvs. några år efter att vi byggt Sjöormen klassen, men ungefär samtidigt som holländska Zwaardvis klassen. Anmärkningsvärt nog så infördes dock X-roder så sent som 2009 med Soryu klassen dvs. ca 50 år efter den svenska Sjöormen klassen. Även AIP tillsatsmaskineri kom med Soryu klassen.

 

Till skillnad från Sverige så har man i Japan i regel byggt fler och fler ubåtar för varje ny ubåtsklass. En annan skillnad är också den förhållandevis korta tjänstgöringsperioden för japanska ubåtar, som tidigare legat på ca 16 år. De senaste åren har man pga. den kinesiska marinens utbyggnad velat utöka antalet operativa ubåtar, och det har man gjort delvis genom att bygga fler och delvis genom att hålla ubåtarna i tjänst ca 20 år eller mer. Idag kan man nog lugnt säga att de har hunnit ifatt och kanske t o m gått om i vissa avseenden. De senaste japanska ubåtsklasserna är otvivelaktigt bland de modernaste dieselelektriska ubåtarna i världen. Att Australien inte valde att köpa Soryu klassen får man nog se som ett misstag. Den senaste Taigei klassen är exteriört väldigt lik den tidigare Soryu klassen, något som möjligen indikerar att man nu har hittat den närmast perfekta designen. Japan är dock hittills det enda landet som fullt ut satsat på Lithium-Ion batterier för ubåtar, och endast tiden kan utvisa om det är riktigt beslut eller inte. 

 

Japanese Postwar Submarines

(youtube.com)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...