Jump to content
Sign in to follow this  
NiVekeN

GU-F Fyskrav / Lokal Antagningsprovning?

Recommended Posts

Hejsan! Jag funderar pa att soka in pa GU-F med mal att bli signalist. Jag har dock anstrangningsastma, och jag klarar av fint att springa 2km, men jag kan inte springa i valdigt hoga hastigheter, vilket betyder att jag snittar runt 14 - 15 minuter. Jag har hort att det finns en riktlinje om 11 minuter och 30 sekunder eller nagot sant, men att detta inte ar ett absolut krav. Jag vet dock att det finns lokala antagningsprovningar nu, vilket kanske har hardare krav.

Med andra ord, ar det kort for mig?

Onödigt att starta en ny tråd.

Men nej det är inte kört för dig.

14 hours ago, Chassi said:

Onödigt att starta en ny tråd.

Men nej det är inte kört för dig.

Hejsan Chassi! Jag ber om ursakt. Jag ar helt ny har, och jag tankte mest att eftersom detta var ett annat amne skulle det passa bast i en ny trad. 

Då ska vi se... Jag gjorde själv min GU-F i april förra året och om ingenting markant ändrats sedan dess så saknar GU-F antagningsprövning. Du behöver inte mönstra med psyk- och fystest, inskrivningsprov och så vidare.

Riktlinjen om 11:30 / 2 km är en "förvarning" om vilka krav som finns när du väl är klar med dina utbildningar och fått en befattning på ditt lokala HV-förband. Under min GU-F var det ingen som blev avvisad trots tider på över 15 minuter när vi fick testlöpa de två kilometrerna. Däremot var det en som åkte hem frivilligt för att det var fysiskt krävande i övrigt, och en som blev hemskickad för bristande vapenhantering.

Men åter till det fysiska. Du behöver vara mentalt förberedd på långa, hårda, och stressiga dagar. Det är mycket som ska knökas in på de knappa 2 veckorna. Morgongymnastik bröst, rygg, armar, knän varje dag. Marschera, krypa, rulla, bära, etc. Men så länge du har en hyffsat god allmän kondition så ska det inte vara några större problem.

PS. Jag är också astmatiker. Så det behöver inte vara något hinder

Edited by 27Kilo

On 7/1/2019 at 10:54 AM, 27Kilo said:

Då ska vi se... Jag gjorde själv min GU-F i april förra året och om ingenting markant ändrats sedan dess så saknar GU-F antagningsprövning. Du behöver inte mönstra med psyk- och fystest, inskrivningsprov och så vidare.

Riktlinjen om 11:30 / 2 km är en "förvarning" om vilka krav som finns när du väl är klar med dina utbildningar och fått en befattning på ditt lokala HV-förband. Under min GU-F var det ingen som blev avvisad trots tider på över 15 minuter när vi fick testlöpa de två kilometrerna. Däremot var det en som åkte hem frivilligt för att det var fysiskt krävande i övrigt, och en som blev hemskickad för bristande vapenhantering.

Men åter till det fysiska. Du behöver vara mentalt förberedd på långa, hårda, och stressiga dagar. Det är mycket som ska knökas in på de knappa 2 veckorna. Morgongymnastik bröst, rygg, armar, knän varje dag. Marschera, krypa, rulla, bära, etc. Men så länge du har en hyffsat god allmän kondition så ska det inte vara några större problem.

PS. Jag är också astmatiker. Så det behöver inte vara något hinder

OFF-topic men du som nyligen gått med i HV; ungefär hur lång tid tog det innan du fick respons på din ansökan?

On 7/6/2019 at 1:24 PM, kriegsmaskin said:

OFF-topic men du som nyligen gått med i HV; ungefär hur lång tid tog det innan du fick respons på din ansökan?

Respons från kursplats kom tämligen snabbt, däremot var det tystare från det lokala förbandet som skulle göra min säkerhetsprövning. Utan säkerhetsprövning ingen utrustning, utan utrustning ingen GU-F. Jag fick ligga på lite själv men hann med tidsramen feb-april/maj. Befattning i HV fick jag inom 2 veckor av att jag gått nog med BV-kurser, men det var kanske lite tur också. Vissa HV-grupper kör intro flera gånger om året och andra "samlar in" ansökningar och kör årsvis (enligt vad jag fått veta). Hoppas det var svar på din fråga :)