Jump to content
Sign in to follow this  
rekryt1998

Förstärkningssoldat jägarförband

Recommended Posts

Hej mitt första inlägg! 

Är en kille 20 år

Var och mönstrade och fick den här befattningen är glad att jag kom in för det är inte alla som har den möjligheten att få göra tjänstgöring men har frågor ang den här befattningen jag fick. 

Är förstärkningssoldat jägarförband ett bra förband att hamna i och hur är utbildningen, om någon som har gått samma befattning som kan dela med sig,

Hur mycket skiljer det sig från jägare? 

Är man till exempel The b team i jägar bataljonen? 

Hur är det med utlandstjänst kan man fortfarande göra det? 

Har hört att det är en genväg för kvinnor att komma med jägar bataljonen har inga problem med det eller att ha kvinnliga kollegor men man hör saker

Resultat från testerna 

Psykolog 5 

Kondition 5 

Styrka 4 (fick dåligt på grund av dålig teknik)

Iq provet 4

Tjänstbarhet A

Är tacksam för svar. 

Edited by rekryt1998

Hej!

Jägarförstärkningssoldat är jägarskvadronernas stödfunktion och svarar för förbandets underhåll, ledning, sjukvård och logistik. 

Jägarförstärkningssoldaterna bär liksom jägarsoldaterna TUNGT men med något lägre krav. Tjänsten kan fortfarande klassas som en av de mest fysiskt krävande grundutbildningarna i Försvarsmakten.

K3 utbildar Sveriges främsta soldater, utbildningen har högsta kvalité så du kommer inte bli besviken.

MEN min gode man, utbildningen är INTE en genväg för kvinnor in i jägarland. Det finns inte några genvägar på K3, allt kräver svett, blod, tårar och skavsår och då spelar det ingen roll vad som finns mellan benen. 

Mitt främsta råd till dig är att lägga tankarna om dina blivande kvinnliga kamrater åt sidan. För det kommer inte gynna dig det minsta med några fördomar. Tro inte på vad folk säger, "sprid inte rykten" - Soldf 2001 sid 17.

Ett annat gott råd är att träna ordentligt, dina resultat har en lång väg till jägarmaterial. Ladda ner PDfen Träna och hör upp till den.

Lycka till, vi kommer att ses vid inryck.

• Thanks 1

Tack för svaret och för att du klargjorde det och ska inte sprida eller lyssna på felaktig information, Är fortfarande glad att jag fick chansen att komma in i försvarsmakten och ska ge mitt allt. 

Hoppas vi träffas så jag kan skaka hand med dig personligen! 

Edited by rekryt1998