Jump to content

Försvarsmakten: Nya krafter till arméförbanden i Norrbotten


Recommended Posts

Måndagen den 24 juni var det dags att inleda ett nytt utbildningsår vid arméförbanden i Norrbotten. Under dagen var det inryckning i Boden och Arvidsjaur, då Artilleriregementet och Norrbottens regemente tog emot ungefär 400 förväntansfulla rekryter. – Det känns mycket spännande, det här är den utmaning jag verkligen vill ha, sa Simon Söderdahl från Visby som nu ska göra värnplikten på jägarbataljonen i Arvidsjaur.

Av de 400 ryckte 80 rekryter in till utbildning på Artilleriregementet, pansarbataljonen på I 19 i Boden tog emot 173 förväntansfulla rekryter och jägarbataljonen i Arvidsjaur fick nöjet att skiva in 151 nya rekryter.

Intensiv inledning

Den första dagen när man rycker in är fullspäckad med intryck och uppgifter. Först och främst ska rekryterna skrivas in och fylla i ett antal blanketter innan det är dags att hämta ut all utrustning, som dessutom ska inventeras. Första dagen innehåller också utbildning i skåpordning  och andra dagliga rutiner, tillpassning av persedlar och annan utrustning.
– Äntligen är det dags, det känns lite nervöst men jag är väldigt taggad, sa Olle Windahl från Motala som ska göra sin värnpliktsutbildning på jägarbataljonen i Arvidsjaur.

En av de som nu ska göra sin värnpliktsutbildning vid Artilleriregementet är stockholmstjejen Hedvig Hillerhag. Hedvig ska utbildas till en befattning som sjukvårdsgruppchef på artilleribataljonen.
– Det här känns väldigt roligt och spännande. Nu är det helt plötsligt på riktigt. Nu är jag här och det är nu det börjar.

Vad har du för förväntningar på dina elva månader här i Boden?
– Oj! Jag vill lära mig så mycket det bara går. Jag vill uppleva känslan av att tro att jag inte klarar olika uppgifter, för att sedan motbevisa mig själv och visa att jag har det som krävs både fysiskt och psykiskt.

Moa Öhrman Hellsén från Kittelfjäll ska utbilda sig till fältmekaniker vid pansarbataljonen. Även hon är förväntansfull.
– Det känns superkul, jag är taggad. Jag tror det blir en rolig erfarenhet och att jag får lära mig mycket som jag har nytta av sen i livet.

Välkommet tillskott

Överste Jonny Lindfors, chef för Norrbottens regemente och Bodens och Arvidsjaurs garnisoner är nöjd med tillskottet.

– Mycket glädjande att vi tar emot 400 förväntansfulla ungdomar som vi nu ska utbilda till soldater för våra krigsförband. Det är bra att vi nu också successivt börjar öka volymen av värnpliktiga, till dessa 400 ska vi lägga ytterligare drygt 200 som rycker in i augusti.

Garnisonschefen hade också en hälsning till rekryterna.
– Förutom att vi ger er en bra utbildning kan ni se fram emot en egen personlig utveckling, där ni bland annat får pröva nya saker, arbeta i grupp och vara en del av något större. 

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...