Jump to content

Recommended Posts

Hej, enkelt egentligen, jag vill in i försvaret igen, är dock intresserad av att plugga till officer isf. Men jag skulle då vara 30 när jag är klar. 

 

Är 30 väldigt gammal som nyexaminerad officer? Vore tråkigt att känna att man ligger väldigt långt bakom i karriärsutvecklingskurvan.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Pajjaspyro said:

Hej, enkelt egentligen, jag vill in i försvaret igen, är dock intresserad av att plugga till officer isf. Men jag skulle då vara 30 när jag är klar. 

 

Är 30 väldigt gammal som nyexaminerad officer? Vore tråkigt att känna att man ligger väldigt långt bakom i karriärsutvecklingskurvan.

Gör det ! Livserfarenhet är bra. 

Jag var mycket äldre när jag var klar specoff. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/24/2019 at 9:20 PM, Chassi said:

Ja någon karriär kommer du inte hinna med, kanske upp till kapten.

 

Men för gammal för att bli officer, nä, kan snarare vara en styrka att ha lite livserfarenhet.

 

Nu fabulerar du! 30 är ingen ålder som nyexad Fk. Förvisso långt ifrån yngst men inget anmärkningsvärt. Du har då 35 yrkesverksamma år framför dig och kommer hinna med hur mycket som helst. Att du bara skulle hinna bli kapten är rent nonsens. Sen är det inget fel att stanna som kapten, har länge kallats ryggraden i FM. 

Link to comment
Share on other sites

Ja det beror väl på hur långt du har tänkt din karriär, en officerskarriär är ju i regel längre än att stanna vid kapten, är du fyllda 40 så är det betydligt svårare att bli Major än om du är 35.

Jag håller fast vid att trådskaparen kan hinna bli kapten, att han ska avancera till Major är så gott som otänkbart då han ska avancera från fänrik till major på bara 7 år.

Inget fel i att vara kapten, men karriärstrappan slutar där. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chassi said:

Ja det beror väl på hur långt du har tänkt din karriär, en officerskarriär är ju i regel längre än att stanna vid kapten, är du fyllda 40 så är det betydligt svårare att bli Major än om du är 35.

 

Det finns ingen åldersgräns för att läsa HOP 1/2.

Edited by Smeghead
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, speculatores said:

De här får mig att fundera på hur snabbt någon kan nå de olika stegen. Om någon skulle lyckas avancera varje gång. så fort de går.

20-25 år till att bli överste brukar väl vara en ganska rimlig utgångspunkt för "karriäristerna"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hejsan! Jag vill bumpa denna tråden för att undersöka hur det ligger till med detta. Finns det verkligen en inofficiell åldersgräns HOP 1/2? 
 

Jag kommer att vara 27 år när jag blir klar som officer, och jag trodde verkligen inte att det skulle vara för sent för mig.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, NiVekeN said:

Hejsan! Jag vill bumpa denna tråden för att undersöka hur det ligger till med detta. Finns det verkligen en inofficiell åldersgräns HOP 1/2? 
 

Jag kommer att vara 27 år när jag blir klar som officer, och jag trodde verkligen inte att det skulle vara för sent för mig.

Nu har man släppt på detta en hel del eftersom det är eller kommer vara tokbrist på majorer, överstelöjtnanter och överstar.

 

Så för dig är det inte försent om du gör ett bra jobb, hur det ser ut om 15 år går inte säga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...