Jump to content

Recommended Posts

Hej allihop!

Har gått och funderat ett tag på att slänga iväg en ansökan till Hemvärnet. Dock har jag några frågor innan jag bestämmer mig för hur jag skall göra.

1. Hur lång tid tar det innan man får svar på sin ansökan? Har sett skräckhistorier här på forumet där det talas om 6 - 11 månader och allmänt slarv med handläggningen från myndigheternas sida.

2. Jag har gjort lumpen men minns  inte vad jag hade i betyg. Minns att betygen var godkända men i övrigt inte särskilt smickrande. Är detta något jag behöver kolla upp/något som kan lägga krokben för mig? 

Tack på förhand.

Hej, handläggningstiderna är väl inte så snabba just nu med semestrar och sådant. De kontroller som görs är imilitära register och hos kommunen där du bor.

Ang dina militära betyg då tror jag att så länge du har godkänt (X -7-7  Var det på min tid) Är det inga problem. Kolla vilken utbildningsgrupp du tillhör och prata med dem.

Lycka till och välkommen!

PS

Ha tålamod

DS

jag vet en kille som hade liknande vpl betyg. Men han hade ett samtal med kompanichefen. De var dock på slutet av "vilda västern epoken"

Förutom registerkontrollerna, där inte alla kommuner bryr sig. Så avgörs mycket på säkerhetsintervjun. Har du inget i registren är det där det avgörs. Bedöms du inte lämplig i intervjun spelar det ingen roll vilket betyg du hade. 

Tid efter inlämnad ansökan beror mycket på vilken bataljon och kompani du hamnar på. Vissa är supersnabba andra lite långsammare. Utbildningsgrupper har också en viss påverkan. 

Nej, skicka iväg en ansökan och var glad, men var beredd på lång eller kort handläggningstid mellan 1-12 månader.

DU behöver inte göra så mycket mer.

Jag skickade in i Maj och fick kallelse till info möte i September och fortfarande inte påbörjat något, det tar tid, räkna med det.

Vad gäller betyg/vitsord:

"Godkända" vitsord i bemärkelsen minimumkravet för att bli krigsplacerad, var iaf på min tid 10-5-5. Kraven för att uppnå det var dock väldigt låga, för att inte få 10-5-5 krävdes det i princip att du aktivt och upprepat gjorde revolt mot befälen, alternativt hade en verklig mental funktionsnedsättning som du på något sätt lyckats mörka under mönstringen. Så kändes det i alla fall. De på min pluton som var riktigt usla soldater (helt oengagerade, maskade och smet undan, gjorde bara absolut minimum, fick konstanta utskällningar osv) och som jag inte hade velat ha bredvid mig i krig, fick ändå minst 10-5-5 och blev krigsplacerade, och ska alltså betraktas som "godkända".

10-7-7 gällde som minimum för att kunna bli officer samt möjlighet till utlandstjänsgöring. I praktiken verkar detta gälla som "godkänd" på riktigt, dvs fick du minst 10-7-7 så betraktas du som duglig.

Det verkar dock ha varit stor skillnad på vilka vitsord folk fick mellan olika förband. På vissa låter det som att de enda som inte fick minst 10-7-7 var förbandets riktiga stolpskott, men jag minns att det var flera i min pluton i lumpen som var fullt godtagbara soldater och fick typ 10-6-7, 10-7-6 eller 10-6-6. Inga officersämnen direkt, men de skulle inte ha några som helst problem att klara sig fint som hemvärnssoldater. Så jag har mycket svårt att tro att 10-7-7 skulle vara någon slags gräns för hemvärnet.

Vad gäller handläggningstid:

Det kan ta lång tid.

Du kan avhjälpa en hel del genom att vara proaktiv och ligga på - vänta inte på att någon ska svara på din ansökan, skicka in och ring sen själv upp förbandet! Dock bara så länge bollen ligger hos FM/ditt förband - en stor flaskhals verkar ofta vara registerkollen (ffa hos socialstyrelsen) och där är det inte mycket du kan göra. Jag hade tur, och det tog bara drygt 1 månad från att intervju etc var klar till att samtliga registerkontroller var utförda. Men bara registerkontrollerna kan lätt ta 4-5 månader beroende på var i landet du bor och hur mycket resurser lokala myndigheter har.

Edited by AR123456789