Jump to content
Sign in to follow this  
der06

Vapentekniker och systemtekniker i flottan

Recommended Posts

Hej! Är intresserad av befattningarna vapentekniker och systemtekniker. Kanske finns det någon här som sitter på lite användbar information tänkte jag?

Vad gör man inom respektive befattning? Vilken är mest eftersökt och varför isåfall? Hur ser utbildningen ut? Osv... har inte mycket mer koll än det som finns på FM hemsidan.

Edited by der06

För det första om man söker grundutbildning i flottan ska man ha som avsikt att söka anställning efter avslutad utbildning.

Utbildningen ser ut som följande. Ca 3 mån grundläggande militärutbildning (GMU) följt av ca 6 mån befattningsutbildning (BU).

Under GMU lär man sig vara soldat i skogen. Under BU får man prova på att vara sjöman på skonert HMS Gladan/Falken. Under BU läser man tekniska tekniska kurser på FMTS i Halmstad så som nätverksteknik, lödning, radarteknik, datorteknik mm. För att sedan åka tillbaka till Karlskrona för att läsa sina system. Vapentekniker blir utbildat på kulsprutor, kanon (57 eller 40 mm beroende på om man ska till korvett eller minjakt). Systemtekniker utbildar sig på sina system såsom radar, ledningssystem, sikte, sonar mm. (beroende på vilken fartyg man läser för).

På korvett jobbar både SyTe och VT som tekniker när fartyget är förtöjt. VT vårdar och genomför förebyggande (eller avhjälpande) underhåll på kanon och övriga vapensystem samt ser till att de är i toppskick. Har hand om robot-, ammunitions-, sjunkbombs- och torpedlastning. Samt ytterligare några system. SyTe genomför förebyggande eller avhjälpande underhåll på ledningssystem, radarer, sonarer, radiosystem, sikte och löder mm. Tjänsten ska leda till att deras system levererar så bra som möjligt till sjöss. Sedan förekommer utbildningar, skjutningar mm. 

Till sjöss jobbar SyTe som stridsledningsoperatör även kallad ytplott. Dvs sammanställer lägesbilden på vad som finns på ytan runt fartyget. Vissa jämför det med att vara flygledare. SyTe brukar också kunna tjänstgöra som rökdykare eller rökdykledare.

Till sjöss jobbar VT som signalman på bryggan och sköter utkikstjänsten, identifierar andra fartyg och flygplan, dokumenterar. Styr fartyget med ratten när det behövs. Bemannar kulspruta under närförsvar. Kan även tjänstgöra som rökdykare eller rökdykledare.

Man kan bli ianspråkstagen till att hjälpa till med problem som uppstår under färd.

Vad som är mest eftersökt är svårt att svara på då flottiljerna söker hur många de behöver av respektive tjänst.

Att tänka på är att man under sin värnpliktsutbildning inte får åka stridsfartyg, om man inte tar anställning och får utbildning ombord blir man krigsplacerad som bevakningssoldat någonstans. Men som sagt vill man göra sin utbildning i flottan så kan man ha jobb när man är klar med utbildningen. 

On 10/6/2019 at 9:13 PM, Battousai said:

Att tänka på är att man under sin värnpliktsutbildning inte får åka stridsfartyg, om man inte tar anställning och får utbildning ombord blir man krigsplacerad som bevakningssoldat någonstans.

Det var ju intressant. Så om värnpliktsutbildningen rullar på några år (med "full rekrytering" s a s) och flottan inte får så särskilt många fler och större (vad gäller besättningsstorleken f f a) fartyg så skulle det då på sikt innebära att man får många bevakningssoldater! OK, såna behövs och går ju åt liksom -utan att man behöver använda ord som "kanonmat" ;-) - men är det då inte onödigt att ge dom dessa specialutbildningar först? Eller har jag missuppfattat nåt? Inga vpl under GU (eller repövn/ KFÖ) på stridsfartyg då? Men trängfartyg (?) och landförband vid mobilisering, även för dom som är "sjöutbildade"?

Edited by Granis

On 10/9/2019 at 11:54 AM, Granis said:

Det var ju intressant. Så om värnpliktsutbildningen rullar på några år (med "full rekrytering" s a s) och flottan inte får så särskilt många fler och större (vad gäller besättningsstorleken f f a) fartyg så skulle det då på sikt innebära att man får många bevakningssoldater! OK, såna behövs och går ju åt liksom -utan att man behöver använda ord som "kanonmat" ;-) - men är det då inte onödigt att ge dom dessa specialutbildningar först? Eller har jag missuppfattat nåt? Inga vpl under GU (eller repövn/ KFÖ) på stridsfartyg då? Men trängfartyg (?) och landförband vid mobilisering, även för dom som är "sjöutbildade"?

De som gör sin värnplikt i flottan för att bli sjömän har sökt det frivilligt för att ta anställning efter genomförd utbildning och nya (gamla som blir renoverade) fartyg är på gång så det behövs nya sjömän för att fylla de platserna samt fylla på de platser som blir lediga då sjömän väljer att gå vidare (GSS är ett tidsbegränsat yrke i dagsläget) eller för att plugga OP/SOU. I flottan har väl alltid tanken att fartygen ska vara bemannade med anställda eller som tidigare med inneliggande värnpliktskull så vid behov är fartygen redo att användas på en gång utan att behöva mobilisera. 

Hur landsidan av flottans krigsorganisation ser ut är jag inte insatt i så hur det fungerar där vet jag inte. Basskyddssoldater (https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/befattningsguiden/basskyddssoldat/) skulle jag inte kalla för sjöutbildade sjömän utan soldater. Bland dem borde det finnas plats för bevakningssoldater men jag har som sagt ingen aning hur de är organiserade.

Jag anser att det är onödigt att ge sjömän befattningsutbildning om de inte vill jobba som sjöman eller bli officer senare.