Jump to content
Sign in to follow this  
g_g_sm

Tips på träning inför jägartjänst

Recommended Posts

Hej! Jag har tänkt satsa på att bli jägarsoldat i framtiden. Dock inser jag att mitt liv måste vändas helt upp och ner för att det ska vara möjligt. Har inte egentligen tränat eller gått i någon sport på 3 år, halv-ok kondis men helt värdelös med tanke på jägartjänsten, ingen styrka, inga muskler... Äter också ganska onyttig mat ibland, vilket kan skyllas på mina föräldrar, men ändå. Nu är min fråga: Hur f-n ska jag göra? Är det omöjligt eller ska jag försöka? Vill helst undvika gym om det är möjligt men allt gäller väl... Är 16 år nu och har tänkt mönstra direkt efter gymnasiet, så en del tid har man ju... Tacksam för svar.

Mvh Karl

Hej!

Varför skulle det vara omöjligt? Allt går att uppnå om man bestämmer sig för det! 

Du har ju dessutom hela tre år på dig?! Mer än tillräckligt!

Börja gå ut och spring regelbundet, men börja med korta distanser och bygg upp dig för att undvika skador. Sen öka längd och tempo när kroppen tillåter det.

Angående styrka och din inställning till gym så är det klart det går att komma runt gymmet. Jag personligen var inget fan av gym heller, men hittade ett mindre gym jag kände mig bekväm med och efter en tio pass där så fick jag upp ögonen mer och mer och insåg att det är roligt! Folk kollar inte på dig dömande, folk jämför sig inte med dig, dom sitter i exakt samma båt som dig och om något vill hjälpa dig.

Alternativt kan du köra kroppsövningar, crossfit, simning och säkert tusen andra sätt att bygga muskler. Lycka till!

Börja löpa! Om det är något du ska börja med så är det de. Allt för många kommer med väldigt taskig kondis på testerna. Många kan kötta milen under 50min med massa pannben men de klarar inte mer efter det. Börja med kortare sträckor sen öka succesivt.

• Thanks 1