Jump to content

Förslag

ABP

Recommended Posts

Hej jag har ett förslag på att vi skapar ett topic där vi riktar in oss på gamla slag och krig mm

där vi kan samla tex trådar om

1:a världskriget

2:a världskriget

korea

vietnam

mellanöstern

dackefejden ;)

gulfkriget mm

skulle vara kul för oss som är historieintresserade :navy: att kunna diskutera saker där utan att vi hamnar i markan med det :banana

Vafalls, varför skall vi gå till rivaliserade forum ;)

Poängen med att ha det här är ju att det redan dyker upp på så mycke andra trådar då kan vi väl ha en separat här så de andra blir mer "rena"

Guest Fågel Fenix

Jag tycker att det låter som en bra idé! ;)

Inte för att jag kan så mkt historia, men man kan ju lära sig...

Får se vad Blå Gul nissarna säger :huh:

Hej jag har ett förslag på att vi skapar ett topic där vi riktar in oss på gamla slag och krig mm

där vi kan samla tex trådar om

1:a världskriget

2:a världskriget

korea

vietnam

mellanöstern

dackefejden ;)

gulfkriget mm

skulle vara kul för oss som är historieintresserade :baskerPa: att kunna diskutera saker där utan att vi hamnar i markan med det  :D

Det är en ypperlig idé!

Men frågan är hur många som håller koll på 1:a / 2:a världskriget, menar att det är kanske många som blandar ihop dem, trådarna kommer nog att krocka.

men det är ett bra förslag.Hoppas att vi du får igenom det.

Edited by Rogge

Det är en ypperlig idé!

Men frågan är hur många som håller koll på 1:a /  2:a världskriget, menar att det är kanske många som blandar ihop dem, trådarna kommer nog att krocka.

men det är ett bra förslag.Hoppas att vi du får igenom det.

Ehh… blanda ihop ww1 och ww2… :D:/:D hur kan man göra det?? Inte mer en av de huvudbidragande orsakerna till ww2 var just ww1 men det blir ju BlåGul som får den stora äran att hålla koll på att det inte blir för mycket OT. Om det nu blir ett forum för historia.

Förövrigt är jag positiv till forum om mil historia..

Men frågan är hur många som håller koll på 1:a /  2:a världskriget, menar att det är kanske många som blandar ihop dem, trådarna kommer nog att krocka.

Vad får dig att tro att medlemmarna på det här forumet inte kan hålla isär första och andra världskriget??

Edit: Isgubben satt i samma tanke såg jag....

• Forumsledning

Min spontana reaktion är att vi bör överlåta det till skalman som har en mycket kunnig medlemsskara.

Dessutom tas ju en hel del av krigen upp där i form av övergripande faktasidor.

Det blir även lite mycket att hålla reda på känner jag.

Vi som är blågul nu är utvalda för de kvalitéer resp person har på de områden som är SoldF.com huvudområden; dvs Vapen, fordon, utrustning inom FM. Idéen är inte att konkurrera ut andra forum utan att hitta vår nisch.

Krig har ju till stor del styr den militära utvecklingen, men det är ett mycket omfattande och svårstyrt område där man lätt hamnar i det så jobbiga "nazismdiskusionerna" och "rasbiologi", etc som vi varit tvugna att banna vissa medelmmar för. Om man skall diskutera WW II attraherar vi massa element vi inte vill ha här och det kräver en ENORM kontroll. Jag har ingen lust att skaka galler för att någon fjortis gillar att påstå att "Kol14 metoden bevisar att koncetrationsläger aldrig funnits" eller andra vansinniga historieförfalskningar, etc, för så långt sträcker sig inte den svenska yttrandefriheten.

Redan idag tror vissa instanser att SoldF.com är en farlig samling männsikor eftersom de flesta av oss ställer oss positiva till att försvara Sverige med våld mot en angripare. Börjar vi diksutera WWII, mm med allt vad det innebär kan det bli betydligt värre. Jag överlåter det gärna åt Skalman.

• Forumsledning

Jag ställer mig bakom Henke i denna frågan. www.skalman.nu är ett mycke kompetent forum och tycker de sköter historiebiten kalas, och ser inte att vi ska ta upp liknande ämnen. Låt oss ha en speciallité på det vi har idag istället.

Givetvis säger jag inget om framtiden längre fram, men just nu tycker jag inte vi ska ta upp Historia.

Edited by Kimster

Jag skulle vilja ha en ny avdelning som behandlar utbildning.

Inte om lumpen, utan utbildningar i sig.

Har det kommit någon ny smart formering som inte står med i SoldF som lärdes ut på senaste FBU-kursen? Etc..

Det var ett och ett halvt år sedan jag muckade, något nytt måste väll ha kommit ut som jag har missat.

Vill veta :):)