Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Singapore's Archer klass

Recommended Posts

Equipment of the Republic of Singapore Navy - Submarines

Enligt eng wiki så genomgår de bägge ubåtarna RSN Archer (f d HMS Hälsingland) och RSN Swordsman (f d HMS Västergötland) en uppgradering under 2016-19 som omfattar

"CM010 optronic periscopes, combat management systems, sonars, countermeasure systems, digital data-links and attack capabilities which also allows the firing of new torpedoes and anti-ship missiles"

Är det någon som händelsevis vet var man kan hitta mer info och vem som uppgraderar båtarna? Har letat mer info på nätet, men allt jag hittat har rört de nya tyska ubåtarna typ 218SG. Om jag får gissa så tror jag inte att det är SAAB Kockums. Man har nog avslutat alla kontakter med SAAB. Bedok-klassens minjakter (sv. Landsort klass) t ex uppgraderas ju av Thales.

/Per

Edited by Perman

10 hours ago, Perman said:

Är det någon som händelsevis vet var man kan hitta mer info

Jag kan inte ens hitta stöd för påståendet i det som ska vara referensen,  https://www.mindef.gov.sg/web/portal/mindef/news-and-events/latest-releases/article-detail/2013/april/2013apr30-news-releases-02043

Och man kan ju fundera på i vilka 6 ubåtar de optroniska master (ganska säkert just CM010) som Thales sålt till Sverige hamnade i. Optronics Mast Developments

Notera också stavfelet "ugraded in 2016" som finns med överallt där detta nämns.

4 hours ago, griffon said:

Jag kan inte ens hitta stöd för påståendet i det som ska vara referensen,  https://www.mindef.gov.sg/web/portal/mindef/news-and-events/latest-releases/article-detail/2013/april/2013apr30-news-releases-02043

Och man kan ju fundera på i vilka 6 ubåtar de optroniska master (ganska säkert just CM010) som Thales sålt till Sverige hamnade i. Optronics Mast Developments

Notera också stavfelet "ugraded in 2016" som finns med överallt där detta nämns.

Ok det var ju intressant. Dock så skulle det nog vara vettigt för RSN att uppgradera eller livstidsförlänga Archer-klassen nu så att de håller tills de sista två tyska ubåtarna levereras nån gång 2024. Det kan ju mycket väl även uppstå förseningar av leveransen.

HMS Södermanland ska ju snart livstidsförlängas så att vi kan upprätthålla fyra operativa ubåtar tills A26 levererats, och om hon även skulle få optronisk mast då så blir det 6 st med A26 båtarna och Gotlands-klassen. Västergötlands-klassen nämns ju t o m i din länk. Dock verkar det ändå lite osannolikt att man skulle kosta på det på henne med tanke på hur få år hon har kvar. Hon har i alla fall (tillsammans med HMS Gotland) redan fått SubROV: Swedish Navy Submarines Now Fitted with SubROV Submarine Remotely Operated Vehicle . Jag antar att man även kan ha tagit höjd för att man bedömer att chanserna att en tredje A26 kommer att beställas är relativt goda, och man kanske fick ett bra pris på den sjätte masten. Som jämförelse så fick man den 12:e torpedbåten av Norrköpings-klassen helt gratis när man beställde dessa på 70-talet.

Synd att det ska vara så svårt att hitta mer detaljerad info om denna ev. uppgradering. Dock kan man vara säker som sagt på att SAAB Kockums inte är inblandade (om det nu är sant).

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

6 hours ago, Perman said:

HMS Södermanland ska ju snart livstidsförlängas så att vi kan upprätthålla fyra operativa ubåtar tills A26 levererats, och om hon även skulle få optronisk mast då så blir det 6 st med A26 båtarna och Gotlands-klassen.

Nej, för A19 och A26 är det Safran Series 30 SMS. https://www.janes.com/article/83994/euronaval-2018-gotland-starts-sea-trials-post-mlu

Och jag borde nog inte slarvit skrivit "i vilka 6 ubåtar" utan "i vilka ubåtar de 6 optroniska masterna" för jag antar att även vi köper att ha i reserv.

1 hour ago, griffon said:

Nej, för A19 och A26 är det Safran Series 30 SMS. https://www.janes.com/article/83994/euronaval-2018-gotland-starts-sea-trials-post-mlu

Och jag borde nog inte slarvit skrivit "i vilka 6 ubåtar" utan "i vilka ubåtar de 6 optroniska masterna" för jag antar att även vi köper att ha i reserv.

Ok så vi har inte en aning om var och hur de 6 masterna ska användas alltså. Man ska dock inte ta allt som Jane's skriver som hugget i sten. Jag har t o m fått rätta dem en gång när de blandat ihop vilka Gotlandsubåtar som skulle halvtidsmoderniseras. Nyligen fick jag även ta stryk på twitter för en uppgift i JFS 2014-15 om två kinesiska Luda klass jagare som skulle ha tagits ur tjänst redan 2013, men som det nu har visat sig tagits ur tjänst alldeles nyligen. Det kanske ändå är möjligt att Jane's artikel har fel om detta och att man har valt Thales optroniska master, eller också kan de vara för ev. export. Tror inte man skulle köpa in master av ett annat fabrikat att ha i reserv, men vad vet jag. Data om ubåtar är generellt svårt att få verifierade. Hur länge lyckades t ex inte Taiwan hålla hemligt att man lyckats öppna de igensvetsade torpedluckorna på den gamla Hai Shih-klassen (som man fått som skolubåtar) och t o m köpt nya torpeder till dessa?

/Per

Edited by Perman

Officerstidningen 1/2019

Från sid 7:

"Genom att uppgradera delar av Gotlandsklassens system till Blekingestandard ges tillfälle att prova tekniken. Dessutom får besättningarna möjlighet att öva och utbilda sig i de nya systemen. Man har även köpt in en extra sensormast, identisk med den som kommer att finnas ombord på HMS Gotland och Blekinge. Den har installerats på Sjöstridsskolan i Karlskrona för ubåtsbesättningarna att träna på."

Här kanske vi får svar på varför man köpt in sex optroniska master. Vilket fabrikat som gäller går inte att verifiera men jag lutar åt att det som står på Thales hemsida stämmer.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1