Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Nederländerna och Belgien förnyar sina minröjningsflottor

Recommended Posts

Belgian MoD notifies Belgium Naval and Robotics the supply contract for 12 minehunters

 

Belgian, Dutch minehunter contract officially awarded

 

Naval news på Instagram

 

Grovt räknat i tonnage så tredubblar Belgien sin minröjningsflotta, medan Nederländerna femdubblar sin. Ser ut som om minjaktfartygen på 2.800 ton bara får en 30-35 mm kanon med enklare eldledning föröver. Jämför med Kockum's MCMV 80 på "bara" 1.250 ton, men som ändå har en Bofors 57 mm Mk 3 med tillhörande radareldledning.

 

/Perspacer.png

 

Mission focused and flexible (MCMV 80 på SAAB Kockums hemsida)

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svenska Styrsöklassen och Kosterklassen har ett deplacement på 250 ton respektive 350 ton. Hur kommer det sig att Belgien och Nederländerna behöver så stora fartyg? Kommer Sverige också att behöva drönare för minröjning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, vikingman said:

Svenska Styrsöklassen och Kosterklassen har ett deplacement på 250 ton respektive 350 ton. Hur kommer det sig att Belgien och Nederländerna behöver så stora fartyg? Kommer Sverige också att behöva drönare för minröjning?

 

Ja jag tror vi kommer att behöva minjaktsdrönare liksom moderfartyg för dessa, men jag tror inte vi behöver så stora minröjningsfartyg. Dessa är med all sannolikhet avsedda mer som moderfartyg för olika obemannade minröjningssystem, och ska kunna operera ensamma över stora avstånd utan stödfartyg. Kockums MCMV 80 på 1.250 ton är nog en bra avvägning för svenska behov både vad gäller storlek som drönarmoderfartyg/konv minjaktfartyg och vad gäller egenskyddet. Belgiska fartygens egenskydd är ju ett skämt.

 

Man kan notera att för att gardera sig så har Kockums även tagit fram en uppdaterad Koster i form av MCMV 52, för den händelse att den marina budgeten inte kommer att medge beställning av den större MCMV 80. MCMV 52 är säkert också framtagen för export till länder (läs: Brasilien) som inte anser sig behöva eller inte har råd med stora moderfartyg för minröjningsdrönare. Den lilla MCMV 52 på 550 ton har troligen bättre egenskydd än de belgiska fartygen på 2.800 ton.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belgian Naval & Robotics har nu släppt mer detaljerade bilder och info om de nya minröjningsmoderfartygen. Tydligen får jag äta upp mina ord om att egenskyddet är ett skämt, men ändå inte speciellt imponerande om man tänker på fartygens storlek och deplacement. Något bättre än förväntat kanske, men når inte upp till Kockums MCMV 80's nivå.

 

This is what the Future Belgian & Dutch MCM Motherships will Look Like

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/23/2019 at 7:01 PM, Perman said:

 

Ja jag tror vi kommer att behöva minjaktsdrönare liksom moderfartyg för dessa, men jag tror inte vi behöver så stora minröjningsfartyg. Dessa är med all sannolikhet avsedda mer som moderfartyg för olika obemannade minröjningssystem, och ska kunna operera ensamma över stora avstånd utan stödfartyg. Kockums MCMV 80 på 1.250 ton är nog en bra avvägning för svenska behov både vad gäller storlek som drönarmoderfartyg/konv minjaktfartyg och vad gäller egenskyddet. Belgiska fartygens egenskydd är ju ett skämt.

 

Man kan notera att för att gardera sig så har Kockums även tagit fram en uppdaterad Koster i form av MCMV 52, för den händelse att den marina budgeten inte kommer att medge beställning av den större MCMV 80. MCMV 52 är säkert också framtagen för export till länder (läs: Brasilien) som inte anser sig behöva eller inte har råd med stora moderfartyg för minröjningsdrönare. Den lilla MCMV 52 på 550 ton har troligen bättre egenskydd än de belgiska fartygen på 2.800 ton.

 

/Per

 

 

MCMV 52 är ju ändå en förstorad Koster vad jag förstår? Ökat deplacement.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/29/2019 at 8:52 PM, Rauta said:

MCMV 52 är ju ändå en förstorad Koster vad jag förstår? Ökat deplacement.

 

Jo det stämmer. 550 ton mot 400 ton för Koster (MCMV 47 internationellt). Ett utökat minjaktspaket och större utrymme och deplacement för framtida behov och uppgraderingar förklarar skillnaden. Till skillnad från Koster så har MCMV 52 även ett slutet fördäck (ungefär som på finska Katanpää-klassen tror jag fast mer accentuerat). Tror ändå att den är framtagen för exportmarknaden i första hand, men även som backup utifall att Marinen inte beställer MCMV 80 som ersättning för Koster-klassen.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      FMV tecknar avtal om modifiering av två minröjningsfartyg
      FMV har tecknat ett avtal med Saab Kockums AB om modifiering av två minröjningsfartyg av Kosterklass. Leverans av fartygen kommer att ske 2017 och 2018. Ordervärdet beräknas till 147 MSEK och beställningen omfattar optioner på ytterligare två st fartyg. Sedan tidigare är modifiering av ett fartyg beställt och det är nu under slutförande och kommer inom kort att levereras till Försvarsmakten.
       
      https://web.archive.org/web/20170614040424/https://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-tecknar-avtal-om-modifiering-av-tva-minrojsningsfartyg/
       
      Det borde vara dags att byta ut även den nästan 70 år gamla 40 mm pjäsen mot något modernare som t ex 40 mm Mk4.
       
      Beställningen betecknas som en "stororder" av blt.se:
       
      https://www.blt.se/karlskrona/ny-stororder-for-saab/
       
      /Per
    • By Perman
      Brazilian Navy plans to buy Swedish MCMVs
       
      Glädjande om det gäller nybyggen (vilket artikeln antyder tycker jag). Det kan väl ändå knappast vara fråga om Landsort och Arholma? Jämfört med de gamla tyska minsveparna av Schütze klass från 70-talet som används (varav fyra fortfarande är i tjänst) så är ju även LDO och ARH förhållandevis moderna.
       
      /Per
    • By Perman
      Styrsöklassen är ju den modernaste typen av minröjningsfartyg som vi har. I förra årets reduceringar så sas att halvtidsmodernisering av Styrsöklassen skulle reduceras. Nån som vet exakt vad som menas med detta? Nu finns ju bara Styrsö och Skaftö kvar i klassen, eftersom Spårö och Sturkö har byggts om och nu benämns röjdykarfartyg typ Spårö (de har dock kvar minjaktförmågan). Jag förmodar att Spåröfartygen blir kvar ett bra tag eftersom de har en viktig uppgift, men vad kommer att hända med Styrsö och Skaftö? Blir det ingen modernisering alls av dessa så är jag rädd för att de kommer att försvinna ganska snabbt.
       
      /Per
×
×
  • Create New...