Jump to content
Richard Botos

Leopard 2, varför ingen 12.7mm?

Recommended Posts

Hej

Jag kollade lite på beväpning av stridsvagnar och såg att Leopard 2 förutom sin slätborrade 120mm så finns det två st 7.62mm men tittar man på M1 Abrams så finns det förutom slätborrad 120mm två 7.62mm och en 12.7mm. När man ser vilken skada en 12.7mm gör på byggnader och fordon så tänker man "oj, den vill jag ha". Det är inte alltid man vill skjuta en 120mm in i ett hus, det finns omständigheter när man inte vill att allt ska sprängas sönder allt och tornet rör sig ganska långsamt. Dessutom så kan 12.7 hantera iaf en del av flyg och helikoptrar. Så vad tror ni är anledning till att man inte har 12.7mm, är det logistik för att man inte vill ha en mängd olika kalibrar eller vad kan det vara?

Min teori, nota bene 

Det var väl så enkelt som så att mg3 följde med vagnen, så det blev naturligt att den fick vara kvar.

Samma sak med m2 på jänkarnas vagnar, den har hängt med av tradition.

Edited by Renown

Not invented here syndromet.

Tyskerne ser nok på MG3 som et mer effektivt våpen enn M2.

Trenger man et større kaliber ville de heller ha valgt 20mm automatkanon, da fra Mauser eller Rheinmetall.

Den gang Leopard ble konstruert var designparametrene "kamp mot andre stridsvogner i et høymobilt og dynamisk konsept",- ikke bykrig og internasjonale operasjoner. Sekundærbevæpningen kunne derfor være så marginal  den bare kunne,  med prioritet i å beskytte vognen mot tilfeldige trusler i nærområdet. Andre beskyttende elementer var hastighet og røyklegging.

Både Leopard 1 og 2 var konstruert i å samvirke med Marder som var oppsatt med  20mm automatkanon i tårn, foruten infanteri som kunne legge en beskyttende defensiv ring rundt stridsvognen.

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By mordor
      Snubblade igår över spelet World of tanks, ett MMO spel där man köper en Tank och sedan kan man uppgradera den och köpa nya delar och nya vagnar ju mer man spelar och ju mer pengar man drar in, men kan även välja besättning på vagnar och vilken utbildning dom ska få. På Betan finns det bara Ryska och Tyska vagnar från första och andra världskriget vad jag såg, men det finns en massa vagnar att välja mellan

Surfa in på www.worldoftanks.com och klicka på join Beta, fyll i uppgifterna så får man invite koden efter några dagar, helt klart värt det tycker jag, med tanke på det är gratis och riktigt underhållande, än så länge bara en beta men det ser bra ut.

• By Wendisten
      Hej!

Satt och tittade på de olika modellerna av strv m/40 (L+K), vilka skillnader var det på vagnarna förutom att de byggdes på två olika ställen?
    • By enigmatik
      En utredning anbefaller at Norge anskaffer panserjagere basert på CV90 med 120mm kanon og ubemannede tårn. Med dette vrakes alle oppdateringer av Leo 2A4. Panserjagere vil få overlegen engasjementsegenskaper sammenlignet med bemånnede tårn og vil kunne nedkjempe konvensjonelle stridsvogner som regnes som tregere og mindre egnet til å finne og bekjempe mål. Alikevel holdes døren litt på gløtt for Leo 2A7, mens A5 syntes helt ute av bildet.  A5 var inntil helt nylig det foretrukne valget. CV 90120 T syntes heller ikke aktuell
    • By Fk Bodin
      Citat från en Lapplandsjägare: "Aldrig skulle jag sätta mig i en "plåtburk". I krig går jag med minst 2 P-skott".

Rätt eller fel?

Ett pansarburet fordon är självklart ett välprioriterat mål. Gigantiska resucer sattsas på att slå ut dessa styrkor.
      I Sverige har vi ju Rb 55 och 56, samt ett oändligt antal P-skott och minor, och självklart har ju fienden precis lika mycket.
      Hur trygg skulle du vara i en PBV?
    • By Perman
      Wartofta strvkompani och strv 122 visar upp sig på ELMIA
      (Tack till Tom Nilsson Hedlund)

/Per
  • Create New...