Jump to content
Sign in to follow this  
Blåburk78

Info om reservofficersutbildning -ROU

Recommended Posts

Hejsan allesammans!

Har kickat lite på ROU på Försvarsmaktens hemsida och är lite sugen att köra den själv. Har någon efarenhet av denna utbildning samt har någon koll på hur många dagar/timmar man tjänstegöra per år (ish). Samt hur länge förbinder man sig till sitt förband du är placerad på? Uppskattar snabbt svar. 

Vh Blåburk78 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By KptKiesel
      I Hemvärnet dräller det ju av gamla sergeanter, 1:e sergeanter och tom nån överste (!) som springer runt som meniga soldater. Min fråga är om det skulle gå även som GSS. Jag jobbar ju som GSS/T, men har funderat på att gå ROK. Inriktningen är ju PC nån gång framöver, alternativt någon annan OF1-tjänst, men min farhåga är att jag då måste lämna mitt förband för att ta det som erbjuds. Skulle jag, under en period tills det erbjuds något på mit egna förband, kunna jobba kvar som GSS/T även om jag blir OF1? Erfarenhet på ett annat förband som PC är ju förstås meriterande, för att sen komma tillbaka till mitt hemmaförband som en mer erfaren PC, men förbandsandan i mitt hemmaförband är något jag helst inte gör mig av med.

I värsta fall, även om jag inte tror på det, så kanske det inte finns några OF1-tjänster alls när jag väl gått klart ROK. Kastas jag ut då?
    • By Bravo X-Ray
      Hej!
      Jag har blivit kallad till antagningstesterna för reservofficersprogrammet (SOU/R) nu i mars, en chans som jag faktiskt aldrig trodde jag skulle få. Hur som helst så undrar jag nu, vilka är antagningstesterna och fyskraven man ska klara för att bli antagen? Jag har googlat runt lite, men inte hittat något relevant svart ännu.

Det enda jag hittat var detta:

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/internationellt/Fysiska%20krav%20f%C3%B6r%20anst%C3%A4llning%20i%20insatsenhet.pdf

Men det är, vad jag förstår, kraven för att bli anställd och godkänd på utbildningen. Men vad är kraven och vilka tester är det man gör under antagningstesterna till utbildningen? Är det samma tester som under mönstringen till värnplikt (cyckel, lyft)? Sökte inriktning ledning/mark.

Sen tänkte jag även höra med er om lite bra träningstips, har nämligen varit sjuk ganska länge (sen september) och inte riktigt kunnat träna på några månader. Nu har jag frisknat till tillräckligt för att våga börja träna lite lätt och se hur det känns (har hittills, under helgen, kört lite BRAK hemma, och det har känts bra, så ska prova gymmet på måndag). Hur som helst, har ni några bra tips för att få upp en hyfsad fysik på lite mer än en månad?

MVH
      //BX

• Create New...