Jump to content

FM Malibloggen: Uppdrag slutfört för sektorchef Andersson


Recommended Posts

Sveriges engagemang i FN:s fredsinsats i Mali sträcker sig flera år tillbaka på olika instanser. Brigadgeneral Stefan Andersson, tillsammans med sin multinationella stab, har nu varit Befälhavare och ansvarat för Sector West, där bland annat Timbuktu ingår, i Mali i över ett år.
– Det här är det absolut bästa som jag har gjort, säger Stefan Andersson, vars tid som Commander Sector West sträckte sig till maj i år.

190505mikjoh36-570x380.jpg

Foto: Mikael Johansson, Försvarsmakten.

Den maliska flaggan vajar i takt med FNs flagga. Några planterade träd bryter av den beigeröda sanden utanför Sector Wests högkvarter på Super Campen i Timbuktu. För ett år sedan stod Brigadgeneral Stefan Andersson på samma plats och tog befälet över Sector West som är en av tre sektorer som delar upp FN:s fredsinsats i Mali, MINUSMA. För ett år sedan såg det dock annorlunda ut, då fanns inga träd eller grönskande planteringar. Mycket har hänt sedan dess och nu blickar han bakåt på en tid fylld av utmaningar och erfarenheter, men också med ljusglimtar som ger hopp om insatsens och Malis framtid.

–          Mali har förutsättningarna att bli ett stabilt land igen, men det finns fortfarande komplexa problem där det krävs mer från olika håll för att det ska lösa sig, inte minst från det politiska ledarskapet, säger han.

121718-oplucia-mikjoh36-570x380.jpg

Foto: Mikael Johansson

Yta större än Sverige

Inberäknat Stefan Andersson så finns det totalt elva svenskar som arbetar på staben på Sector Wests högkvarter. Precis som kontingenten Mali 09 arbetar och bor de elva svenskarna på super campen och fyller olika stabsfunktioner. Men som för alla i FN är målet detsamma – främja fredsprocessen. Sector West täcker en yta som är nästan lika stor som Sverige, med drygt 3 800 soldater. Geografin varierar med allt från gröna skogar i söder till vidsträckta ökenområden i norr.

–          Den utbildning som vi får i Sverige räcker väldigt långt och ett öppet och positivt ledarskap har varit väldigt enkelt att använda. Att efter 12 månader summera året så är det enkelt att påstå att vi gör skillnad och att FNs närvaro är uppskattad av Malis befolkning.

Nationer som ingår med förband i Sector West är, förutom Sverige, Burkina Faso, Togo, El Salvador, Ghana, Liberia, Bangladesh, Elfenbenskusten, Nigeria och Egypten. Varje land har ett visst ansvarsområde och specifika förmågor och i och med att många kulturer blandas innebär det olika erfarenheter och synsätt och därmed stora utmaningar.

–          Det finns mycket som vi svenskar kan lära oss från andra kulturer och det gäller att vi ser saker utifrån olika perspektiv. Med det kan vi få bästa möjliga resultat.

121618-oplucia-mikjoh36-570x380.jpg

Foto: Mikael Johansson, Försvarsmakten.

Fredsprocessen måste gå framåt

Året som gått har präglats av flera attacker och säkerhetsläget är komplext och oförutsägbart. Trycket från FN på MINUSMA har ökat och det är viktigt att få fredsprocessen att gå framåt och att skapa stabilitet i Mali.

–          Det har varit ett intensivt år. Vi har förlorat soldater (inga svenskar, reds. anm.) och i mina möten med soldater som varit i strid och förlorat sina kamrater så blir det så tydligt att en del situationer går det aldrig att förbereda sig på och som gnager rejält.

Han fortsätter.

–          Innan varje insats så är det viktigt att ”spela filmen i förväg”. Det har jag gjort flera gånger, men det finns situationer som det är svårt förbereda sig på.

Små och viktiga steg

För att besvara frågan om vilka ljusglimtar som finns i landet så hämtar Stefan Andersson ett papper med siffror och statistik. Dessa siffror visar flera förbättringar under de senaste sex månaderna, exempelvis minskad kriminalitet. Han lyfter även fram MOC- (gemensamma patruller mellan maliska armén och grupper som undertecknat fredagsavtalet) och DDR-processen (nedrustning, demobilisering och integration av före detta kombattanter) som små ljusglimtar och framgångar.

190505hamhag01-570x380.jpg

Foto: Hampus Hagberg, Combat Camera, Försvarsmakten.

–          Jag var med från början och byggde upp MOCen i Timbuktu. Nu har vi i Sector West över 500 registrerade kombattanter som påbörjat DDR-processen. Jag har flera gånger talat till och med dessa och det känns väldigt tydligt att vi tagit flera steg framåt. Små steg sett i ett större sammanhang för att nå fred och stabilitet i Mali.

Blickar framåt och hemåt

Tjänsten som Commander Sector West var tänkt att sträcka sig ett år, men Stefan Andersson fick tidigt frågan om förlängning, och nu har i huvudsak samtliga svenskar i Sector West Commanders Office fått förlängt i fyra månader. Fram till maj 2019 kommer de att arbeta i sektorn. Efter insatsen väntar jobbet som övningsledare för nästa Försvarsmaktsövning, Aurora 2020.

190505mikjoh36hotosw-8-570x380.jpg

Foto: Lukas Linné, Försvarsmakten.

–          Övningsverksamhet är alltid roligt och utvecklande och jag följer planeringen på distans och ser fram emot att börja jobba med nya människor hemma i Sverige. Men jag trivs otroligt bra i MINUSMA, Sector West och Timbuktu och hade jag inte haft Aurora 2020 väntandes hemma, så hade jag mer än gärna stannat minst ytterligare ett år, för så bra är detta – för det är riktigt på riktigt.

190505mikjoh36hotosw-570x380.jpg

Stefan Andersson medaljeras av Force Commander Dennis Gyllensporre. Foto: Lukas Linné, Försvarsmakten.

Avtackad av Force Commander Gyllensporre

Tjänstgöringen vid Sector West är nu till ända och ansvaret att leda sektorn tas över av Brigadgeneral Eno Eno Eyong från Nigeria. Både Brigadgeneral Eyong och Force Commander MINUSMA, FN:s fredsbevarande insats i Mali, Generallöjtnant Dennis Gyllensporre lovordade Anderssons insats som sektorchef.

-Jag vill tacka Stefan Andersson för en 16 månader lång fredsinsats som chef för Sector West, som till ytan är större än Sverige. Stefan har agerat som en utmärkt ledare som alltid sätter sig in i soldatens roll och alltid stöder våra gemensamma mål, sa generallöjtnant Dennis Gyllensporre, i sitt avskedstal till Andersson.

190505mikjoh36hotosw-4-570x376.jpg

Från vänster, Stefan Andersson, Eno Eno Eyong och Dennis Gyllensporre. Foto: Lukas Linné, Försvarsmakten.

 

 

Läsa hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...