Jump to content

Försvarsmakten: Första stora stabsövningen för blivande stabsläkare


Recommended Posts

Inom Försvarsmakten är militärt utbildade läkare en bristvara. Men, utbildning pågår och inom kort kommer distriktsläkaren Johan Nord från Boden att ingå i en artilleribataljon med befattning som stabsläkare.

Den senaste veckan har fänrik Johan Nord från Boden varit en av cirka tusen officerare och soldater som deltagit i Försvarsmaktens stora ledningsträningsövning, Brigstri som leds av Markstridsskolan i Skövde.


Särskild officersutbildning

Johan Nord jobbar till vardags som läkare vid en av Bodens vårdcentraler. För lite drygt ett år sedan bestämde han sig för att ta chansen och utbilda sig till reservofficer via ett snabbspår som Försvarsmakten införde för två år sedan - Särskild Officersutbildning (SOFU). Efter examen kommer Johan att tillhöra Artilleriregementet och 92:a artilleribataljon.

Utbildningen är en möjlighet som ges till individer som har mer än 180 högskolepoäng och besitter kompetenser som för Försvarsmakten är extra attraktiva, till exempel läkare eller akademiker med tekniska specialiteter. Efter säkerhetsprövning anställs individen och en årslång utbildning bestående av fem delar inleds; krigsvetenskap, ledarskap, officer i den militära professionen, taktik samt befattningsutbildning.


Johan Nord är nu i slutskedet av sin utbildning och genomförde under Brigstri sin befattningsutbildning som stabsläkare. Det är första gången som han gavs möjlighet att arbeta i en fulltalig stab.
– Jag fick visserligen lite artillerierfarenhet när jag gjorde lumpen i början av decenniet på I 19 som eldledare men denna övning är den första som jag gjorde i en stabsbefattning, förklarar Johan Nord.


Strid inom brigads ram

Fokus under Brigstri var mekaniserad strid inom brigads ram. Överstelöjtnant Tommy Sjödén är ställföreträdande chef för både Markstridsskolan och 3:e brigaden. Under övningen agerade han i rollen som brigadchef.
– Markstridsskolan har under ett antal år genomfört Brigstri där bataljonernas ledningsförmåga inom brigadens ram står i fokus. I år var tre staber grupperade i fält; ingenjör, luftvärnet och tolfte motoriserade bataljonen. Det är viktigt att spelet och scenariot som driver övningen är dynamiskt samtidigt som vi i övningsledning är lyhörda för att olika bataljoner har olika kompetensnivå och därmed förmåga att lösa tilldelade uppgifter, sa Tommy Sjödén.

 

Lågt skadeutfall

Under övningen, som precis har avslutats, klarade artilleribataljonen sig bra ifrån skadeutfall medan andra bataljonsläkare hade väsentligt mycket mer att göra.
– Det har varit ganska lugnt men samtidigt har det inte varit för lugnt. Övningen har genomförts i ett bra tempo och för mig har det varit väldigt nyttigt att se hur bataljonsstaben fungerar och hur de olika befattningarna arbetar och samarbetar med varandra.


För Johan Nord väntas examen om mindre än en månad. Från övningen tar den blivande reservofficeren med sig framför allt två saker. Vikten av planering och kommunikation inom staben.
– Jag har än mer insett vikten av att ligga i förhand när det gäller planeringsarbetet samtidigt som det är viktigt att kommunikationen och dialogen internt inom staben fungerar utan friktioner.

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...