Jump to content

Officerare - dåliga föredömen?

Recommended Posts

Från TT:

Officerare skjuter illa

Många svenska officerare skjuter illa och har dålig kondition, visar militärens egna tester. Sämst gick det för flottans personal i Karlskrona, bäst klarade arméofficerarna provet.

4 dec kl 04:09

-----------------------------------------------------------

Såg dessutom i SVD att det var mer än 50% av alla officerare som inte klarade av varken de fysiska proven eller skjutproven.

Att alla inte skulle klara dom är väl kanske inte så konstigt, samt att dom som inte klarar av proven kanske besitter värdefulla kunskapaper inom andra områden i FM, men att de är så pass många som får IG tycker jag är alarmerande.

http://www.svd.se/dynamiskt/Inrikes/did_3692912.asp

De flesta officerare sysslar ju inte med markstrid som huvudtjänst. Det är inte en ursäkt, men väl en förklaring.

Omaket att få tag i en AK5:a i kombination med tidsbrist är också en bidragande orsak.

Jag har inte skjutit AK sedan hösten -01 och skulle jag gå ut och skjuta provet i morgon bitti så skulle jag förmodligen inte klara det. Iofs, ge mig ett par askar 5,56 och nån timme eller två så fixar jag det sedan.

Det är så mycket annat (vissa saker är rena skiten rent ut sagt) som skall hinnas med. Det är ECDL, droginfo, minibussförarbevis, Q-utbildning, tjänstgöringslistor, bataljonsgenomgångar, planeringsmöten, budgetarbeten, rätta publikationer, processbeskrivningar, ArbO-arbeten osv osv... Sen vill man ju försöka fysa i alla fall nån timme i veckan. Allt detta PLUS att man har en huvudtjänst att sköta, flygning, dykning, köra båt eller vad det nu kan vara, gör att skyttet tyvärr får stryka på foten.

Sen kan man ju iofs undra om det spelar nån roll om jag idag skjuter nån millimeter eller två sämre träffbild än jag skall klara enligt CA-krav.

Fyskraven däremot är under all kritik om man inte klarar, det håller jag med om, då detta har en direkt påverkan på den dagliga tjänsten.

Detta beror nog, och nu spekulerar jag bara, att officeryrket är ett mycket 9-6 arbete, jämnställt med lärare, dom har ju tollock med samma fackanslutning (Sako, har jag fått lära mig ijallefall), och då är det lät att tummas på saker som fys och sådant... Detta var dock inget jag märkte när jag låg inne, då var det värre för dom VPL att klara fyskraven...

Visst, jag förstår att det är en massa skitgöra som skall hinnas med emellanåt (som på vilken arbetsplats som helst) men är det "flygande kontroller" som görs?

För att jämföra med skolan ;) , om jag vet om att jag skall skulle skriva en tenta om en-två veckor så är jag rätt så korkad om jag inte förbereder mig för den, eller?

Som sagt, jag förstår att alla officerare inte sysslar med markstrid och att det är mycket att göra mellan varven men att hela 54% inte uppfyller kraven i skytte tycker jag iaf inte är bra (och det var tydligen en förbättring med 6% från förra året).

Hur funnkar det, kan tex adminastriv personal, bara ta en Ak och åka ut till skyttefältet och skjuta en packlåda?

Med hur svårt dom hadde med korrekt fältklädsel när dom var ute och kollade på våra grupperingar, så kanske siffrorna inte är så konstiga ;)

Återigen ett exempel på hur fredsorganisationen tagit överhand gentemot krigsorganisationen.

Personligen anser jag att alla officerare skall klara ALLA fys/skytteprov om de vill behålla sin anställning.

Däremot är det ju fullständigt rimligt att de varken kan skjuta eller ta sig fram i fält mot bakgrund av att politikerna lovat att det inte skall bli krig. Mot bakgrund av rådande doktrin (politisk) är det bara nödvändigt att de som för sin tjänst som utbildare eller i insatsorganisationen behöver kunna hantera vapen kan det. Övriga har tio års återtagning att öva på....

Guest Jägers

(Armé-) Officersyrket är inget 7-16 jobb! Det skall ni ha djävligt klart för er. Våra officerare lägger sin själ och hela sitt liv i trupputbildningen. Många officerare har INGET förutom sitt jobb. Sen kommer tacken med neddragningar, otacksamhet, utbrändhet, dålig lön, omotiverade beväringar och svag hotbild.

Vissa förband har inget problem med FM-baskrav. Hint: K + siffan 3 eller 4.

Obs. jag är ingen officer.

Jo jägers jobbet är bara ett jobb, tyvärr. Nån gång måste man dra en gräns för ens lojalitet när man "inte får nått tillbaka". Jag förstår dig, befälen VILL verkligen ge en bra utbildning och sliter blod för att ge det. Men att bränna ut sig är inte heller rätt.

Då är det bättre att sänka ambitionsnivån lite och själv må bra. Illojalt? kanske inte eftersom man då orkar hålla på längre.

Att många officerare är missnöjda med ledningen är knappast en nyhet. Läste i Metro igår att förtroendet för ÖB och hans stab var ännu lägre än tidigare, endast en procent av officerarna har mycket stort förtroende(Eller om det var stort, minnet sviker)

Samma gäller för fyskraven, där 55 minuter gäller på 10 km, 14 minuter på 3 km samt att man skall kunna göra 12 armhävningar, 20 situps och 20 rygghävningar??? Vi har i princip samma krav under våra fystest på skolan får att få betyg över huvudtaget...allvarligt talat, DET tycker jag faktiskt att våra officerare ska klara av.

Överste Bengt Axelsson på Ing 2 är nerbombad med papperarbete. Så mycket att han på mitt kompanis soldaterinran fick skicka sin stf för att han själv inte hade tid.

Dock.

När han skulle ut och springa sin årliga mil så gav han mig sin klocka och bad mig ta tiden. Han flög iväg som en raket, (nåja en 50-årig raket) och kom tillbaka 48 minuter senare eller vad det var.

Ganska bra för en kontorsgosse. Vill man så går det.

Om jag tolkade nuffrorna rätt så var det inte i Armen som snittet drigs ner. Där klarade väl 4 av 5 (80%) kraven. Sämre var det väl i flottan och flyget.

Men, varför ska en fartygschef på en robotbåt kunna skjuta AK. Kommer fienden så långt så har han enda misslyckats med sitt uppdrag. Och en pilot i FV? Går en AK5a ner i sittbrunnen utan att förstöra nåt.

All heder åt FMs krav på sin personal men jag skiter i om piloten/fartygschefen kan skjuta sin AK eller inte så länge som han inte kraschar planet/fartyget.

En del av förklaringen till att siffrorna är så dåliga är att vi har fram till juni-juli på oss att klara detta varje år vilket alltså innebär att vissa av officerarna antingen inte haft tid än eller bara valt att göra detta vid ett senare tillfälle.

Så lite missvisande var allt nyheten då siffrorna ökar om man "mäter" i juni istället dock är de fortfarande för låga!

Ang sjutkraven så kan självklart alla officerare kvittera ut en automatkrabin (tjänstebruksvapen) detta kan sen officeren antingen förvara på sitt kompani om denne tjänstgör på trupp eller i förådets förvaring!

Skjutkraven är: Liggande utan stöd 100 3 skott max spridning mellan ytterskotten är 13cm (1/3 figur).

Stående 100m 4 skott på 7 sekunder krav tre träff (helfigur).

Detta klarar alla om de lägger manken till...

Som officer ska jag då sticka ut hakan:

Det finns ingen som helst ursäkt för att inte klara FM fysiska baskrav. 48 min för jägare, 55 min för stridande (och övriga!?) och 60 min på milen är knappast höga krav och styrkeproven är ännu enklare, och man ska har RIKTIGT mycket att göra för att inte hinna träna och klara dessa krav om man inte är skadad.

Skjutning, märkligt nog, är en annan sak. Dagens krav på vapenförvaring innebär för många YOFF att de inte KAN öva skytte. T ex kan jag nämna att om du inte har en stridande befattning, så får man normalt inte ha vapen ute en längre tid. M a o så ska man alltså först begära tillstånd hos högre chef för att få ut vapen och ammunition, sedan ta sig till en skjutbana och sedan genomföra särskild tillsyn innan inlämning. Skulle tro att detta påverkar skjutförmågan högst avsevärt.

Själv har jag lyckats fysa 2 ggr det senaste utbildningsåret på arbetstid men fyskraven ställer inte till några problem eftersom man springer runt med soldaterna i skogen hela tiden, får liksom konditionen på köpet...

Stridande befattning...? Inte vet jag men alla officerare som jobbar på ett regementet (motsv) kan hämta ut ett vapen sen gäller det ju bara att orka boka en skjutbana osv...

Förr fanns ett åldersstreck vid 45 års ålder (45 = stab = Kategori A = t ex 60 min på milen), men jag har ingen koll på om det gäller fortfarande. I praktiken så sitter man i staber fr o m ca 35-40 års ålder