Jump to content
Sign in to follow this  
RSS-Bot

FM Malibloggen: Vi tar hand om era nära och kära

Recommended Posts

Ökenlivet är besynnerligt. Det är som att vi glömmer bort hur det är när det regnar och ofta känner vi att vi saknar årstidsväxlingarna. Varje vecka är nästan den andra lik, samma schema och nästan samma veckomatsedel – men ändå går tiden relativt fort för oss som arbetar i detta ökenliv.

För ett tag sedan blåste vindar som drog upp ett tunt gulrött sandtäcke som svepte in oss och vi hade sand precis överallt. Detta stoppade däremot inte de ”annorlunda svenskarna”. Jag ska förklara varför; när alla andra tar det lugnt i liknande väder och stannar inomhus, då spelar svenskarna volleybollturnering mitt i sandstormen. Detta gör vi för att vi tycker det är kul eller för att vi inte vet bättre.

Jag är en av tre pastorer (vi delar på insatsen) på Mali 09 och arbetar på S1. S1 är en blandad stabsektion som har flera funktioner som bland annat jurist, informatör, personalhandläggare, resebokare och pastor (läs mer om oss här). Förutom våra grundtjänster så hoppar vi in där det behövs. Jag har till exempel dessutom ansvar för gymmet och bjuder på ett pass som kallas ”core-med-pastorn”. Dessutom finns jag tillgänglig för samtal, sköter hälsologgen och har mina andra grundläggande pastorsuppgifter.

De flesta på S1 är även med i den så kallade welfaregruppen. Welfaregruppen är till för hela förbandet. Vi planerar olika aktiviteter för förbandets välmående och uppmuntran. Det som firas i Sverige, firas också så gott det går i denna öken. Vi planerar just nu för påsken och letar efter en lämplig påskhare (några tips?).  Andra Welfareaktiviteter är ”After desert” (lite som AW hemma i Sverige), quiz på Maffes veranda och utöver detta andra evenemang som ”Lär dig dansa salsa” eller ”Dansa Line dance”.

20190406-181626.jpg 20190406-181641.jpg img-20190406-173330-431.jpg 033119-mikjoh36-bar-1024x683.jpg

Vi behöver olika saker att se fram emot, så att inte allt bara blir rutintjänst. Omväxling är gott. Omväxling är viktigt, annars börjar vi prata ”ökenliv” på riktigt. Ni där hemma ska veta att vi på S1 tar hand om era nära och kära, så att dagarna inte ska bli allt för långa eller ökenaktiga.

/Jael, pastor Mali 09

Läsa hela inlägget här >>