Jump to content

17:e HV-Bat införskaffar ambulans


Recommended Posts

https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/17e-hemvarnsbataljonen-dalabataljonen.html
https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/foto-och-formalia-kring-17e-hv.html


Är detta ett bra initiativ eller ett smärtsamt tecken på Hemvärnets brister?

Någon från 17:e som kan delge någonting om hur saken sköts rent praktiskt?

[Anledningen till att jag inte la detta under "materialplatsen" eller "mark" är för att jag antar att ev. följande diskussion kommer behandla Hemvärnets behov och finansiering i stort]

Link to comment
Share on other sites

Klart att det är ett bra bevis på de brister som finns inom HV.

 

Men , undrar hur detta löses försäkringsmässigt vid en eventuell olycka. Samt, hur underhållet ska ske och fungera. 

Och, hur är den registrerad, civilt och av vem? 

 

Finns väl något exempel på annan del av FM där det köptes in fordon och där det blev rejäla problem vid en olycka. 

 

Även oljat ser ett stort behov, hade jag personligen inte valt en sådan lösning med tanke på alla de problem som finns runt omkring. 

Link to comment
Share on other sites

Utan att peka ut någon föregående, sittande, eller kommande regering; Men detta måste väl även se riktigt illa ut för de inom politiken som med stora ord säger sig stödja Hemvärnet. Insatserna under 2018 sommarbränder tycks ha gett HV ett större stöd bland allmänheten än någonsin på denna sida om millennieskiftet, vilket hela (nåja) det politiska spektrat tävlar om att sola sig i. Bristen på T-shirts och strumpor må väl vara, men att en hel ambulans finansieras privat lär nog sticka i ögonen på mången skattebetalare.


[Personligen skulle jag gärna få byta ut min fältjacka från 89 till någonting med grundläggande chans att hindra ett lätt duggregn]

Link to comment
Share on other sites

Seriöst. Varför?!

 

Den kan inte användas i krig. Den kommer köra fast på något så enkelt som en blöt gräsmatta. Den har knappast alla utrustning i form av kommunikation, instrument förbrukning. Om någon blir så pass skadad i fred att man behöver till sjukhus så kommer den civila ambulansen eller helikoptern till diverse uppsamlingsplatser.

 

De borde köpt in fler tourniquets och utbilda fler sjukvårdare/A eller kompanisjukvårdare istället för att slänga pengarna på detta.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, employed said:

Seriöst. Varför?!

 

Den kan inte användas i krig. Den kommer köra fast på något så enkelt som en blöt gräsmatta. Den har knappast alla utrustning i form av kommunikation, instrument förbrukning. Om någon blir så pass skadad i fred att man behöver till sjukhus så kommer den civila ambulansen eller helikoptern till diverse uppsamlingsplatser.

Du menar att den sjutransportinredda PB8 klarar en gräsmatta bättre? Hade ovan nämnda bataljon fått det dom enligt listan (sedan 10ish år tillbaka) ska ha så hade det här aldrig köpts in. Men att en sprint klarar en våt gräsmatta bättre är jag mycket tveksam till.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Chassi said:

Känns som ett löst förankrat hitte-på, skulle säga att det är så gott som omöjligt (som det ser ut idag) att kunna utnyttja den där i verksamheten.

I organisationen så finns det ju sjuktransportfordon... Det är väl den platsen som det här fordonet tar?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, dxl said:

I organisationen så finns det ju sjuktransportfordon... Det är väl den platsen som det här fordonet tar?

Så är väl såklart tanken.
Men det är ju lite krångel med det innan det faktiskt blir en lösning som kan anses fungera.

Link to comment
Share on other sites

Man får skilja på vad som ska finnas på listan i en ofredssituation och vid larm, med vad vi har att tillgå i fredstid. 

Att alla fordon vi ska ha vid ett krig ska finnas på plats redan i fred är nog en utopi. 

 

Vi kommer alltid att behöva rekvirera fordon och bygga om dem. Det har talats om att det skulle tas fram sjukinsatser till sprintbussar som sedan skulle finnas nedpackade och monteras vid larm/beredskap i civila fordon som plockas in. Som lösning till sjuktransportsbehov vid ofred. Därmed slipper vi stå med fordon i fredstid som bara kostar pengar och inte egentligen har ett behov för. 

Link to comment
Share on other sites

On 4/15/2019 at 12:06 PM, dxl said:

Du menar att den sjutransportinredda PB8 klarar en gräsmatta bättre? Hade ovan nämnda bataljon fått det dom enligt listan (sedan 10ish år tillbaka) ska ha så hade det här aldrig köpts in. Men att en sprint klarar en våt gräsmatta bättre är jag mycket tveksam till.

Du sa PB8. Ett PB8 kan man iaf få lagad, reservdelar och kollad mm. HV har dessutom bandvagnar.

Link to comment
Share on other sites

Quote

Vi kommer alltid att behöva rekvirera fordon och bygga om dem. Det har talats om att det skulle tas fram sjukinsatser till sprintbussar som sedan skulle finnas nedpackade och monteras vid larm/beredskap i civila fordon som plockas in. Som lösning till sjuktransportsbehov vid ofred. Därmed slipper vi stå med fordon i fredstid som bara kostar pengar och inte egentligen har ett behov för. 

Fast nu är det ju så att det finns sjuktransportinredda PB8 testade och klara. Men man har inte beställt. (Mitt kompani har också tröttnat på att inte få våran.) Det som saknas är transportmöjlighet för skadad hund, men för skadade människor så finns det utprovat och ettt par stycken rullar. Men vi får dom inte. Glöm inte att HV är organisationen som fick totalstopp på att bedriva ens basal sjukvård för att man brister i precis allt. Jag tar hellre ett civilt inköpt fordon än inget fordon alls. Om inte annat så kan man ju hoppas att någon får tummen ur och ser till att det som ska levereras faktiskt levereras också.

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Jag söker en källa på det.

 

Mig veterligen finns det en prototyp till personbil 8 i ambulansutförande som tagits fram på civilt initiativ.

 

Men inga som är inköpta eller ligger i pipen för inköp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 4/19/2019 at 9:33 PM, Chassi said:

Jag söker en källa på det.

 

Mig veterligen finns det en prototyp till personbil 8 i ambulansutförande som tagits fram på civilt initiativ.

 

Men inga som är inköpta eller ligger i pipen för inköp.

Det är sjuktransportfordon och det har testats och fördelats ut i Göteborg. Jag personligen trodde att det som var debaterbart var hur man ska ta hand om skadade hundar och att det var löst med vård och transport av soldater. Men jag hade tydligen fel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Detta med fordon hemvärnssjukvådare. 

Visst kan man tycka att köpa fordon som 17 gjorde visar på ett sätt att soldater får hitta på något för att lösa problemet. 

Och sedan en annan sak när det gäller fordon som sjuktransport. Så länge jag har varit med så har hvsjukvårdar haft lågt prioritet på högre ort. Det är därför det tar längre tid att få dessa fordon. 

Sorry om det lät gnälligt men sanningen är tyvärr så. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Jag har nu personligen i egenskap av skademarkör under övning fått uppleva Pb8 i sjuktransportsutförande. I lastutrymmet, bakom föraren, finns en ram i aluminium(?) där vår vanliga bår kan styras in och säkras. På högra sidan bakom passagerarsätet finns en bakvänd stol för sittande skadad eller tillsyn av patienten på båren. Fordonet existerar således på riktigt (enligt min utsago).

 

Jag har dock inga bilder att bjuda på.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, 27Kilo said:

Jag har nu personligen i egenskap av skademarkör under övning fått uppleva Pb8 i sjuktransportsutförande. I lastutrymmet, bakom föraren, finns en ram i aluminium(?) där vår vanliga bår kan styras in och säkras. På högra sidan bakom passagerarsätet finns en bakvänd stol för sittande skadad eller tillsyn av patienten på båren. Fordonet existerar således på riktigt (enligt min utsago).

 

Jag har dock inga bilder att bjuda på.

Frågan är dock om det är den på "eget" initiativ byggda Pb8an, eller om det är ett fordon som testas fram  genom FMV på order av försvarsmakten.

Vilket väl är vad vi egentligen debatterar här.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Chassi said:

/... /

Sant. Utsvävningen från min sida riktar sig dock mot det du och dxl skrev om under april-maj. Det hade kunnat tydliggöras.

 

Att sjuktransporter i form av Pb8 nu bevisligen existerar gör dock att förekomsten av lokala initiativ (såsom jag uppfattat dalabataljonens lösning) blir överflödiga.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 27Kilo said:

 

 

Att sjuktransporter i form av Pb8 nu bevisligen existerar gör dock att förekomsten av lokala initiativ (såsom jag uppfattat dalabataljonens lösning) blir överflödiga.

Det jag menar är att det har tillverkats en Pb8 i Sjukvårdutförande, dock inte på beställning av försvarsmakten, detta för att försöka sälja in konceptet.

Det finns alltså iaf 1 Pb8 i sjukvårdsutförande och är det då denna som du har sett på övning?

Link to comment
Share on other sites

Tack för förtydligandet, jag läste lite snabbt tidigare.
Ja. Sett, åkt i, och klämt på. Det exemplaret befann sig i Umeå (i alla fall under övning v40).

Nu blir följande ren spekulation, men jag tror följande.
- Egeninköpt "Pb8" i sjukvårdsutförande ter sig osannolikt (ekonomiska skäl)

- Hemvärnets Pb8 konverterad utan godkännande är även det osannolikt (regler och bestämmelser)

- Hemvärnets Pb8 konverterad med godkännande, kanske för försök, möjligt

- Hemvärnets Pb8 konverterad enligt fastslagen plan och varianten är på väg ut på samtliga förband? Min förhoppning.

 

Såsom jag upplever kulturen Västerbottensgruppen har jag svårt att tro att detta skulle vara något eget hittepå. Dumt att öva med någonting som inte kommer finnas tillgängligt eller förankrat. Kanske finns denna Pb8 "Sjv" hos Västerbottensgruppen tidigt på grund av de nära banden med CBRN-centret. Organisationen är långsam varpå det antagligen tar "en stund" innan fler förband har den, och sedan tar det en stund till innan den kan övas med. Själv har jag ju hört att det ska finnas t-shirt med lång ärm i firman, och hemvärnsmän från Skåne och Norrbotten har påstt sig ha sådana utdelade. På mitt lokala förband har jag dock bara sett den långärmade t-shirten som kastplagg :/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...